ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14فروردین  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

نظر جدید ترکیه:

آینده سوریه را

بسپارید بدست انتخابات آزاد

 
 
 
 

24 ساعتی پیش از آغاز مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی و گروه 1+5 نخست وزیر ترکیه مواضع تازه ای را در ارتباط با سوریه اعلام کرد. او که در یک مصاحبه مشترک با "شیخه حسینه" نخست وزیر بنگالدش شرکت کرده بود، به بهانه کمبود وقت از خبرنگاران خواست که تنها دو سئوال مطرح کنند. سئوال اول در باره رابطه بنگالدش با ترکیه بود و سئوال دوم درباره رویدادهای سوریه.
ارودغان که منتظر سئوال دوم بود، بلافاصله گفت:
" ما به طرح عنان کاملا پایبند هستیم. ولی طرح عنان به این معنا نیست که دولت سوریه تانک هایش را از شهرها خارج که ولی در روستاها مستقر سازد. این تانک ها باید میان مردم بروند به پادگان هایشان. حکومت سوریه تنها دراینصورت است که می تواند اعتماد مردم سوریه را جلب کند."
اردوغان در ادامه همین صحبت، سئوال سوم را خود طرح کرد تا پاسخ بدهد! او گفت:
اگر از من سئوال شود که آیا دولت و ملت سوریه به یکدگر اعتماد و اطمینان دارند؟ در جواب باید بگویم که فعلا نه! ما از ابتدا بر این مسئله تاکید داشته ایم که اراده و خواست مردم سوریه باید حاکم شود. برای چنین حاکمیتی با قاطعیت می گوئیم که باید صندوق های آزاد رای در برابر مردم قرار گیرد. در اینصورت هر کس که انتخاب شود، بدون شک مورد احترام جامعه جهانی خواهد بود. اما اگر بر خلاف رای مردم فرد مطلوبشان را پیروز انتخابات کنند، این دیگر یک روش اوتوکراتیک خواهد بود. ما به عنوان ترکیه با تفکر اوتوکراتیک مخالفیم. ما در مقابل تفکرات توتالیتر هستیم و این روش حکومتی را هرگز نمی پذیریم. کسی حق ندارد از ما در مورد سوریه انتقاد کند. چرا که مرز مشترکی نزدیک به دو هزار کیلومتر داریم و این مرز از طرف سوریه مورد تجاوز قرار گرفته است. بیش از 25 هزار آواره و مهاجر سوری در خاک ترکیه هستند. آقای عنان در کمپ مهاجرین سوری آنها را با چشم خود دید و اگر نمی دید، چه بسا با ذهنیت متفاوتی باز می گشت. ولی پس از دیدن وضعیت کمپ ها مطمئن هستم که افکارش زیر و رو شده است. ما به سیاست خود در برابر سوریه ادامه خواهیم داد. خواست ما حاکمیت مردم سوریه است."

سخنان اردوغان یکبار دیگر در برابر خواست جمهوری اسلامی که در سفر کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه آن را مطرح کرد قرار دارد. جمهوری اسلامی خواهان حفظ بشار اسد علیرغم هر تغییری است و ترکیه روی انتخابات آزاد تاکید دارد و معتقد است در یک انتخابات آزاد بشار اسد حذف خواهد شد.
حتی می توان حدس زد که اشاره اردوغان به انتخابات آزاد به نوعی در برابر خواست جمهوری اسلامی است.


 

پیک نت  17 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: