ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پيوندهای پيک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

اول ماه مه در ژاپن: کار و نان بله، بمب اتم نه

تظاهرات اول ماه مه

درکشورهای آسیائی و اروپائی

درکشورهای آسیائی کارگران فریاد آزادی- کار- نان سردادند

و کارگران اروپائی ساعات کار کمتر و ایجاد شغل بیشتر را خواستند

                                              ترجمه و تهیه: عسگرداوودی

روزنامه چپ گرای "يونگه ولت" چاپ آلمان از برگزاري مراسم روز جهاني كارگر در كشورهاي  مختلف گزارش داد. این روزنامه نوشت:

امسال نيز همچون سال هاي قبل، بويژه در فرانسه و روسيه تظاهرات خياباني کارگران بسيار چشمگير بود. اغلب تظاهر كنندگان روز كارگر در مسكو كمونيست ها بودند كه با خود عكس هاي لنين و ديگر رهبران كمونيست را حمل مي كردند. علاوه بر كمونيست ها، از ديگر نيروهاي اپوزيسيون دولت نيز در تظاهرات مسكو شركت داشتند. در گيري با پليس در حاشيه تظاهرات مسكو و به آتش كشيدن عكس هاي پوتين نیز گزارش شده است.

در اوكراين2500 كمونيست معترض برعليه  دولت متمايل به آمريكا "ويكتور يوشينكو" شعاردادند.

در تركيه و در شهر استانبول، پليس با استفاده از باطوم حدود 50 تظاهر كننده زحمتكش و معترض به شرايط كارو زندگي در تركيه را دستگير كرد.

در فرانسه سنديكا هاي كارگري برعليه اخراج ها و برای افزايش مزد، عليه برچيدن يك روز تعطيلي كه در فرانسه آنرا "فينگس مونتاگ" مي نامند و همچنین علیه افزايش ساعات كار تظاهرات عظيمي برگزار شد.

هزاران اسپانيائي جهت تامين اجتمائي  بهتر و براي محل كار دائمي وايجاد محل كار بيشتر، صف 50 كيلومتري تشكيل دادند. مادريد صحنه تظاهرات با شکوه اول ماه مه بود.

در نپال 10000تظاهر كننده، پس از آنكه وضعيت اضطراري اعلام شده از طرف ر‍‍ژيم برچيده شد، به خيابان ها سرازير شدند، آنها باز گشت مجدد دموكراسي به كشور را خواستار شدند.

در فليپين وضعيت مبهم گزارش  شده است، پليس كاخ رياست جمهوري رادر مانيل با سيم هاي خار دار محاصره کرد و 14000 تظاهر كننده با پليس در گير شد.

بنا به اطلاع پليس ژاپن 220000  كارگر وزحمتكش در350 منطقه مختلف درتظاهرات اول ماه مه شركت کردند. تظاهر كنندگان علاوه بر خواست هاي صنفي، با توجه به شصتمين سال پايان جنگ جهاني دوم و بمباران هيروشيما و ناكازاكي، ممنوعيت توليد  سلاح هاي هسته اي در ‍ ‍ژاپن و در سراسر دنيا را خواستار گرديدند و از دولت خواستند تا قوانين ومواضع صلح آميز تري را در رابطه با ديگر كشور ها اتخاذ نمايد.

درسئول، کارگران تظاهر کننده مركز كره جنوبي مواضع عادلانه تري از طرف دادگاه هاي كاررا خواستار شدند.

در بنگلادش تظاهر كنندگان وضع قانوني را خواستار شدند تا پائين ترين ميزان دستمزد موجود را به ميزان عادلانه اي ارتقا دهد ونيز توجه بيشتري بر افزايش تعداد محل كار شود.