ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

فوتبال ایران

سلطه امنیتی بر فوتبال

باعث حذف ایران از فیفا شد

فدراسیون بین المللی فوتبال (فيفا) تمام فعالیت های بین المللی فوتبال ايران را به حال تعلیق درآورد.

فيفا در سال 2002 با تغيير در برخي از بندهاي قوانين خود، از فدراسيون‌هاي عضو- از جمله ایران- خواست كه خود را با شرايط جديد تطبيق بدهند.

یک کارشناس فوتبال ایران گفت: ساختار فدراسيون فوتبال ايران در مقايسه با استانداردهاي بين‌المللي حال حاضر جهان بسيار كهنه و قديمي است. ما نمي‌توانيم با ساختار كهنه و قديمي 30 سال پيش خود فوتبال نوين امروز را به درستي اداره كنيم.

فيفا مدتی پیش به كشورهاي الجزاير، كامبوج، ايران، نيجريه، لهستان و پرتغال به دليل دخالت اين دولت‌ها در امور فوتبالشان هشدار داده بود.

فدراسيون بين‌المللي فوتبال با تاكيد بر استقلال فدراسيون‌هاي عضو از آنها مي‌خواهد كه در تصميم‌گيري‌ها مستقل عمل كرده و از دخالت دولت‌ها در فوتبال جلوگيري كنند  و این درحالی است که جمهوری اسلامی در هر امری و از جمله فوتبال ایران دخالت کرده و آن را تحت سلطه خود می خواهد. فيفا دخالت‌هاي كلان دولت در امر ورزش را تشويق مي‌كند اما، هرگز دخالت‌هاي فني دولت در امور جاري فوتبال را نمي‌پذيرد.

يكي از مشكلات اساسنامه‌ فدراسيون فوتبال ايران انتصابي بودن اعضا هيات رئيسه است. در حال حاضر اعضاي هيات رئيسه يا كميته‌ي اجرايي كه تعداد آنها در حدود 9 الي 11نفر است به صورت انتصابي برگزيده مي‌شوند. اين شيوه خلاف مقررات بين‌المللي است چرا كه اين اعضا بايد به صورت انتخابي برگزيده شوند.

قبلا بنگلادش سه ماه، آذربايجان بيست روز، لبنان دو ماه، يونان يك هفته وضعيت فوتبالشان به حالت تعليق درآمده بود اما، با تغيير اساسنامه‌ خود، فوتبال اين كشورها از اين حالت خارج شد.

ماده‌ ده اساس‌نامه فدراسيون فوتبال مغاير با اصل دموكراسي است و رئيس سازمان نمي‌تواند رئيس فدراسيون را عزل كند، بلكه مجمع بايد انتخابات را انجام دهد.

« فيفا نمي‌خواهد در ورزش كشورها دخالت كند بلكه مي‌خواهد به اين وسيله به فوتبال نظم دهد. بي‌نظمي در فوتبال و اين كه هر كشوري بخواهد با سليقه‌ شخصي عمل كند را نمي‌پذيرد. بنابراين مباحثي كه از سوي سازمان تربيت بدني و ديگر افراد مطرح مي‌شود و مي‌گويند كه ما اجازه‌ي دخالت در امور كشورمان را نمي‌دهيم، درست نيست.