ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18  اردیبهشت  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

مردم فرانسه سرکوزی را
از کاخ الیزه بیرون کردند!

 
 
 
 

انتخابات  ریاست جمهوری فرانسه که به دو دوم کشیده شده بود، روز گذشته با شکست نیکلای سرکوزی رئیس جمهور دست راستی و ماجراجوی فرانسه پایان یافت. مردم فرانسه با درایت کامل فردی را که اعتبار ریاست جمهوری در فرانسه را خدشه دار کرده بود از سکوی قدرت پائین کشیدند.

 فرانسوا هولاند نامزد حزب سوسیالیست فرانسه توانست وارد کاخ ریاست جمهوری شود و با این پیروزی، چپ فرانسه پس از 24 سال بار دیگر سکان ریاست جمهوری را دراین کشور بدست گرفت.

شکست سرکوزی بویژه با گردش خطرناک به فاشیسم که وی در فاصله دور نخست و دوم انتخابات داشت یک شکست بزرگ نه تنها برای راست بلکه راست افراطی بود. چنانکه جریان انتخابات بتدریج به صورت یک رفراندم علیه سرکوزی و سیاست ریاضت اقتصادی و گردش به فاشیسم او درآمد.  

نتیجه انتخابات همچنین محدودیت استراتژی راست افراطی را نشان داد که نتوانست و طبعا نمی‌توانست آرایی را که با عوامفریبی جمع کرده بود در خدمت پیروزی سرکوزی قرار دهد و از این جهت شکستی سنگین خورد. از هم اکنون سران راست و راست افراطی این شکست را به گردن یکدیگر می اندازند.

برعکس جبهه چپ توانست همه آرای خود را در خدمت پیروزی فرانسوا هولاند قرار دهد. بویژه اینکه سه چهارم افرایش آرای مجموع چپ در این انتخابات نسبت به انتخابات سال 2007 متعلق به جبهه چپ بوده است که نشان می دهد در واقع این جبهه معمار پیروزی فرانسوا هولاند گرید.

انتخابات فرانسه غرش رعد در اروپا نیز هست و رئیس جمهور تازه از هم اکنون وعده داده است که فرانسه با برنامه های ریاضت اقتصادی وداع می کند. این به معنای زیر سوال رفتن قراردادهای کنونی اروپا بویژه اتحاد آلمان و فرانسه است. پیروزی چپ فصل نوینی را نه تنها در تاریخ فرانسه، بلکه در تاریخ اروپا و جهان آغاز خواهد کرد. 

پیک نت 18  اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: