ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

علی یونسی مشاور اقوام و اقلیت های روحانی

تعصبات دینی، مذهبی، قومی، نژادی

 غیرعلمی و غیرخردمندانه است. 
 
 
 
 

 علی یونسی مشاور اقوام و اقلیت های رئیس جمهور که در پایان همایش ملی اعتدال سخن می گفت، تاکید کرد: اعتدال یعنی حرکت با عقل و درایت و حکمت، اگر خارج از آن عمل شود جاهلانه است. تعصبات دینی، مذهبی، قومی، نژادی و ناسیونالیستی غیرعلمی و غیرخردمندانه است.

گروه‌های افراطی در مقطعی تولید خطر می‌کنند ولی دیر یا زود به عنوان یک اتفاق تاریخی ثبت می‌شوند و از بین می‌روند اما آن‌جا که رنگ دینی پیدا می‌کند ماندگارتر می‌شود و چون یک حرکت بنیادی باقی می‌ماند. خطر بازتولید خشونت‌های دینی و بازگشت جنگ‌های دینی و مذهبی کابوسی است که جهان را تهدید می‌کند.

هیچ مذهبی نمی‌تواند خود را از گروه‌های تکفیری مبرا بداند. حالا امروز دنیای اسلام درگیر است. در این خصوص باید چاره‌ای بیاندیشیم.

یونسی با بیان این‌که شاخصه‌های عملی و نظری برای مبارزه با گروه‌های تکفیری وجوددارد گفت:‌ بر طبق اسلام راهکارهای نظری و عملی برای مبارزه با این تفکر وجوددارد. اولین‌اش عقل وعقلانیت است که معیارش حق و باطل قرار دارد ویژگی بعدی علم است که از آغاز بعثت به آن تائید شده است. عدالت سومین ویژگی است که مهمترین آن‌ها به حساب می‌آید.

یونسی یادآور شد: اسلام ما اجازه نمی‌دهد که حتی با دشمنان‌مان از اعتدال ، عدالت ،‌عقل و علم خارج شویم به قول حضرت حافظ آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا‌ . در مورد دشمنان هم باید عدالت داشته باشیم. نحوه رفتار ما با کفار و دشمنان نشان می‌دهد که ما تقوا داریم یا نه. خدا ما را شهید راه اعتدال قرار دهد.

پیک نت 29 آبان

 
 

اشتراک گذاری: