ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

اول آبان  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

خبر پیشنهاد مذاکره اتمی با امریکا تکذیب شد

اگر نبود "چیزکی"

نیویورک تایمز نمی نوشت "چیزها"!

 
 
 
 
 

تنها چند روز پس از بازگشت علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از نیویورک، ناگهان معروف ترین روزنامه امریکا، یعنی نیویورک تایمز مدعی شد که جمهوری اسلامی فرمولی برای مذاکرات اتمی به امریکا پیشنهاد کرده است! این روزنامه از قول یک مقام بلند پایه امریکائی نوشت که ایران حاضر به گفتگوی اتمی با امریکاست اما نه پیش از انتخابات امریکا، بلکه پس از انتخابات امریکا.

ساعاتی پس از انتشار این مطلب، صالحی در ایران و وزارت خارجه امریکا در واشنگتن ادعای منتشر شده در نیویورک تایمز را تکذیب کردند. صالحی گفت که جمهوری اسلامی از چارچوب مذاکره با 1+5 خارج نخواهد شد و البته حرفی هم بصورت مستقیم درباره مذاکرات دوجانبه با امریکا دراین باره نزد.

نخستین تفسیرها این می تواند باشد که نیویورک تایمز این خبر را برای تاثیر گذاری روی آخرین مناظره انتخاباتی اوباما و نامزد جمهوریخواهان منتشر کرده است. اما، حداقل همه این تفسیر نمی تواند درست باشد زیرا روزنامه ای در حد نیویورک تایمز همه اعتبار خود را با انتشار یک خبر سراپا دروغ، آن هم در ارتباط با مسئله ای با اهمیت مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی برباد نمی دهد. بنابراین می تواند تصور کرد که اگر چیزکی نبود، نیویورک تایمز هم چیزی نمی نوشت!

و یا هر دو، یعنی جمهوری اسلامی و نیویورک تایمز دست در دست هم به نفع اوباما و علیه نامزد جمهوریخواهان خبری را ساخته و منتشر کرده اند. خبری که بی تاثیر روی نتیجه انتخابات نیست و حاکمیت کنونی جمهوری اسلامی نیز مایل به ادامه ریاست جمهوری اوباماست. اولا به این دلیل که او را مانع حمله یکجانبه اسرائیل به ایران میداند و دوم این که بعد از انتخابات بدلیل کمکی که به او کرده، انتظار لغو تدریجی تحریم ها را دارد. و شاید از هم اکنون نیز چنین وعده ای را گرفته باشد!

اقامت نسبتا طولانی صالحی در نیویورک، پس از بازگشت احمدی نژاد و هیات همراهش به ایران ظاهرا بی حاصل و بی حساب و کتاب هم نبوده است. صالحیه پس از دوهفته، روز چهارشنبه گذشته از نیویورک به ایران بازگشت و در این فاصله تنها خبری که از او منتشر شده بود سخنرانی در انجمن روابط خارجی امریکا و صرف یک صبحانه سیاسی با یکی از اعضای هیات رئیسه این انجمن بوده است. انجمنی که اعضای رهبری آن عموما از دولتمردان گذشته امریکا هستند که ارتباط های خود را با همه دولت ها حفظ کرده اند و اغلب پل ارتباط اند!

پیک نت اول آبان 1391

 
 

اشتراک گذاری: