ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش یکصد روز دولت روحانی

دفاع وزیر ارتباطات

از نقش فیسبوک و توییتر 
 
 
 
 

"واعظی" وزیر ارتباطات در گزارش یکصد روزه دولت روحانی اطلاعاتی در باره آینده اینترنت در ایران، هدف از راه اندازی اینترنت داخلی و نقش اینترنت در امور جاری اداری و بانکی و ... ارائه داد و از فیسبوک و توییتر دفاع کرد. محمود واعظی وزیر ارتباطات گفت:

اینترنت فراگیر شده و در همه سطوح خانواده‌ها، شهرستانها به صورت گسترده وجود دارد. پهنای باند 71.6 گیگابایت بر ثانیه بود که با برنامه‌ریی صورت گرفته 40 گیگابایت بر ثانیه در این 100 روز اضافه شد و الان 100 گیگابایت بر ثانیه است.

در رابطه با پهنای باند در داخل 620 گیگابایت بر ثانیه داشتیم که امروز به 820 گیگابایت بر ثانیه رساندیم. همچنین در رابطه با فیبر نوری و امواجی که در داخل وجود دارد در این 100 روزه 150 کیلومتر فیبر نوری کشیده شد؛ همه این امکانات در رابطه با زیرساخت بوده که ما تا به امروز توانستیم فراهم کنیم.

ما امیدواریم با عنایت دولت و سازمان برنامه و بودجه در زمینه‌های ICT، مخابرات و IT عقب افتادگی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم را جبران کنیم. بدین معنا که بسترهای مناسب در زمینه اینترنت و برداشتن گام‌های جدی همچنین برای برنامه‌های نسل سوم و چهارم پروانه‌های جدیدی به بخش خصوصی ارائه دهیم.

ایران نتوانسته است از میانگین شاخص ارتباطات فناوری و اطلاعات منطقه‌ای پیشی بگیرد.

اگر من نتوانم برای دولت، مجلس و شورای عالی فضای مجازی خوب تفهیم کنم که نقش ICT هم برای توسعه و هم برای خدمت‌رسانی به مردم کجا است پیشرفت چشمگیری نخواهیم داشت.

ما سرعت اینترنت‌مان پایین است و مردم برای گرفتن اینترنت در نوبت هستند. باید یک زیرساخت و سرمایه‌گذاری صورت گیرد که محصول این سرمایه‌گذاری بستر پهنای باند و مخابرات را در اختیار اپراتورها قرار دهیم.

اعتقاد داریم اینها کارهای بخش خصوصی است.  بخش خصوصی در کشور ما باید یاد بگیرد کارهای بزرگ انجام دهد و از این طریق اشتغال هم به وجود می‌آید.

الان حدود 20 درصد فارغ التحصیلان ریاضی و فنی در حوزه ICT هستند و این مجموعه از کسانی تشکیل شده که در دانشگاه‌ها رتبه بالا دارند. ما باید نخبه‌ها را جذب کنیم.

ما برنامه داریم 25 تا 30 درصد زیرساخت را فراهم کنیم و حدود 70 تا 75 درصد را برای بخش خصوصی ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاری صورت گیرد و در نهایت اشتغال به وجود بیاید و درنهایت امیدوارم با تعاملی که با بخش خصوصی شروع کردیم و فضا را باز کردیم برای سرمایه‌گذاری این امکان ایجاد شود.

ممکن است این سوال پیش بیاید که شبکه داخلی اینترنت می‌خواهد جایگزین اینترنت جهانی شود. ما در پاسخ تاکید می‌کنیم، آنچه که ما به مردم ارائه می‌دهیم یک اینترنت بیشتر نیست. یعنی این نیست که دو خط اینترنت وارد منزل شود. بلکه وقتی شما از آنچه که در داخل است استفاده می کنید، می‌توانید با امکانات وسیعی که فراهم شده به سرعت بالای دو مگ پهنای باند دسترسی پیدا کنید که ارزان‌تر هم خواهد بود. در حقیقت این شبکه ملی جایگزین اینترنت بین‌الملل نمی‌شود بلکه یک دسترسی پرسرعت است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در اینجاست که ما می‌توانیم به راحتی دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، سلامت و آموزش الکترونیک را با هم تعریف کنیم.

من درک می‌کنم که مشکلات زیادی در شهرستان ها وجود دارد که ما با تمام امکانات سعی به حل آن داریم و از مردم کمی وقت می‌خواهیم تا زیرساخت را مهیا کنیم.

در حال حاضر سرعت نیاز مردم از آن امکاناتی که تولید می‌شود، بیشتر است. به طوری که ما 100 روز قبل پهنای باند‌مان 71 بود امروز 110 است و من قول دادم در 100 روز دوم به 150 برسد و تا فروردین به 200.

اینترنت یک دانشگاه است؛ یعنی مردم با اینترنت همه کارهای علمی‌شان را می‌توانند انجام دهند. همچنین بسیاری از نیازهای اقتصادی از دستگاه‌ها بدون مراجعه به سازمان مورد نظر صورت می‌گیرد.

ما علاقه‌مندیم که استان‌ها با شهرهای مختلف‌شان هم‌کدسازی شوند و برای موبایل هم همه بتوانند با یک قیمت با هم صحبت کنند ولی مساله‌ای که مورد اختلاف نظر همکاران من و شرکت مخابرات و همراه اول است اینست که اگر بخواهد این کار صورت گیرد، چه مقدار به تعرفه‌ها اضافه خواهد شد.

همکاران من در وزارت ارتباطات اعتقاد دارند رقم پیشنهادی، رقم بالایی است که به مردم فشار وارد می‌کند و با بررسی‌های ما معلوم شد خانواده‌هایی هستند که کد ‌سازی در زندگی‌شان اثری ندارد ولی باید رقم قابل توجهی را بر اساس طرح قبلی پرداخت کنند. بنابراین در حال حاضر ما به دنبال راهکاری هستیم که هم‌ کد سازی صورت گیرد و تعرفه‌ها اگر هم قرار است افزایش پیدا کند، افزایش معقولی داشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز بسیار فعال هستند و در ایران شبکه‌های اجتماعی خارجی در کل منفی نیست یعنی اگر شما به فیس‌بوک یا توییتر مراجعه کنید بسیاری، یعنی 70 تا 80 درصد بیشتر اطلاعات مفیدی دارند و خیلی از محققان تجربیات‌شان را روی صفحه‌هایشان در دسترس قرار دادند. در شبکه‌های اجتماعی خارجی صفحات نامناسب هم وجود دارد و با مشورتی که با همکاران‌مان انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که شبکه‌های اجتماعی داخلی را گسترش دهیم و من در اینجا می‌خواهم از همکارانم در دولت خواهش کنم که به شبکه داخلی روی بیاورند تا بتوانیم به تقویت این شبکه بپردازیم.

 

پیک نت 16 آذر

 
 

اشتراک گذاری: