ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

زیر پوست آرامش ظاهری جامعه چه می گذرد؟

گزارش بحران اجتماعی

تسلیم رهبر ج. اسلامی شده 
 
 
 
 

مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه ای که در شهر سبزوار تشکیل شده بود، صادقانه ترین گزارش اعتیاد در ایران را ارائه داد و  گفت:

ایران تبدیل به تولید کننده مواد مخدر صنعتی در منطقه شده است. امروز مافیای مواد مخدر ذائقه مردم را تغییر می‌دهند و برای مصرف مواد مخدر معتادین برنامه‌ریزی می‌کنند.

در گذشته برای مبارزه با مواد مخدر و مقابله با معتادان دچار یک اشتباه استراتژیک شده بودیم و امروز نیز باز در حال انجام دادن همان اشتباهات هستیم. بیش از 53 درصد متقاضیان طلاق در کشور معتادان هستند. قتل، سرقت، کودک آزاری و... همه از آسیب‌های اجتماعی مهم در جامعه هستند که باید به آنها توجه شود. کنجکاوی، لذت، تفریح و فرار از مشکلات دلایل معتاد شدن یک فرد هستند. مواد مخدر دارای رده‌های سنی خاصی نیست. امروز مهمترین هدف تولید کنندگان مواد مخدر زنان و کودکان هستند و بدتر از آن اینکه زنان گرایش به مواد مخدر صنعتی پیدا کرده اند. البته از شمار این معتادان هنوز آمار دقیقی نداریم.

بعضی ازدواج‌ها و جشن‌های طلاق با فرهنگ ایرانی ما همخوانی ندارد و این‌ها همه معضلات و آسیب‌های اجتماعی هستند که باید بررسی شوند.

90 درصد افراد در کانون‌های اصلاح و تربیت محصول همین طلاق‌ها هستند. متاسفانه ما به مردم در زمینه تعداد طلاق‌ها و ازدواج‌ها نیز هیچگاه واقعیت را نگفته‌ایم و همواره طوری گزارش گیری شده تا آمار ازدواج‌ها از طلاق‌ها بیشتر جلوه کند.

تاکنون گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور توسط هیچ دولت یا سازمانی تهیه نشده است آخرین گزارشی که در زمینه وضعیت اجتماعی تهیه شده گزارشی است که برای مقام معظم رهبری مدظله تهیه شده که در آن با شفافیت به همه مسائل و آسیب‌های اجتماعی توجه شده و روی آن بیش از هشت ماه کار شده است. (در بخش های پایانی این گزارش، اشاره می شود که سه شنبه هفته گذشته، گزارش جامع بحران یا معضلات اجتماعی تحویل رهبر شده)

مسئولان همواره مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را خطی قرمز برای خود می‌دانند ما در این زمینه با مردم صادق نبوده‌ایم و زمانی هم که یک آسیب اجتماعی جدید ظهور پیدا کرده همواره به جای راه حل به دنبال مسئول و مقصر بوده‌ایم.

همواره به NGO ها و مشارکت‌های مردمی در کشور ما نگاه امنیتی شده و این نگاه زمینه ساز حضور بخش دولتی در مدیریت آسیب‌های اجتماعی بوده است. باید برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی و مقابله با آنها از مردم بخواهیم که پای کار باشند تا بتوانیم این وضعیت را کنترل کنیم.

بیش از 700 هزار نفر در حوزه درمان مواد مخدر وارد کلینیک‌های اعتیاد شده‌اند. این افراد با مدیریت درست و با مشارکت مردم می‌توانند به زندگی پایدار باز گردند.

امروز مساله امنیت با حوزه اجتماعی گره خورده است هنرمندان، خیرین، رسانه‌ها و همه افرادی که می‌توانند در این زمینه کار کنند باید پای کار باشند و بایک هدف مشترک به سمت رفع این معضلات حرکت کنند.

سالانه بیش از 6 هزار تن مواد مخدر از مرز افغانستان وارد کشور می‌شود. فقط 25 درصد مشروبات الکی وارداتی و ساخته شده توسط نیروی انتظامی در کشور کشف می شود.

معضلات اجتماعی به سمت زنانه ‌تر شدن می‌روند. مسائل پرخطر جنسی، مواد مخدر، ناهنجاری‌های اجتماعی، حمله به بنیان خانواده و از هم پاشیدن خانواده‌ها همه معضلات و آسیب‌های اجتماعی هستند که بانوان را به کام خود می کشند.

ایران از میان 157 کشور جهان در حوزه اجتماعی رتبه 115 را دارد. باید روند رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور کنترل شود.

ما در کشور سیاست اجتماعی نداریم و کارهایی که در زمینه معضلات و آسیب‌های اجتماعی انجام شده ناکارآمد بوده است. از 75 میلیون نفر جمعیت کشور بیش از 13 میلیون آسیب دیده در حوزه مشکلات اجتماعی و فرهنگی داریم.

آسیب‌های اجتماعی در کشور ما دارای چند مولفه از جمله زنانه‌تر شدن، کودکانه تر شدن، آسیب‌های فضای سایبر از جنس آسیب‌های جنسی، آسیب‌هایی که شادی آور است مانند مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی است.

جشن‌های محلی، شادی و نشاط می‌تواند در زمینه معضلات اجتماعی بسیار موثر واقع شود. نوک پیکان همه آسیب‌های اجتماعی به سمت خانه و خانواده آمده است.

تنها مشارکت مردم در حوزه اجتماعی می‌تواند رشد این آسیب‌ها را در کشور کنترل کند.

از بعد از انقلاب و در طول ادوار مختلف مجلس حتی یکبار نمایندگان مجلس و یا دولت‌ها گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور تهیه نکرده‌اند. خوشبختانه برای نخستین بار گزارشی در دولت تدبیر و امید تهیه شده که سه شنبه گذشته تسلیم شد.

تنها در همین سبزوار بیش از 25 هزار حاشیه نشین در اطراف شهر زندگی می‌کنند. وضعیت اجتماعی و شاخص‌های شهرستانها باید مورد توجه باشد. اسکان غیررسمی در سبزوار وسعت و عمق زیادی دارد. جز یک نقطه، باقی نقاط شهرستان در محاصره سکونت گاه‌های غیررسمی است و عمق آن تا 5.1 کیلومتر هم می‌رسد. درصد آسیب‌های اجتماعی بسیار بالاست و هیچ دستگاه اجرایی در شهرستان فعالیت‌های لازم در این زمینه را ندارد. معضل مواد مخدر درشهرستان در دهه‌های 70 تا 90 رشد صعودی داشته است. طلاق، نزاع‌ها دسته جمعی، استفاده از سلاح سرد و خشونت‌های خیابانی، سرقت‌های از پیش تعیین نشده، افزایش معتادان و.... در شهرستان روبه افزایش است. اختلافات حقوقی و میزان بالای پرونده‌های دادگستری سند معتبری در میزان بالای آسیب‌های اجتماعی در شهرستان است.

 

مسکن مهر در 10 سال آینده تولید کننده معضلات اجتماعی در کشور خواهد بود و اگر برنامه‌ای در این زمینه طراحی نشود در آینده شاهد مشکلات زیادی در آینده خواهیم بود.

استان خراسان رضوی از استان‌هایی است که سکونتگاه‌ غیر رسمی شده  است.

همجواری این استان با کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان، آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اعتیاد در کشور بیش از 68 درصد رشد داشته است. البته سال گذشته این میزان به 52 درصد رسید.

بیش از 7 هزار شبکه ماهواره‌ای آسیب‌های اجتماعی در کشور را ترویج و هدایت می کنند. عادی سازی مصرف مشروبات، عادی سازی روابط قبل از ازدواج، ترویج روابط جنسی با افراد دیگر پس از ازدواج و گرایش به ادیان دیگر از اهداف آنهاست. موضوع تقریبا تمام فیلم‌هایی که شبکه‌های فارسی زبان ماهواره پخش می کنند، ترویج روابط جنسی است.  طلاق 7 در صد رشد کرده است.

 

پیک نت 2 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: