ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مقاله فرمانده کل نیروی انتظامی

مردم با پلیس خشن، احساس

نزدیکی و همکاری نمی کنند 
 
 
 
 

 

سردار احمدی مقدم، که از پس از انتخابات 93 و روی کار آمدن حسن روحانی، چهره تازه ای از خود نشان میدهد، روی پایگاه خبری نیروی انتظامی شرح وظائفی از پلیس و نیروی انتظامی نوشته که ما جزئیات این شرح وظائف را حذف کرده و آنچه را که وی بعنوان هویت پلیس و نیروی انتظامی می نامد استخراج کرده و منتشر می کنیم:

 

مردم با پلیس کشوری همراهی نمی کنند که دارای حاکمیتی خشن و دیکتاتور مآبانه باشد، زیرا پلیس در تمام دنیا نماینده و نماد حاکمیت تلقی می شود.

نظام سیاسی هر کشوری عامل مهم نظم و امنیت در جامعه است، بطوری که تفاوت ها در نظام دیکتاتوری، پارلمانی و یا نظامی که مردم در آن نقش تعیین کننده در سرنوشت خود دارند در به کاربردن راه های برقراری و حفظ نظم و امنیت، بسیار مشهود است.

خوشبختانه در کشور ما جمهوری اسلام بستر پذیرش قوانین از سوی مردم را فراهم کرده،ر بطوری که رابطه مردم با حاکمیت در سطح بالایی قرار دارد، گرچه موضوعاتی نیز باعث اعتراض و انتقاد به دولت می شود.

معاونت اجتماعی ناجا پیش از سال 79 با نام " معاونت مبارزه با مفاسد اجتماعی" فعالیت می کرد و دارای نقشی سلبی بود، در آن زمان این معاونت و پلیس نه با نویسندگان و نه با فیلمسازان و هنرمندان در ارتباط بود و نه حتی با محققان تعامل داشت. در آن سال ها نه تنها همراهی رسانه ها را نداشتیم بلکه جریان رسانه ای علیه نیروی انتظامی بود و در واقع پلیس شأن و منزلتی در میان مردم نداشت، اما از اواخر سال 78 و اوایل سال 79 که معاونت اجتماعی با ترکیب کنونی شروع به فعالیت کرد و نقشی ایجابی را برعهده گرفت، ناجا وارد مسیر اصلاح و بهبود ساختارها و در نتیجه مقبولیت اجتماعی شد و توانست ارتباط خود با مردم را تقویت کند.

نیروی انتظامی متأثر از انتخابات و تغییرات سیاسی کشور نیست و دارای ثبات مدیریتی و برنامه مدون است، این در حالی است که در دولت به دلیل انتخابات و سلایق و دیدگاه های مختلف که با هر تغییر دولت همراه است، معمولا برای به روز کردن اطلاعات و در دست گرفتن عنان فعالیت ها، زمان لازم است؛ ممکن است دیدگاه دولت پیشین مورد پذیرش دولت جدید نباشد و این امر باعث متوقف شدن برخی از پروژه ها و تغییر در اولویت ها و در نهایت تغییر در سرعت انجام امور شود.

گرچه طبع مردم سالاری و انتخابات در کشور ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود اما اصل انتخابات و تعیین سرنوشت مردم توسط خود آن ها، بیشتر از ثبات مدیریت ها مصالح ما را در بلند مدت تأمین می کند.

ناجا و بطور کلی نیروی های مسلح بدلیل فارغ بودن از تحولات سیاسی در مسیری آرامتر و مستمرتر قرار دارند.

ما می خواهیم اقتدار را از مسیر عقلانیت و با روشهای نرم به پیش ببریم؛ وظیفه ما برقراری و حفظ امنیت است و باید کارآمدترین روش و نه آسان ترین آن را برای حل مسائل به کار ببریم.

باید حتی بحران های امنیتی را نیز اجتماعی کرده و با ابزارها، ساز و کارها و مشارکت های اجتماعی به حل و فصل آن بپردازیم. البته هیچ گاه از اقتدار، قدرت و خشونت بی نیاز نیستیم اما باید اینگونه برخوردها به حداقل برسد.

در تمام دنیا رنگ لباس پلیس از سفید آغاز و به سیاه منتهی می شود، که خود نشانگر نوع فعالیت ها و نحوه برخورد و مقابله با آنان است.

پیک نت 5 مهر

 
 

اشتراک گذاری: