ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش خواندنی وزیر کار و رفاه اجتماعی

ارتش بیکاران

بزودی 5ر7 میلیون میشود! 
 
 
 
 

علی ربیعی  وزیر کار و تعاون در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گزارش عملکرد یکصد روزه خود در وزارت کار را ارائه داد.  او در این گزارش به نکاتی اشاره کرد و آمار و ارقامی را ارائه داد که ترسیم کننده سیمای وضع کنونی نسل جوان جویای کار و نسلی است که در دانشگاه های درس می خواند. او گفت که اکنون 4 و نیم میلیون دانشجو داریم که بزودی وارد بازار کار می شوند و این درحالی است که 50 در صد نیروی کار کشور فاقد مهارت برای کار است. آمار بیکاران از 3 میلیون گذشته و بزودی این 4 و نیم میلیون هم به آن اضافه خواهد شد و این یعنی 7 و نیم میلیون بیکار. در سالهای گذشته حجم بالایی از نقدینگی‌ وارد جامعه شد و حدود 600 میلیارد دلار پول نفت هم تزریق شد، با این همه، وضع اشتغال این است که اعلام شد. گزارش هائی هست که در 8 سال گذشته وام های خود اشتغالی و مشاغل خانگی صرف انجام عمل زیبایی بینی شد.

 

50 درصد نیروی کار کشور فاقد مهارت است، علی‌رغم حدود 4.5 میلیون دانشجو در کشور 50 درصد نیروی کار از مهارت لازم برخوردار نیستند لذا یکی از برنامه‌های دولت افزایش مهارت است و سازمان فنی حرفه‌ای کشور در کنار ما این برنامه را دنبال می‌کند.

در برخی استانها تا 13 درصد تفاوت نرخ بیکاری داریم و نوعی شکاف میان استان های کمتر توسعه یافته و برخوردار دیده می‌شود.

دولت در بودجه سال 93 اعتبار خوبی برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته و از سال آینده برنامه‌ریزی‌هایی را در این حوزه صورت خواهیم داد.

دولت مصمم است منابع بانکی را که تزریق آن تورم زا نبوده و موجب بالا رفتن نقدینگی در جامعه نشود،‌ به واحدها تزریق کند.

در طول هشت سال گذشته بیشتر دانشگاه‌ها اقدام به جذب دانشجو کردند و هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم که با تاخیر وارد بازار کار خواهند شد. اگر در کنار 4.5 میلیون دانشجو، سه میلیون بیکار فعلی را هم اضافه کنیم به عدد 7.5 میلیون بیکار در کشور در شرایط رکود و تورم خواهیم رسید.

در سالهای گذشته در بهترین حالت سالانه بین 76 هزار تا 80 هزار شغل در کشور ایجاد شده است. این ناشی از عدم پایداری شغل، محاسبه وام‌های کوچک و خود اشتغالی به عنوان شغل و اقدام تاخیری در جذب دانشجویان به بازار کار است.

دولت به سمت برنامه‌ریزی اشتغال می‌رود و معتقد است که اشتغال به استراتژی نیاز دارد.

در سالهای گذشته حجم بالایی از نقدینگی‌ها وارد جامعه شد و حدود 600 میلیارد دلار پول نفت تزریق شد. اما ثمره اشتغال آن آمارهای فعلی بود که به نظر رسید. یک جای کار باید اشکال داشته باشد. ما تجارب مختلفی از سیاستهای اشتغال داریم و تجربه بنگاههای زودبازده از جمله آنها است، اگر چه راستی آزمایی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که برخی از این بنگاهها عملکرد موفقی داشته‌اند ولی بیش از 70 درصد آنها ناموفق بودند و این به معنای آن است که تنها دادن پول اهداف اشتغالزایی را دنبال نمی کند.

اندازه گیری واحدهایی که در خط قرمز قرار دارند نشان می دهد که در حال حاضر 200 واحد در معرض تهدید داریم که 38 هزار میلیارد تومان بدهکارند و 200 واحد در معرض خطر که 140 هزار نیروی کار در آنها در حال از بین رفتن است.

برای ایجاد حدود 200 هزار شغل خانگی در نیمه دوم سال برنامه ریزی کرده ایم و بودجه اش را هم در نظر گرفته ایم. متاسفانه در گذشته گزارش هایی مبنی بر اینکه وام های خود اشتغالی و مشاغل خانگی صرف انجام عمل زیبایی بینی شده وجود داشت. لذا در سیاست اختصاص وام تجدید نظر کردیم و مقرر شد تا پولی که برای مشاغل خانگی و کوچک اختصاص داده می‌شود از طریق پشتیبانان این طرح باشد.

رییس جمهور بر ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری و صنایع دستی تاکید دارند و به همین منظور برنامه ریزی هایی در این حوزه انجام خواهیم داد.

برای ایجاد یک شغل در هر بخش اعتباری نیاز است. مثلا در بخش نفت هزینه یک شغل 2 میلیارد تومان و در بخش صنعت 160 میلیون تومان است، در حالی که مشاغل کوچک 15 میلیون تومان نیاز دارد. لذا در تلاشیم تا با منابع محدودی که داریم اشتغال پایدار را ایجاد کنیم. امسال راه سختی برای تعیین مزد در پیش داریم اما دستور مطالعاتی آن را از دو هفته قبل آغاز کردیم و در هفته آینده با شرکای اجتماعی مذاکره خواهیم کرد.

الگوهای مختلفی برای تعیین دستمزد وجود دارد و ما در بحث تعیین مزد از همه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی مشورت خواهیم گرفت.

ما قصد نداریم چیزی به جیب کارگر اضافه کنیم و از جیب دیگرش سه برابر برداریم، هدف ما کنترل تورم در جامعه و افزایش قدرت خرید اقشار پایین جامعه است.

رئیس جمهور در راستای کمک به اقشار ضعیف جامعه نیز اعلام کردند که تمام بازنشستگان و افرادی که در حوزه تامین اجتماعی، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند تا پایان سال دو سبد کالایی دریافت می کنند. البته ممکن است دولت تصمیمات دیگری هم اتخادذ کند و طی دو مرحله با رقمی مشخص این کالاها را تزریق کند یا اینکه سال آینده نحوه افزایش دستمزد را بحث کنیم.

در حال حاضر بخش اعظمی از مشکلات مردم در هزینه درمان است و طبقات متوسط ما به خاطر این هزینه ها به سمت طبقات پایین کشیده شده اند لذا برنامه داریم که در این بخش هم اقداماتی صورت گیرد.

درباره مصوبه افزایش حق مسکن کارگران هم باید بگویم این مصوبه تنها حقی از کارگران است که باید در مسیر دولت دنبال شود که هم اکنون در دستور کار تصویب دولت است و به دلیل ورود به بودجه 93 اندکی معطل ماند.

بر اساس دستور رئیس جمهور و بمناسبت روز دانشجو، یک و نیم میلیون دانشجویی که فاقد هر گونه دفترچه بیمه هستند با رقم کمی که در حد وسع دانشجویی باشد بیمه خواهند شد.

در 100 روز اخیر آمار غلطی ندادم و بنا ندارم که آمارسازی کنم یا تصمیم عجولانه بگیریم، حتی اگر قرار باشد یک ریال هزینه شود خود را در برابر آن مسئول و متعهد می دانم و اعلام می کنم که کسی تحت عنوان منصوب وزیر یا سفارش شده هم در وزارتخانه نداریم و نخواهیم داشت.

 

پیک نت 16 آذر

 
 

اشتراک گذاری: