ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

2 بهمن  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

بن بست خوش بینی ها

سایه کوتاه مذاکره با امریکا

سایه سیاه تحریم و جنگ! 

 
 
 
 

سلام- دور دوم ریاست جمهوری اوباما آغاز شد و وزارتخانه ها – از جمله وزارت امور خارجه- بزودی وزرای تازه ای خواهند داشت. اما در ارتباط با ایران انتظار معجزه نباید داشت زیرا مجلس سنای آمریکا 21 روز پیش طی نامه ای (قطعنامه ای) که به امضای هر دو حزب و نماینده مستقل رسید، خطاب به اوباما، برای مذاکرات مستقیم با ایران چهار شرط گذاشت.

1)    اجازه بازرسی از پارچین در مذاکرات آژانس - که داده نشد –

2)     ایران باید غنی سازی را تعطیل و اورانیوم غنی شده خود را به یکی از کشور های 5 + 1 - خارج از ایران- منتقل کند.

3)     تا تصویب قوانین جدیدتر حلقه تحریم ها با استفاده از اختیارات رئیس جمهوری تنگ تر گردد .

4)     دولت اقدام به مذاکره با سایر کشور ها و تشکیل ائتلاف نظامی برای جنگ احتمالی با ایران بکند.

 

اینها برای دور دوم ریاست جمهوری آمریکا برنامه ریزی شده است.

بدین ترتیب بسیار بعید است که مذاکراتی بین ایران و امریکا به نتیجه برسد و در نتیجه خطر حمله نظامی نگرانی آور است.

به همین دلیل جمهوری اسلامی نیز همزمان با شایعاتی که درباره مذاکرات با امریکا وجود دارد، هم سرگرم برنامه اتمی خود است، هم در حال تدارک نظامی و هم درتلاش برای دور زدن تحریم ها. و در همین رابطه افراد حقیقی وابسته به نظام برای دور زدن تحریم ها تلاش می کنند.  افرادی که اگر وضع را خیلی خراب ببینند با پولهایی که در دستشان است فرار خواهند کرد. اطلاع موثق وجود دارد که 76 نفر از این افراد که در دبی، مالزی، چین، اتریش، آلمان و سوئیس تحت حسابهای شخصی برای دولت ایران فعالیت میکردند با پولهای ایران فرار کرده اند.

با همین پیش بینی است که دولت ایران برای پرداخت پول مجبور به استفاده از مکانیزم حواله شرکتی و شخصی شده، ولی خودش افراد مورد وثوقش را برای تشکیل آن شرکتهای صوری در خارج از ایران گسیل داشته است.

 

اما در داخل حکومت!

 

به آقای خامنه ای گفته شده که بین وضعیت لیبی (تسلیم هسته ای)  وضعیت عراق (یاغی گری بدون سلاح هسته ای)  و وضعیت کره شمالی  (یاغی گری با سلاح هسته ای)  یکی را باید انتخاب کرد و آقای خامنه ای مدل کره شمالی را پسندیده! بویژه که کره شمالی نفت ندارد و ایران نفت دارد و آقای خامنه ای آن را یک امتیاز برتر نسبت به کره شمالی می داند.

این روزها، سیاست ایران نشان میدهد که حکومت به راه کره شمالی میرود و حکومت بر این تصور است که از میان کشورهایی که برای آمریکا دردسر ساز و دشمن به حساب می آیند فقط کره شمالی است که با توجه به داشتن سلاح هسته ای (و البته نداشتن نفت) از گزند در امان مانده است.

در همین حال، و علیرغم خوش بینی جمهوری اسلامی درباره عزم اوباما برای پرهیز از حمله نظامی به ایران، مجلس سنا یا مراکز امنیتی می توانند نظرات رئیس جمهور را در موارد اینچنینی عوض کنند. نظر آمریکا و غرب این است که ایران  اتمی قابل قبول نیست. حتی اگر نیاز به جنگ باشد.

روزنامه های روس یکبار از قول مقامات این کشور نوشتند که ایران در مذاکرات ترکیه پذیرفته بود غنی سازی 20 در صدی را تعطیل کند و در مقابل تحریم ها لغو شود، ولی اجازه غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته شود. آمریکا حتی این را هم نپذیرفت.

کشورهای 5+1 عبارتند از:  آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین  +  آلمان.

  چین و روسیه معمولا بی طرف هستند، آمریکا، انگلستان و فرانسه از آمریکا پیروی میکنند،  لذا مذاکرات بین 5+1 در حقیقت مذاکره با آمریکاست و تا آنجا که آشکار است، آمریکا در مذاکراتی با ایران اعلام کرده که حتی در صورت بدست آمدن توافق های در جریان یک مذاکره مستقیم، فقط تحریم های بیشتر اعمال نخواهند شد و لغو تحریم های فعلی نیازمند Verification (راستی آزمایی) ایران در طی زمان  است. 

پیک نت   دوم بهمن 1391

 
 

اشتراک گذاری: