ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

27  مرداد  1388

infos@peiknet.com

 
 
 

نگاهی به آن صحنه ای که جنتی و فرماندهان یادشان رفته

جبهه مراجع مخالف کودتا

و حاکمیت و ولایت فرماندهان سپاه

 
 
 
 

 

دیدارها و بیانیه ها و موضع گیری های مراجع بتدریج به جبهه ای مذهبی در برابر کودتای 22 خرداد تبدیل شده است. این موضع گیری ها چنانچه سیاست های بیت رهبری در حمایت از کودتا و فضای نظامی- امنیتی حاکم ادامه یابد، باحتمال بسیار زیاد، اجلاس ماه آینده مجلس خبرگان را نه تنها تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، بلکه موجب بزرگترین تنش ها در درون این اجلاس خواهد شد.

درحال حاضر طیفی از مراجع با مواضع کم و بیش تند، انتقادی و ملایم علیه کودتا شکل گرفته است که از آیت الله منتظری آغاز و به روحانیونی مانند آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله رضا استادی ختم می شود.

درمیانه این طیف امثال آیت الله صانعی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله دستغیب در اصفهان و آیت الله طاهری در اصفهان، آیت الله بیات، آیت الله محقق داماد، آیت الله امینی، آیت الله نورمفید در گرگان، آیت الله اردبیلی در قم، آیت الله حسینی زنجانی( درمشهد) و حتی امثال آیت الله واعظ طبسی در خراسان و آیت الله مهدوی کنی دبیرجامعه روحانیت مبارز قرار دارند. این در حالی است که کلیه روحانیون عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم که امثال آیت الله موسوی تبریزی و آیت الله بجنوردی در آن حضور دارند نیز عملا در برابر کودتا اعلامیه داده اند. همه این طیف علاوه بر مخالفت با کودتا و سرکوب مردم، علیه دادگاه های کودتا نیز موضع گرفته اند.

در چنین فضائی است که وقتی شیخ احمد جنتی در نماز جمعه تهران همچنان بر طبل دفاع از کودتا می کوبد و از ضرورت دستگیری امثال موسوی و خاتمی و کروبی سخن می گوید، در واقع باید گفت یا بکلی عقل از سرش پریده و یا همچنان به پشتوانه سرلشکرفیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروی مسلح و رهبران اوباش لباس شخصی و فرماندهان کودتائی سپاه و بسیج سخن می گوید. و الا، وضع در میان روحانیون همان است که در بالا اشاره شد و اخبار مرتبط با آن را دراین شماره پیک نت می خوانید.