ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

آشنائی با سیاسی کاری های رسانه های غربی

شرکت 81 در صد مردم

در انتخابات شرق اوکرائین
 
 
 
 

 در شرق اوکرائین یک انتخابات برگزار شد. طبق گزارش های منتشر شده در تمام رسانه های غربی (حتی بی بی سی) 81 در صد مردم این منطقه در انتخابات شرکت کردند و رای به استقلال از اوکرائین دادند.

هر خبری، یک نکته اصلی و محوری دارد و بقیه جنبه های خبر در ادامه و یا در تکمیل جنبه اصلی خبر نوشته می شود و یا گفته می شود. این تکنیک اصولی کار است.

هر رسانه ای مسئول سیاست و روش خود است و تا اینجا هیچ ایرادی به هیچ رسانه ای نیست. اما یک اصل دیگری هم وجود دارد و آن آگاهی مردم برای تشخیص سمت گیری و جهت گیری رسانه هاست. چرا که درغیر اینصورت "افکارسازی"، "مغز شوئی"، "جنگ روانی"، "جنگ سرد" و... از در آن بیرون می آید.

این عکس را سایت فارسی بی بی سی از انتخابات شرق اوکرائین که "جمهوری روسیه نو" نام گذاری شده منتشر کرده است. هدف، تلقین نظامی برگزار شدن انتخابات است. حتی یکنفر از 81 در صد مردم شرق اوکرائین در این عکس دیده نمی شود! گزارش خبری بی بی سی نیز از ابتدا با مخالفت رئیس جمهور اوکرائین با این انتخابات و نتیجه آن، فراخوان وی برای یک جلسه امنیتی، شروع شده و سپس مخالفت اتحادیه اروپا و امریکا با آن شرح داده شده و در اواخر گزارش اشاره ای کوتاه و گذارا هم به اصل خبر، یعنی حضور مردم شرق اوکرائین در این انتخابات شده! این درحالی است که نکته اصلی خبر "برگزاری انتخابات در شرق اوکرائین با شرکت 81 در صد مردم است". آیا با انتخاباتی که در اوکرائین توسط دولت کیف برگزار شد هم همینگونه رفتار شد؟ مثلا گفته شد که آن دولت با یک شبه کودتای حمایت شده از سوی امریکا و اتحادیه اروپا بر سر کار آمده؟ آیا فقط یکبار اشاره به نقش ژنرال مک کین سناتور امریکائی و یا حضور رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا در جریان حوادث کیف شده؟

مسئولین یک رسانه خبری می توانند به هر دلیلی با این و یا آن رویداد موافق نباشند، اما این مخالفت نمی تواند و نباید روی تنظیم اصولی یک خبر و گزارش با هدف انحراف افکار عمومی تنظیم شود. بحث اینست!

پیک نت 14 آبان

 
 

اشتراک گذاری: