ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مردم بزودی متوجه ناممکن بودن وعده‌ها خواهند شد
تق سفرهای رئیس جمهور
بزودی درخواهد آمد

 
 
 
 
 

مهندس محسن صفایی فراهانی, معاون سابق وزیر امور اقتصادی و دارایی, در یک گفت وگوی خبری، پیرامون سفرهای تبلیغاتی احمدی نژاد به استان‌ها و شهرهای کشور گفت:

 با وجود تشکیلاتی چون سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی که در تمامی استان‌‏ها تشکیلات داشته و باید یک نظام ارزیابی از کل کشور داشته باشد و هم‌‏چنین تدوین برنامه‌‏های اول تا چهارم توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی با محور کم کردن دهک‌‏های کل جامعه و محرومیت‌‏زدایی, سفر مقامی مثل رییس جمهور یا وزرا با هدف بررسی و رفع مشکلات موضوعیتی نداشته و صرفا بعد روانی آن اهمیت دارد.

سفرهای استانی هیات دولت از بعد آن که فکر کنیم با یک برنامه دو روزه می‌‏توان مشکلات یک استان را تحلیل کرده, مسایل اقتصادی تدوین و به تصمیم‌‏گیری رساند, به بیراهه رفته‌‏ایم. ضمن آن‌‏که در صورت تحقق چنین امری باید منکر مسایل و توان کارشناسی شویم, که این بیانگر آن است از قبل این سفرها نمی‌‏توان هیچ‌‏گونه پاسخ‌‏گویی داشت.

در طول 4 سال گذشته همواره فصل بودجه به دلیل رشد هزینه‌‏های جاری کشور بوده تا سرمایه‌‏گذاری, بر این اساس وقتی نمی‌‏توانیم پاسخ‌‏گوی بودجه‌‏های مصوب در فصل سرمایه‌‏گذاری و امور عمرانی باشیم, این‌‏که دوباره احساس یک منطقه را به این سمت تحریک کنیم که می‌‏خواهیم خارج از بودجه برای آنها کاری انجام دهیم, دور از منطق است.
تحریک خواسته‌‏های استان‌‏ها طی سفر رییس جمهور بدون در نظر گرفتن مکانیزم‌‏هایی برای جبران کسری بودجه, غیر از مسایل روانی هیچ بازدهی نمی‌‏تواند داشته باشد.
 در ایران نه تنها سیستمی برای پیگیری مطالبات وجود ندارد, حتی برای پیگیری اجرای قوانین نیز مکانیزمی تعریف نشده و بسیاری از قوانین وضع شده اجرایی نمی‌‏شود و کسی نیز مطالبه آن را نمی‌‏کند, چه برسد به آن‌‏که بخواهیم مصوب هیات وزیران را در جامعه سازماندهی و پیگیری نماییم.

صفایی فراهانی, ادامه داد: در صورت وجود سیستم قوی پاسخ‌‏گویی در کشور که براساس آن هر کس در برابر حرف‌‏ها, مصوبات و ... پاسخگو شود, قابلیت پیگیری نیز ایجاد می‌‏شود و دغدغه مطالبات و توقعات مردم استان‌‏ها در سفرهای هیات دولت علمی و منطقی خواهد شد.