ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31  اردیبهشت  1391

infos@pyknet.net

 
 
  هاشمی رفسنجانی:
گذشت دورانی که یک مستبد
تاج شاهی سر پسرش بگذارد!
 
 
 
 
 

سایت بین المللی همکاری های خبری شیعه، با هاشمی رفسنجانی مصاحبه ای مشروح درباره مسائل ایران و کشورهای عرب منطقه و بویژه بهار عربی کرده است. این مصاحبه در 20 صفحه تنظیم شده که دو بخش مهم آن که مربوط به جمهوری اسلامی و نتیجه استبداد در کشورهای اسلامی است را استخراج کرده ایم.

هاشمی دراین مصاحبه می گوید:

از سال ها پیش برای كسانی كه با الفبای سیاست آشنا هستند، قابل پیش بینی بود كه بالاخره ظلم حاكمان استبدادی در كشورهای عربی روزی كاسه صبر مردم را لبریز می‌كند و مردم وقتی با همه وجود خویش درك كنند كه زندگی آنها مرگ تدریجی است، بر می‌خیزند. دیگر گذشت آن زمانی كه پادشاه مستبد در آخرین روزهای زندگی خود، تاج پادشاهی را بر سر فرزندان خود می‌گذاشت و مردم هم صُم و بُكم ، اطاعت می‌كردند. در عصر انفجار اطلاعات كه هر كس می‌تواند با زدن چند كلید و دگمه، به آخرین اطلاعات گوشه و كنار دنیا حتی در منزل دست یابد، نمی‌توان به خاطر ناآگاهی بر مردم حكومت كرد. مردم آگاه، همه چیز را درباره وظایف ملت‌ها در قبال حكومت‌ها می‌دانند و سعی می‌كنند به وظایف خویش عمل كنند، ولی مطالبات آنها از حقوقی كه حكومت‌ها در قبال ملت ‌ها دارند، جدّی خواهد بود.

آنچه كه این روزها در بعضی از كشورهای اسلامی در حال اتفاق است، پدیده‌های بسیار مبارك اجتماعی، سیاسی  و حتّی دینی است، ولی باید مواظبت شود تا نتیجه آن دیكتاتوری دینی و افراطی نشود كه باعث بدنامی اسلام خواهد شد و نسل جوان را كه به خاطر طبیعت جوانی به دنبال سؤالات فراوان است، نا امید می‌كند.

اما در مورد جمهوری اسلامی: مجلس خبرگان رهبری موظف به تهیه لیست کاملی از افراد ذیصلاح برای رهبری با اطلاعات لازم در مورد وضع علمی و عملی آنها شده است. حاضر بودن این لیست باعث می شود تا "در صورت نیاز خلاء رهبری پیش نیاید. روشن است که اگر همین احکام قانون اساسی عملی شود، امت اسلامی همیشه از نعمت محوریت صالح برای اداره جامعه برخوردار است و دچار تنش‌های خلاء رهبری یا عدم صلاحیت رهبری نخواهد شد. 

پیک نت 31  اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: