ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  حضور خاتمی در خانه هنرمندان ایران
خانه ای کوچک برای خانواده
چند صد هزارنفره هنرمندان
 
 
 
 

 

سخنرانی محمد خاتمی در خانه هنرمندان ایران: "متجاوز از 70 هزار نفر فقط در تئاتر و بيش از آن در سينما و همين‌طور در هنرهاي تجسمي و موسيقي و ... كار مي‌كنند. بنابراين جامعه‌ هنري ما امروز بسيار جامعه‌ گسترده‌اي‌ست. من بارها هم گفته‌ام كه حكومت حتي اگر بخواهد به موجوديت و قوت خود هم بيانديشد بايد اين جامعه‌ هنري را جدي بگيرد. صرف نظر از اين كه هنرمندان در جامعه ما نقش عمده‌اي در هر تحول، پويايي، شكوه و گشايشي دارند. فكر نمي‌كنم افتخاراتي كه هنر ما در اين مدت در عرصه‌هاي بين‌المللي كسب كرده‌اند، هيچ يك از بخش‌هاي مملكت ما كسب كرده باشد. اين ديدگاه من درباره‌ هنر و نيز روايت من از واقعيتي به نام هنر است. اين را هم در نظر بگيريد كه ما آن‌چنان كه بايد و شايد امكانات را در اختيار هنرمندان خود نگذاشته‌ايم. اين ساختمان در برابر تاسيسات بزرگي كه در اين كشور وجود دارد، خيلي كوچك است. با توجه به اين كه در جاهاي ديگر هزينه‌هايي خيلي زيادي صرف مي‌شود اما اينجا از نظر حجم و وضعيت مالي و هزينه يك جاي كوچكي است. اما هنرمند ما به اين كه يك خانه‌ هنر حتي كوچك داشته باشد و در آن جا آزادانه و با خيال راحت بتواند با تبادل نظر، بحث و گفت‌وگو مشكلات خود را حل كند، براي خودش و براي جامعه ايران چاره‌جويي كند قانع است و ما بايد قدر اين هنرمندان را بدانيم، چراكه با اين سرمايه‌ اندك و به همين حد دريافت، قانع است. معترف هستم آن طور كه بايد و شايد، حتي در دوره‌يي كه در رياست جمهوري مسووليت داشتم، به عرصه‌ هنر نپرداختيم. گرچه كه معتقدم در اين دوران چه در دوران وزارت ارشاد و چه رياست جمهوري نسبت به دوره‌هاي ديگر چند برابر توجه شد و حداقل به هنر احترام گذاشته شد و فكر مي‌كنم هنوز كافي نيست.

حتما بايد بندناف هنر از دولت قطع شود و هنر بتواند مثل همه دنيا روي پاي خودش بايستد و همچنان كه سرمايه‌ معنوي‌اش را از متن جامعه مي‌گيرد، بتواند پشتوانه‌ امكانات مادي خودش را هم به نحوي از جاي ديگر بگيرد.

اگر كسي اعانتي به هنر مي‌كند بايد از ماليات معاف و امتيازاتي به كساني كه به هنر كمك مي‌كنند داده شود. هنرمند ما هيچ نيازي و هيچ توقع مادي ندارد ولي به هر حال هنر هم مثل همه‌ كارها يك سري سلسله مقدمه مادي و امكانات مادي مي‌خواهد والا پژمرده مي‌شود.

اميدوارم خانه‌ هنرمندان ايران - به عنوان كانون و ماواي هنرمندان بزرگ و پيشكسوت و نيز جايي كه هنرمندان مختلف از نسل‌هاي مختلف مي‌توانند در آن حضور پيدا كنند- همين ارتباط نسلي هنرمندان خودش پويايي بزرگي در عرصه‌ هنر ايجاد مي‌كند- روزي رونقي بيشتر بيابد. بنده هم افتخار مي‌كنم كه بگويم ارادتمند هنرمندان و خانه‌ هنرمندان ايران هستم.