ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

در نیویورک

فرازهائی از مصاحبه

حسن روحانی با کریستین امانپور 
 
 
 
 

 

روز گذشته (جمعه) حسن روحانی پیش از ترک نیویورک، با کریستین امانپور گزارشکر ایرانی الاصل تلویزیون CNN مصاحبه کرد. آنچه می خوانید فرازهائی از این مصاحبه است:

* اینکه ایران و آمریکا پس از توافق هسته‌ای باید چه اقداماتی در داخل کشور خویش انجام دهند، مسئله‌ای مربوط به دولت‌های آنان است

* به عنوان یک اصل باید مورد قبول همه باشد که مذاکره باید به شرایط عادی و معمولی منتهی شود

* انعطاف مرز دارد و تصمیمات دولت ایران به عنوان منتخب مردم باید منطبق بر خواست آنان باشد؛ انعطاف خارج از مرزها زیرپا گذاشتن حقوق مردم است

* عملیات هوایی علیه تروریست‌ها بیشتر جنبه نمایشی و روانی دارد تا اینکه بتواند تروریسم را از بین ببرد

* تنها راه توافق بر سر موضوع هسته‌ای ایران  مذاکرات جدی است و دو طرف با جدیت در حال مذاکره هستند. ایران این مذاکره را برای به نتیجه رسیدن و با جدیت و صداقت دنبال می‌کند و امیدواریم طرف‌های مقابل هم در این زمینه تلاش کنند.

* تفاهم ژنو نشانه‌ای از امکان‌پذیر بودن توافق هسته‌ای بود و با وجود اختلاف‌نظرهایی در مسیر باقیمانده از مذاکرات هسته‌ای باید راه ‌حلی برای اختلاف‌ نظرها پیدا شود.

* اگر توافق انجام گیرد، بلافاصله می‌تواند تحریم قطع شود و قطعنامه‌های قبلی علیه ایران ابطال و موضوع نیز از دستور کار شورای امنیت به طور کامل خارج شود. به عنوان یک اصل باید مورد قبول همه باشد که مذاکره باید به شرایط عادی و معمولی منتهی شود و ایران مانند همه کشورهای عضو NPT از حقوق برای فعالیت هسته‌ای خود برخوردار شود.

* در توافق ژنو به صراحت آمده که غنی‌سازی باید در چارچوب نیاز ایران باشد و همه اعضای ۱+۵ در توافق ژنو نسبت به آن متعهد شده و آن را امضاء کرده‌اند. غنی‌سازی بر مبنای نیاز کشور و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و آژانس نیز در هر جا که فعالیت هسته‌ای داریم حضور دارد و بازرسی می‌کند.

*همه کشورها و دولت‌ها باید در مقابله با تروریسم احساس مسئولیت کنند، تروریسم در خاورمیانه بیداد می‌کند و جان هر انسان بی‌گناهی را می‌گیرد؛ بنابراین وظیفه بسیار بزرگی بر دوش همه ماست تا برای جهان عاری از افراط و خشونت، دست به دست هم دهیم. گروه‌های تروریستی مدام در حال حرکت هستند و یک ارتش منظم نیستند که با یک بمباران صدمه ببینند.

* فجایعی که در ماه‌های اخیر در شمال عراق انجام دادند، قبلاً در سوریه هم رخ داد. ما از ابتدا هم اعلام کردیم که آنچه در سوریه در جریان است، در عمل جنگ بین تروریست‌ها و ارتش سوریه و مردم این کشور است.

* سرنوشت هر کشوری در اختیار مردم آن کشور است. بجای فضا دادن به گروه‌های تروریستی باید فضا به مردم داده شود تا در مسائل سیاسی و اجتماعی اظهارنظر و شرکت کنند. هر چه مردم تصمیم گرفتند مشروعیت دارد.

* رفتار دولت نسبت به خبرنگاران و آنها که رسالت رسانه در کشور را بر عهده دارند، باید با تسهیل و تسامح همراه باشد؛ البته این به معنای زیر پا گذاشتن قانون نیست ولی تا آنجا که می‌توانیم باید فضا را برای فعالان رسانه و مطبوعات بازتر کنیم. در حال حاضر چه رادیو و تلویزیون و چه روزنامه‌های مختلف دولت را نقد می‌کنند و چه بسا برخی نقدها هم غیر منصفانه است، اما دولت تا کنون از هیچ کسی شکایت نکرده و فضای آزاد برای آنها برقرار بوده است؛ حتی مواردی را که مربوط به شکایت‌های دولت قبل از رسانه‌ها بوده است نیز متوقف کرده‌ایم.

پیک نت 5 مهر

 
 

اشتراک گذاری: