ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک  

26 فروردین  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

از یک نامه وارده از ترکیه
شایعه سرطان پیشرفته
نخست وزیر ترکیه "اردوغان"

 
 
 
 

موضوع نفت و گاز، بخصوص اکتشافات در ترکیه کمی پیچیده است. درعین حال، شاید یک اشاره کوتاه بیجا نباشد. ساختار سیاسی و مخصوصا اقتصادی ترکیه برخلاف ظاهر شدیدا بزک شده اش بسیار شکننده است. آنچه که ترکیه را در ۳ سال گذشته با وجود کسری بودجه عظیم و کوه بدهی های داخلی و خارجی اش تا این لحظه از سقوط سهمگین نجات داده، سرمایه "داغ" عربی است.

داغ، زیرا سرمایه انبوهی است که نه در پروژه های تولیدی واقعی و بخش غیرقابل تفکیک و بسیار سرمایه بر پژوهش، بلکه در سفته بازی در ابعاد کهکشانی و بازار بورسی که بی وقفه بسود سرمایه کلان و زیان سهامداران کوچک، شدیدا دستکاری می شود و بیشتر بازار مکاره است، در کوتاه زمانی چند برابر می شود. در نقاط دیگر نیز آسمان همین رنگ است، اما نه به این سطح.

در 10 سال گذشته، پروژه انباشت سرمایه (capital accumulation) برای دست آموزان محلی، اینبار در قالب حزب آ.ک.پ. آقای اردوغان با موفقیت تمام به اجرا درآمد و بورژوازی تجاری بشدت وابسته ترکیه در سایه مجموعه سیستم بانکی و رسانه های بر حاکم بر کوچکترین گوشه‌های جامعه که امکان ندارد در هیچ کشور دیگری چنین آزادی عملی در جهت اهداف سرمایه کلان داشته باشند،  به ارقامی هوشربا دست یافت.

برای جامعه ای که در پی ۸۰ سال تحقیر از جانب اروپاییان تشنه هویت است، نقش کاتالیزوری کارآمد در تحکیم پروژه سیستم آقای اردوغان را به بهترین نحوی بازی می کنند.

مظلوم نمائی آقای اردوغان در پی خواندن شعری تاریخی و محکومیت ۴ ماهه ایشان به زندان، در شامگاه انتخابات سال ۲۰۰۲ در صحنه افکار عمومی بسیار ساده اندیش ترکیه، شاهکار روانشناسی توده ها بود.

از چند ماه پیش شایعه سرطان روده پیشرفته آقای اردوغان روپوشانی می‌شود. شاید قمار بسیار خطرناک آقای اردوغان و ماجراجویی ایشان در به آتش کشاندن انبار باروت سوریه به هر قیمتی، از این زاویه قابل درک باشد.

اخبار مربوط به کشف نفت در ترکیه را نیز با همین منظور مطبوعات مطرح می کنند. بویژه روزنامه های زرد ترکیه که هر از چندگاهی خبر هائی را دراین زمینه بزرگ جلوه می دهند.

ضمنا از چند ماه پیش، دولت قبرس (بخش یونانی) به شماری از شرکت های نفتی اجازه جست و جو و حفاری های اکتشافی و سونداژ در فلات قاره ساحل جنوبی جزیره را صادر کرده، که واکنش شدید دولت ترکیه را بدنبال داشت . دولت اسرائیل هم اقدام مشابهی را چندیست آغاز کرده است. با قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار، اینکار برای بسیاری جاذب شده است.

 

پیک نت  26 فروردین 1391

 
 

اشتراک گذاری: