ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گزارش روحانی به ایرانیان فعال اقتصادی در امریکا

از امریکا تا ایران

و از ایران تا قفقاز و چین 
 
 
 
 

 

حسن روحانی پیش از ترک نیویورک و بازگشت به ایران، با گروهی از ایرانیان مقیم امریکا که در امور اقتصادی فعالیت برجسته دارند دیدار کرد. او در این دیدار گزارش از وضع اقتصادی و برنامه های دولت داد و به سئوالاتی که در زمینه های مختلف – از جمله حضور زنان در حاکمیت و در فعالیت های اقتصادی- پاسخ داد.

او در گزارش خود از تورم 42 درصدی کشور هنگام تحویل گرفتن دولت از احمدی نژاد تا بحران ریست محیطی کشور ( آلودگی هوا، کم آبی، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها، زیزگردها و...)، مناسبات سیاسی و اقتصادی با روسیه و چین و... سخن گفت. اتصال ریلی کشورهای شمالی ایران (آسیای مرکزی و قفقاز) به خلیج فارس و دریای عمان، افتتاح راه آهن ایران – ترکمنستان و قزاقستان در ماه دسامبر (حدود دو ماه دیگر) و همچنین طرح راه آهن طولانی بین کشورهای منطقه با چین نیز از جمله مسائلی بود که در گزارش روحانی به ایرانیان فعال در عرصه اقتصادی به آنها اشاره شد. این گزارش را در ادامه می خوانید.

 

رکود اقتصادی، در مجموع رشد منفی نزدیک ۱۰ درصدی برای کشور به بار آورده و کار سخت و پیچیده شده بود. کشور از تورم ۴۲ درصدی رنج می برد.

تورم را ظرف مدت شش ماه به ۳۴ درصد رساندیم. قول دادیم تورم را تا پایان سال ۹۳ به ۲۵ درصد می رسانیم که در حال حاضر به ۲۱ درصد رسیده و تا پایان سال به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رسید.

پایه پولی و حجم نقدینگی را در کنترل داریم و به عنوان رییس جمهور، در حوزه مسائل پولی و بانکی حتی از بانک مرکزی نیز سخت گیرتر هستم.

آمار سه ماهه اول سال ۹۳ نشان می دهد که کشور از رکود اقتصادی عبور کرده و رشد اقتصادی ۴.۶ درصدی در این مدت حاصل شده است.

ایران در مدت یکسال، به اندازه ۲۲ واحد در تورم کاهش داشته و از رشد منفی به رشد مثبت بالای ۴ درصد رسیده است.

دولت برای برنامه ریزی جهت مرتفع شدن مسائل زیست محیطی کشور اعم از بحران آلودگی هوا، خشک شدن دریاچه ارومیه و هامون، تالاب های خشک شده، ریزگردها و ... از اندیشمندان ایرانی داخل و خارج کشور برای مشارکت دعوت کرد.

برای رفع مشکل کم آبی، علاوه بر اعتباری که در قانون برنامه پیش بینی شده بود، ۸ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده که طی چهار سال (سالانه ۲ میلیارد دلار) به این امر تخصیص پیدا می کند. البته مهمترین کاری که باید انجام گیرد مسئله افزایش بهره وری مصرف آب است. بخصوص برای اتصال ریلی کشورهای شمالی ایران یعنی آسیای مرکزی و قفقاز به خلیج فارس و دریای عمان برنامه ریزی کرده و در ماه دسامبر نیز راه آهن ایران – ترکمنستان و قزاقستان افتتاح می شود. همچنین طرح راه آهن بسیار بزرگی را بین کشورهای منطقه با چین دنبال می کنیم.

آنچه که از همه فعالیت های اقتصادی صورت گرفته مهمتر است، ایجاد ثبات و آرامش در بازار است که این موضوع جهت اطمینان اقتصاددانان و کارآفرینان بسیار مهم است.

تا پایان سال ۹۳، روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز ایران اضافه خواهد شد و هر ساله همین روند ادامه پیدا می کند.

برخی فکر می کنند یا باید با دنیا «تقابل» کرد و یا «تسلیم» شد، حال آنکه ما طرفدار «تعامل» و توافق در چارچوب اصول هستیم و بنا داریم با حفظ اصول و عزت ملی، برخی تنش‌ها را متوقف و بعد ببینیم چگونه می توانیم تنش ها را کاهش دهیم.

مشکلاتی در دنیا ایجاد شده که بدون ایران، قابل حل نیست. ایران از روز اول با همه گروههای تروریستی اعم از القاعده و طالبان مقابله کرده و امروز هم در مقابله با داعش، کار بزرگی را انجام داده است.

در مذاکرات اتمی گام های بسیار سختی پیش رو داریم ولی افرادی که مسئولیت مذاکرات را بر عهده گرفته اند بهترین های کشور در مذاکره و مسائل سیاسی هستند و هدف را می دانند.

دولت از ابتدا به ایجاد فرصت برابر برای زنان و مردان پایبند بوده و با حضور زنان در عرصه های مدیریتی کشور موافق است و تاکید دارد که در هر حرکتی باید همه مردم سهیم باشند.

پیک نت 5 مهر

 
 

اشتراک گذاری: