ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

علی مطهری در شیراز:

کاسه های داغ تر از آش

زیر علم "ولایت فقیه" سینه میزنند 
 
 
 
 

علی مطهری نماینده تهران در مجلس به شیراز رفته و در یک جلسه پرسش و پاسخ دانشجوئی که گزارش آن را خبرگزاری ایسنا منتشر کرده شرکت کرد. او ابتدا طی سخنانی گفت:

 

فضا در بسیاری از موارد باز است. رسانه‌ها و افراد مختلف به راحتی انتقاد می‌کنند و نمی‌توانیم بگوییم که جو خفقان حاکم است، اما در بعضی مسائل، خط قرمزهای مصنوعی وجود دارد. بنده در شورای نظارت بر مطبوعات عضو هستم؛ گاهی تنگ نظری‌ها و سخت‌ گیری‌هایی بوده و هنوز هم هست؛ بارها در مقابل آن ایستاده‌ایم. گاهی حتی جلوی حرف زدن درباره گذشته انقلاب و بعضی شخصیت‌ها گرفته می‌شود، به طوری که خیلی از حوادث را نادیده می‌گیرند و تاریخ را جور دیگری بازگو می‌کنند البته اوضاع در چند ماه گذشته خیلی بهتر شده است.

بعضی از ما برداشت غلطی از اصل ولایت فقیه داریم و فکر می‌کنیم نباید هیچ حرفی خلاف نظر رهبری بزنیم، در صورتی که این‌گونه نیست و اشکالی ندارد که دیدگاه‌مان را، حتی اگر خلاف نظر رهبری باشد، بیان کنیم، اما متاسفانه عده‌ای فقط به چاپلوسی عادت دارند و کاسه داغ ‌تر از آش هستند، به محض این‌که نظری متفاوت با رهبری بیان می‌شود، فرد را به عناوین گوناگونی متهم می‌کنند.

مرز التزام به ولایت فقیه، احکام حکومتی است، یعنی شرایط خاصی پیش بیاید که رهبری به ناچار دستوری بدهند تا همه به آن عمل کنند و این به جهت حفظ وحدت در نظام است، وگرنه در مسائل مختلف، خصوصا موارد کارشناسی، ممکن است با رهبری اختلاف ‌نظرهایی وجود داشته باشد.

 

دانشجویی درباره کار گذاشتن دستگاه شنود در دفتر مطهری سوال کرد.

 

مطهری در پاسخ گفت: این اتفاق مربوط به دولت قبل بود و یک معاون و مدیرکل وزارت اطلاعات در آن نقش داشتند، دلیل این کار هم به ملاقات‌های زیادی برمی‌گردد که در دفتر بنده انجام می‌شود؛ به عنوان مثال برخی از آن‌ها خانواده‌های برخی زندانیان هستند و همین موضوع باعث حساسیت وزارت اطلاعات شده بود، اما همین که وزارت اطلاعات مسوولیتش را پذیرفت و مقصرین را هم کنار گذاشت، اتفاق خوبی بود، خوشبختانه مدیران فعلی این رویه را ندارند و امیدوارم دیگر تکرار نشود.

 

دانشجوی دیگری پرسید: آیا می‌توان در فضای کنونی از رهبری انتقاد کرد؟

 

مطهری گفت: قبلا پیش آمده که از نظرات رهبری انتقاد شود و ایشان هم استقبال کرده‌اند، البته «کاسه‌های داغ‌ تر از آش» وجود دارند و زیاد چاپلوسی می‌کنند، اما خود مقام رهبری هم مخالف این چاپلوسی‌ها هستند، ما نباید از هیچکس بت بسازیم، هیچ شخصیت غیرقابل انتقادی در نظام وجود ندارد.

 

دانشجویی با اشاره به حوادث سال 88، نسبت به شرایط موسوی، کروبی و رهنورد انتقاد کرد.

 

مطهری گفت: من هم قبول دارم که این اتفاقات نباید به اینجا کشیده می‌شد، اما شما هم تنها نقاط منفی را نبینید و قدر این فضای جدید را، که با آمدن دولت جدید به وجود آمده، بدانید؛ چون گفتمان دولت عوض شده است، در مورد برخی زندانیان وقایع سال 88 احکامی صادر شد که باید دلیل آن‌ها توضیح داده شود. من بارها گفته‌ام که حصر خانگی طولانی مدت، آن هم بدون محاکمه و بدون حق دفاع، اصلا درست نیست و اگر برای این اشخاص اتفاقی بیفتد، هزینه سنگینی برای نظام در بر خواهد داشت، باید تلاش کنیم تا کم‌کم این مسائل حل شوند و نمایندگان هم باید پیگیر باشند.

این را هم فراموش نکنیم که در سال 88، هر دو طرف مقصر بودند و اگر میر حسین موسوی را برای محاکمه بیاورند، باید احمدی‌نژاد را هم محاکمه کنند. باید یک دادگاه علنی با حضور قاضی عادل و بی‌طرف برگزار شود، در آن صورت اگر با حکم دادگاه به زندان هم بروند، قابل پذیرش است، در این قضیه باید بزرگان وارد شوند؛ رییس‌جمهور و شورای عالی امنیت ملی پیگیر باشند، البته تاکنون اقداماتی انجام شده، ولی قابل گفتن نیست.

 

یکی از حاضران پرسید: چگونه می‌شد جلوی وقایع سال 88 را گرفت؟

 

مطهری: اگر در همان ابتدا اجازه می‌دادند که معترضان تجمع و راهپیمایی کنند و بعد هم در رسانه‌ها نظرشان را بگویند، این مشکلات پیش نمی‌آمد.

 

تعدادی از حاضرین اعتراض کردند: طرفداران جنبش سبز در روز عاشورا به امام حسین(ع) توهین کردند.

 

مطهری پاسخ داد: وقتی کار به آشوب خیابانی برسد، هرکسی و از هر گروهی ممکن است با معترضین همراه شود و کارهای نادرستی انجام دهد، ممکن است اراذل و اوباش، منافقین، سلطنت‌طلبان یا هرکس که مخالف نظام باشد، به میان جمعیت برود و شیشه مغازه‌ها را بشکند، متاسفانه حوادث سال 88، به درستی مدیریت نشد؛ وگرنه باید از همان ابتدا جلویش گرفته می‌شد.

 

در اینجا تعدادی شعار دادند: «این خائن فتنه گر، اعدام باید گردد»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»

 

پس از آرام شدن نسبی سالن، از آن‌ها خواسته شد که پشت تریبون بیایند و حرف‌های‌شان را بزنند، اما آن‌ها حاضر به صحبت نشدند.

 

دانشجویی درباره 9 دی پرسید.

 

مطهری گفت: در روز 9 دی، جمعیت بسیار زیادی در سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند و نمی‌توانیم بگوییم که خودجوش نبود، از همه اقشار و گروه ها حضور داشتند و فقط یک تیپ خاص نبودند. البته قبول دارم که تا حدی هم از احساسات مردم سوءاستفاده شد، اما بحث 9 دی، چیزی فراتر از گروکشی خیابانی بود، در انتخابات سال 88، هر دو طرف تخلفاتی داشتند؛ اما مردم بخاطر اصل نظام و حفظ آن بود که در 9 دی راهپیمایی کردند.

 

دانشجویی پرسید: وقتی آزادی چارچوب دارد و چارچوب آن قانون است، چرا تجمعات بدون مجوز و غیرقانونی معترضین در سال 88 را محکوم نمی‌کنید؟ رهبری در 29 خرداد 89 نظرشان را گفتند، پس چرا باز اعتراضات خیابانی ادامه پیدا کرد؟ آقای مطهری، حرکت بین حق و باطل که میانه‌روی نیست.

یکی دیگر از حضار در سالن فریاد زد: موسوی در کدام بیانیه‌اش به طور مستقیم گفته که مردم به خیابان‌ها بریزند؟

و شخص دیگری گفت: پس چرا بعد از راهپیمایی‌ها از طرفدارانش تشکر می‌کرد؟

 

پس از دقایقی، علی مطهری با تایید پرسش دانشجویان ادامه داد: من می‌گویم هرکسی که احساس می‌کند به او ظلم شده، باید بتواند حرفش را بزند، اما قطعا بعد از خطبه 29 خرداد رهبری، نباید تجمعات ادامه پیدا می‌کرد. شاید بعضی چیزها هنوز مبهم مانده بود، ولی حکم رهبری باید مبنا قرار می‌گرفت تا وحدت در جامعه حفظ شود. بنده در سال 88 شاهد اتفاقات خیابان‌ها بودم. آقای موسوی هم در ابتدای کار از مردم نخواست که به خیابان‌ها بیایند و مردم خودشان آغازگر اعتراضات بودند.

این‌گونه نیست که آقای موسوی آن حرکت‌ها را محکوم نکرده باشد؛ اتفاقا او این آشوب‌ها را در بیانیه‌هایش محکوم کرد و بعضی جاها اشاره کرد که این شعارها، شعار ما نیست، اما متاسفانه به صراحت نگفته‌اند، ولی هیچ چیز هنوز قطعی نیست و نمی‌توان قضاوت کرد، صدا و سیما هم حق ندارد به این راحتی یک جناح خاص را محکوم کند.

 

دانشجویی پرسید: منظورتان از این‌که وقایع سال 88 به خوبی مدیریت نشد، چیست؟

مطهری گفت: باید از زمان مناظره‌های تلویزیونی که آقای احمدی‌نژاد بد اخلاقی‌هایی نشان داد، تذکر داده می‌شد تا جلوی اتفاقات بعدی گرفته شود، برخی هم در جایگاه داوری از آقای احمدی‌نژاد حمایت کردند که مناسب نبود، عده‌ای هم نباید وارد پروسه انتخابات می‌شدند که شدند، قبل از انتخابات هم مدام برخی می‌گفتند نظر رهبری روی کیست که نفس این کار درست نبود.

 

پیک نت 9 دی

 
 

اشتراک گذاری: