ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31  اردیبهشت  1391

infos@pyknet.net

 
 
  گزارش اشپیگل و صدای آلمان
تظاهرات غافلگیر کننده
مردم آلمان علیه سرمایه داری
 
 
 
 

هزاران تن از مخالفان سرمایهداری در اعتراض به سیطره بانکی و صرفهجوییهای مالی در اتحادیه اروپا در فرانکفورت گرد آمدهاند.

شهر فرانکفورت که مقر بانکهای آلمانی و اروپایی محسوب میشود، از چهار روز پیش تاکنون صحنه گردهمایی مخالفان سیاستهای مالی اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بینالمللی پول است.

سایت اینترنتی صدای آلمان در این رابطه نوشت: تظاهرات جنبش "بلاکیوپای" (Blockupy) از روز چهارشنبه (۱۶ مه/۲۷ اردیبهشت) آغاز شده و روز شنبه به نقطه عطف خود رسید. از چند روز قبل برخی خیابانها و میدانهای منتهی به منطقه بانکی فرانکفورت از سوی پلیس مسدود شدهبودند. ترافیک سنگینی در فرانکفورت ایجاد شده و بسیاری از فروشگاههای شهر از بیم اغتشاش و آسیب، تعطیل اعلام شده بودند. اداره پلیس فدرال آلمان پنج هزار مامور را برای حفظ نظم و کنترل اوضاع در شهر فرانکفورت مستقر کرده بود. بخشی از این ماموران از ایالتها و شهرهای دیگر آلمان به کار فراخوانده شدهبودند. اگر چه تظاهرات روز شنبه"بلاکیوپای" دارای مجوز بود اما تظاهرات روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه مجوز برگزاری نداشت و با دخالت پلیس از هم پاشید. پلیس چادرهای تظاهرکنندگان را به سرعت از میدان رومر برچید. با اینهمه بسیاری از تظاهرکنندگان توانستند بخشهایی از مرکز شهر را به اشغال خود درآورند.

شهرداری فرانکفورت به بهانه "به خطر افتادن نظم و امنیت عمومی" برای تظاهرات روز جمعه (۱۸ مه/۲۹ اردیبهشت) مجوز صادر نکرده بود. پلیس با برهم زدن گردهمایی مخالفان دستکم ۴۰۰ تن را به طور موقت بازداشت کرد. ماموران پلیس روز پنجشنبه نیزصدها تظاهرکننده را از میدان شهرداری فرانکفورت "رومر پلاتز" بیرون رانده و اقدام به دستگیری ۱۵۰ تن از آنان کردند.

پلیس همچنین در روز چهارشنبه مانع از چادر زدن هواداران جنبش "بلاکیوپای" در برابر بانک مرکزی اروپا شد.

به گزارش اشپیگل تظاهرات روز شنبه به مراتب باشکوه تر از آنچه برگزار کنندگان تصور می کردند، برگزار شد.اشپیگل نوشت: نیازی به تجمع تظاهرات کنندگان نبود آنها سه روز بود که در «مرکز اقتصادی آلمان» تجمع کرده بودند،هدف تظارات بر علیه نطام سرمایه داری بود. این اشاره است به اینکه شهر فرانکفورت آلمان مرکز تجاری این کشور است. اشپیگل نوشت: در مراکز تجاری و بانکی فرانکورت کاملا به حالتی اظطراری تعطیل شده بود و نه فقط کارمندان در محل کار خود حاظر نمی شدند بلکه تعدادی از شرکت های بزرگ در این منطقه نیز از بیم تهاجم خود تعطیل کرده بودند اما تظاهرات روز یکشنبه با حضور 20 هزار تظاهر کننده بیش از 5 کیلومتر از خیابان های فرانکفورت را به اشغال خود درآورده بود، اگر چه خشمگینانه اما بدون خشونت انجام شد.گروه های فیمینیست، گروه های جهان سومی، گروه های همجنسگرا ( دگر جنس باشی.م) گروه های مخالف تولیدات غذائی انواع ژن، سندیکا های مخالف گسترش ایستگاه راه آهن شهراشتوتگارت، زنان جوانی که گروه« کارمندان ضد سرمایه داری فیمینیست شاغل بانکها» تشکیل می دهند، از گفتگوی تعدادی از تظاهر کنندگان می شد فهمید که اسپانیائی، ایتالیائی، فرانسوی هستند، حضور افریکائی ها، ترک های ساکن المان،  محسوس بود دو سوم تظاهر کنندگان زیر 30 سال بودند. کلاوس ارنست رهبر حزب چپ آلمان در پیشاپیش تظاهر کنندگان قدم برمی داشت. دانشجویان و دانش آموزان شرکت کنند شعار می دادنند: «ما 99 در صد هستیم»، سایت اینترنتی صدای آلمان در رابطه با «جنبش بلاکیوپای» آلمان نوشت: این جنبش در همراهی و همبستگی با جنبش "اشغال والاستریت" در نیویورک شکل گرفته است. نام این جنبش ترکیبی است از کلمات انگلیسی "بلاک" (Block) و "اکیوپای" (Occupy) بهمعنای بستن و اشغال. شبکه "اتک"، حزب چپ آلمان، شاخه ایالت هسن و چند تشکیلات چپ دیگر از جمله شرکتکنندگان و سازماندهندگان این جنبش هستند.

یک سخنگوی "بلاکیوپای" در گفتگو با تلویزیون آلمان اعلام کرده که این جنبش به اهداف خود در "نافرمانی مدنی" و جلب افکار عمومی به سیطره مالی بانکها دست یافته است.

عکس های تظاهرات را اینجا:

http://www.flickr.com/photos/martinkrolikowski/7227754820/

و فیلم های مربوطه را در آدرس های زیر متوانید مشاهده کنید

http://www.dailymotion.com/video/xqwuhu_anti-austerity-protests-aim-to-blockupy-frankfurt_news

 

http://www.rt.com/news/occupy-frankfurt-rally-675/ 

پیک نت 31  اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: