ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

24 دی  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

ترور سه زن کُرد ترکیه

انگشت اتهام کدام سو را نشان میدهد ؟

 
 
 
 

سه تن از فعالان و رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به "پ. ک. ک" که هر سه زن و حتی یکی از آنها از بنیانگذاران حزب کارگران ترکیه بود، در فرانسه ترور شدند. این ترور همزمان با گفتگوهای مقامات امنیتی و سیاسی دولت ترکیه با عبدالله اوجلان رهبر زندانی حزب کارگران ترکیه با هدف دستیابی به یک مصالحه سیاسی و پایان جنگ و خونریزی در ترکیه صورت گرفت.

ترور بسیار ماهرانه و با استفاده از "صدا خفه کن"ی که بر سلاح نصب کرده بودند صورت گرفت. اظهار نظرهای متفاوتی درباره این ترور، در سه روز گذشته بیان شده است. هم از سوی مقامات فرانسه و هم از سوی مقامات ترکیه، اما اظهار نظر نماینده حزب "صلح و عدالت" در پارلمان ترکیه، که آن را حزب کردهای ترکیه میدانند و در پارلمان این کشور یک فراکسیون دارد، شاید دقیق ترین اظهار نظر باشد. او گفت: باید دید چه کسانی نمی خواهند مسئله کردستان ترکیه حل شود!

این بیان صریح، نفی کننده "اختلاف درونی و تسویه حساب های سیاسی داخلی" و یا نقش خود ترکیه در این ترور است. دولتی که سرگرم مذاکره با اوجلان در زندان است، مگر دیوانه باشد که دست به چنین تروری بزند. مگر در ترکیه هم دست هایی در حاکمیت باشد که از روی سر دولت و مذاکره کنندگان عمل کند. شایعه ای که درباره ترور عبدالرحمان قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان ایران هنگام گفتگو با نمایندگان سپاه پاسداران و هاشمی رفسنجانی در پایتخت اطریش "وین" بر سر زبان ها بود و هست.

بنابراین، انگشت اتهام به دو طرف اشاره رفته است. نخست و در درجه اول "اسرائیل" که نفوذ امنیتی در میان مقامات امنیتی ترکیه و حتی گروه های سیاسی کرد این کشور دارد و با استفاده از همین نفوذ و امکان توانست "اوجلان" را در پرواز دمشق – کنیا، از فرودگاه کنیا ربوده و تحویل کماندوهای ترکیه بدهد تا او را به ترکیه باز گردانده و زندانی کنند. اسرائیل نمی خواهد مسئله کردستان در ترکیه و ایران بصورت ملی و مسالمت آمیز حل شود و امیدش آنست که در جریان ادامه جنگ داخلی در هر دو کشور، رابطه و امکانات اسرائیل در منطقه گسترش یابد.

انگشت دوم؛ جمهوری اسلامی را نشانه می گیرد که در ادامه سیاست حمایت از دولت سوریه و با توجه به حمایت ترکیه از گروه های مسلح ضد دولتی، روی درگیری نظامی درون مرزی ترکیه با کردهای این کشور حساب می کند و گزارش های مختلفی پیرامون ارتباط های نظامی و ارسال سلاح از ایران به سوی کردستان ترکیه نیز تاکنون بارها منتشر شده است.

شک نیست که جزئیات این ترور مخفی نخواهد ماند. فرانسه، ایران و جمهوری اسلامی و یا ترکیه و یا اسرائیل نیست که اجازه پیگیری این نوع حوادث را به مطبوعات ندهند و یا دولت بتواند همه نتایج بدست آمده از تحقیق را مخفی کند.

آنچه که تا کنون مطرح شده و یا حدس زده می شود، صرفا نوعی تفسیر است و نه واقعیات مبتنی بر مستندات. مستنداتی که دیر یا زود فاش خواهد شد و طبیعی است که چالش سخت سیاسی را نیز در پی خواهد داشت.

فعلا، مهم آنست که دولت ترکیه رسما اعلام کرده گفتگو با اوجلان برای رسیدن به تفاهم، علیرغم این اقدام تروریستی دنبال خواهد شد و شخص اوجلان نیز تاکنون تحت تاثیر این اقدام تروریستی مذاکرات با دولت را قطع نکرده است.

 

پیک نت   2دی

 
 

اشتراک گذاری: