ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 خـــــرداد  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

تفسیر فارسی صدای روسیه:
لاواروف در تهران، طرح
عقب نشینی گام به گام را تشریح کرد

 
 
 
 

وبسایت فارسی "صدای روسیه" بمناسبت سفر وزیر خارجه این کشور به ایران و مذاکره بر سر مسائل اتمی و همچنین سوریه، تفسیری را منتشر کرده که خلاصه ای از آن را می خوانید:

« روز سیزدهم ژوئن، سرگی لاواروف وزیر امور خارجه روسیه از تهران بازدید کرد. وی در این سفر با علی اکبر صالحی همتای ایرانی خود و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده هسته ای ایران دیدار و گفتگو کرد. در پایتخت ایران، راه های حل اتمی ایران به بحث گذاشته شد. وزیر امور خارجه روسیه گفت:

تمام تلاش به کار گرفته شد تا مذاکرات مسکو، مانند مذاکرات استانبول و بغداد، بی نتیجه به پایان نرسد. علاوه بر این، روسای هیات روسیه و چین در مسکو به رایزنی پرداخته و درخصوص تاکتیک های مذاکرات آتی گفتگو کرده اند.

بموجب طرح لاواروف، در مقابل هر گام مشخص از طرف ایران، یک گام از طرف جامعه جهانی باید برداشته شود و ایران از انزوا خارج شود.  با حرکت ایران درجهت انجام تعهدات، تحریم ها باید بتدریج لغو شود.

اما تهران هنوز واکنش کامل نشان نداده و به نظر می رسند که خوش بین نیستند.

علی لاریجانی رئیس مجلس گفته است: هیچ کس حق دخالت در برنامه هسته ای ایران را ندارد. به گفته وی، این ایران است که تعیین می کند غنی سازی تا چه اندازه صورت بگیرد.

این سخنان هیچ کمکی به حصول موفقیت در دیدار مسکو نخواهد کرد.

عباس زمینی امیردریادار دوم ارتش جمهوری اسلامی نیز گفته است: ایران در حال ساخت زیردریایی های اتمی می باشد.

ولادیمیر یوسییف رئیس مرکز پژوهش های اجتماعی – سیاسی روسیه می گوید: «ایران مدام سخنان تندی درباره امکانات و برنامه های فنی و نظامی خود مطرح می سازد، اما واضح است که باید با شک و تردید به تمام این برنامه ها و اظهارات نگاه کرد. این سخنان بیشتر شکل تبلیغاتی دارند، چه در داخل و چه در خارج. در واقع، تهران سعی دارد روند توسعه نیروهای نظامی – دریایی خود را سرعت ببخشد، اما تا به امروز فقط موفق به ساخت زیردریایی های ساده از 120 تا 500 تن شده است. در حال حاضر، فقط کشورهای روسیه، امریکا، بریتانیا، فرانسه و چین قادر به ساختن زیردریایی های هسته ای هستند. در خصوص رآکتورهای هسته ای نیز باید گفت که ایران به تنهایی هیچ یک از این رآکتورها را تولید نکرده است. در بوشهر، رآکتورهای روسی قرار دارند و در مرکز پژوهشی تهران، رآکتورهای ساخت امریکا مورد استفاده قرار می گیرند. ایران پنجاه سال پیش، صحبت از ساخت زیردریایی های اتمی را آغاز کرد، در حالیکه آن زمان هنوز فاقد امکانات فنی بود».

چرا امروز و درست چند روز قبل از مهمترین دیدار در مسکو، چنین سخنانی از طرف مسئولین ایران عنوان می شود، در حالیکه می دانند، این اظهارات بهانه به مخالفین میدهد؟

برخی می گویند که این قبیل اظهارات، نشان دهنده اختلاف نظر در داخل حکومت و میان سیاستمداران است. اینطور برمی آید که در میان نخبگان داخل کشور، همه تمایل به موفقیت در مذاکرات را ندارند و آماده حل مسالمت آمیز این مساله نیستند.

نگاه های متفاوت نسبت به مذاکرات با ایران در میان نخبگان غربی نیز به چشم می خورد. با این حال، هیچ کس نمی خواهد که روند مذکرات برهم بخورد، اگر چه، شانس کمی وجود دارد. دیدار مسکو نشان خواهد داد که آیا از این شانس باقی مانده استفاده خواهد شد یا خیر.»

پیک نت 27 خـــــرداد 

 
 

اشتراک گذاری: