ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31  اردیبهشت  1391

infos@pyknet.net

 
 
  کشورهای خلیج فارس
در یک جبهه واحد علیه ایران
هاندلزبلات  ــ گزینش و ترجمه رضا نافعی
 
 
 
 

شیخ نشین های خلیج فارس خواستار تشکیل اتحادیه سیاسی هستند. طراح این نقشه عربستان است و اگر این نقشه عملی گردد  یک مرکز   اقتصاد و اقتدار دیگر در جهان پدید خواهد آمد. طرح اماده است و  بخت ایجاد اتحادیه  در خلیج فارس کم نیست.

با توجه به تحولات سیاسی در جهان عرب حکومت های  ثروتمند عربی در  حوزه خلیج فارس قصد دارند به یکدیگر نزدیک تر شوند از این رو  در روز 16 ماه مه در ریاض پایتخت عربستان سعودی  گرد هم آمدند و در باره تشکیل یک اتحادیه سیاسی به شور پرداختند. این اجلاس بنا به دعوت پادشاه عربستان برپا شد. روزنامه الحیات از قول محافل تشکیل دهنده اجلاس از عربستان، بحرین، قطر،  و کویت نوشت نخستین گام ایجاد اتحادیه با شرکت این حکومت هاست. به این ترتیب عمان و امارات متحده عربی یعنی دو کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس، در این جمع حضور ندارند.

نخست وزیر بحرین گفت: هدف ما تحقق رؤیای مردم، یعنی برداشتن مرزها در منطقه است. از بحرین و عربستان  بعنوان نخستین کشورهای خواستار ایجاد همکاری سیاسی نام برده می شود. عربستان و امارات متحده عربی در ماه مارس 2011  با اعزام  نیروهای نظامی خود  به بحرین مانع سقوط حکومت سنی و سلطنتی بحرین توسط اکثریت مردم گشتند که شیعی هستند. بنظر کارشناسان دلیل حضور نیافتن امارات متحده عربی در اجلاس اینست که هنوز معلوم نیست در صورت ایجاد پول واحد برای این اتحادیه مقر بانک مرکزی اتحادیه  دوبی خواهد بود یا ابوظبی. 

دلیلی که  خالد الدکیل، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سلطنتی ریاض، برای نزدیکی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ذکر می کند اینست که "منطقه وارد مرحله تازه ای می گردد. شورش های عدیده در کشورهای گوناگون عربی چنین کاری را ضروری می سازند. البته از بحرین که بگذریم شورش ها در کشورهای اقتدار گرا  رخ دادند. دو کشور دیگر منطقه یعنی اردن و مراکش نیز قرار است به عضویت شورای همکاری خلیج فارس در آیند. ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در ماه دسامبر گفت :" امنیت و ثبات ما مورد حمله قرار می گیرد" و بر ضرورت نزدیکی سیاسی و بیشتر تکیه کرد.

منظور او از این سخن ایران بود. اعضای شورای همکاری خلیج فارس، که اکثرا سنی هستند، تهران را عامل شورش  در بحرین و در شرق عربستان و حمایت از بشار اسد در سوریه  در  برابر شورشیان می کنند. افزون بر این شورای همکاری خلیج که در سال 1981 بنیاد نهاده شد، ایران را تهدید به اقدامات شدید می کند، دلیل تهدید این ادعا است که گویا سه جزیره  تنب کوچک و بزرگ و ابو موسی متعلق  شیخ نشین هاست که ایران تصرف کرده است.

 

تفسیر روزنامه " الشرق الا وسط " در روز گذشته این بود : "ایجاد یک اتحادیه در حوزه خلیج فارس   یک گام نمایش سیاسی یا مالی نیست، این دولت ایران است که ما را به برداشتن چنین گامی مجبور می سازد و از هیچ اقدامی برای ایجاد بی ثباتی در منطقه فرو گذار نمی کند." کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به تنهائی قادر به مقاومت در برابر ایران نیستند و اینک که در کار توسعه اقتصادی خود هستند باید همکاری های خود را با  یکدیگر بیشتر و نزدیک تر کنند.  

http://www.handelsblatt.com/politik/international/nahost-golf-staaten-wollen-die-politische-union/6634414.html

 

پیک نت 31  اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: