ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گفتگو با اکبرترکان، مشاور روحانی در امور مناطق آزاد

مرزهای ایران

شده اند شهر صد کلانتر 
 
 
 
 

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد با خبرگزاری ایسنا مصاحبه نسبتا مشروحی کرده که برجسته ترین نکات آن را در ادامه می خوانید:

 

«تا به حال نتوانستم مناطق آزاد را آزاد کنم. به اعتقاد من در حال حاضر مناطق آزاد، آزاد نیستند، بلکه اسیر ده‌ها مقررات، قوانین پیچیده و سردرگم هستند. مزیت مناطق آزاد بتدریج در حال از بین رفتن است. از نهادهای سیاسی، امنیتی تا نهادهای اقتصادی هر کدام برای خودشان پیچیدگی‌هایی خاصی ایجاد می‌کنند که مزیت مناطق آزاد را از بین می‌برد.

دولت به بنده ماموریت داد تا این موضوع را حل کنم ولی تا به امروز نتوانستم. بعضی از مناطق آزاد ما مناطق مرزی هستند و در این مناطق ارگان‌هایی وجود دارند که کسی حریف آنها نیست و از هیچ کس نیز حرف شنوی ندارند. به اعتقاد بنده باید برخی از این ارگان‌ها را از مرز بیرون کرد که البته تا به حال موفق نشده ایم. این همه رئیس در منطقه مرزی نیاز نداریم. مرزبان اقتصادی، گمرک، مرزبان سیاسی – امنیتی کافی است و بقیه باید مرخص شوند.

مرز نقطه‌ تراکم صف‌های کامیون و تریلی نیست و نمی‌شود این همه تریلی را در لب مرز نگهداریم چون کرایه معطلی آنها افزایش می‌یابد. نقاط مرزی شده شهر صد کلانتر. هنوز  نتوانسته ایم یک مدیریت واحد ایجاد کنیم.

دو منطقه آزاد بوشهر و جاسک به دلیل گسترش حوزه دریایی در دست اقدام است و مناطق مهران و مریوان، بانه نیز نقاط مرزی است که به خاطر توسعه تجارت با عراق مورد توجه است و قرار است به شورای عالی ارسال ‌شود؛ البته پیشنهادات دیگری نیز مطرح بوده ولی تا به امروز متقاعد نشدیم که این مناطق دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند.

 

پیک نت اول شهریور

 
 

اشتراک گذاری: