ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

عبدالفتاح سلطانی
گروگان 900 هزار دلاری
درچنگان مخالفان حقوق بشر

 
 
 
 
 

شیرین عبادی، یکی از وکلای سلطانی عضو زندانی کانون مدافعان حقوق بشر و وکیل خانواده زهرا کاظمی و اکبر گنجی دراعتراض به قرار وثیقه ای که برای این شخصیت حقوقی، پس از ماهها بازداشت موقت و غیر قانونی صادر شده گفت:

به موجب مقررات آئین دادرسی کیفری میزان وثیقه باید با دلایل اتهام و شخصیت متهم هماهنگی داشته باشد. آقای سلطانی یک وکیل سرشناس ایرانی است، ایشان عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و از اعضای هیأت موسس کانون مدافعان حقوق بشر است. آقای سلطانی 3 سال پیش جایزه حقوق بشر را از ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه دریافت کرد. تمام اینها دلیلی است بر این که تعیین کنندگان وثیقه 900 هزار دلاری بخشی از قانون را که مربوط به شخصیت متهم است نادیده گرفته اند.

مهم ترین اتهامی که به سلطانی نسبت داده شده، مخالفت با نظام بوده که تاکنون این اتهام ثابت نشده است و حتی بر فرض اثبات این اتهام، ایشان تنها نظر خود را گفته اند و آزادی عقیده و بیان هم در قانون اساسی در نظر گرفته شده است.  شیوه زندگی سلطانی بر کسی پوشیده نیست. او بیش از 80 درصد پرونده‌های خود را فی سبیل الله قبول می‌کرد و بدیهی است که توان پرداخت چنین وثیقه ای را نداشته باشد.

با در نظر گرفتن وضعیت زندگی سلطانی می‌توان حدس زد که اولین پیامد این مقدار وثیقه تمدید قرار بازداشت باشد. چون همه می‌دانیم که خانواده سلطانی قدرت تامین 800 میلیون تومان وثیقه را ندارند.