ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

اگر بخواهند دولت را

مجبور به تغییر مسیر کنند

به مردم گزارش میدهم 
 
 
 
 

بمناسبت هفته دولت، رئیس جمهوری روز گذشته (شنبه)  در یک کنفرانس خبری با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی حضور یافت. در این کنفرانس خبری، پاسخ به بسیاری از سئوالات تقریبا همانهائی بود که در هفته های اخیر شخص روحانی و یا معاونان وی مطرح کرده اند. از جمله در باره رکود، تورم و ...

ما سعی کردیم از این مصاحبه مشروح آن نکاتی را که جنبه خبری و تازه دارند را استخراج کرده و منتشر کنیم. دو سئوال تحریک آمیز کیهان و شبکه خبر را هم از این مصاحبه استخراج کرده ایم و در کنار سئوال خبرنگار شبکه ان بی سی امریکا گذاشته ایم تا مشخص شود مخالفان دولت چگونه با مخالفان خارجی این دولت همسو هستند.

آنچه می خوانید خلاصه برخی پاسخ های روحانی به سئوالات خبرنگاران است.... ادامه 

در زمینه مسایل داخلی و سیاسی همه تلاش ما این است که به آنهایی که زیست‌شان در شکاف‌ها است بفهمانیم که این شکاف‌ها رو به پایان خواهد بود و ما آشتی و وحدت را در جامعه بیشتر خواهیم کرد.

شکاف‌های سیاسی و اجتماعی را کم می‌کنیم و خواهان ملت واحد، و امت واحده هستیم، البته باید دست به دست هم بدهیم و بدون وحدت و هماهنگی در کشور عبور از این پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند به نظر من امکان‌پذیر نیست. برای عبور ،باید متحد بوده و دست به دست هم دهیم. جناح‌ها و احزاب، فعالیت خودشان را انجام می‌دهند ولی همانطور که رهبری عزیز فرمودند جامعه نباید دو قطبی شود. همه احزاب و جناح‌ها و فعالان سیاسی باید قواعد بازی را رعایت و در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند تا در جامعه هم شاهد نشاط و هم شاهد انسجام و وحدت باشیم .

دولت مصمم است شکاف بین اقوام و مذاهب را بردارد. البته بعضی‌ها ممکن است به دلایلی خوشحال نباشند اما این کار را ضروری می‌دانیم. تمام اقوام، مذاهب و ادیان زیر یک چتر واحد به نام ایران زیر یک پرچم، بنام پرچم جمهوری اسلامی ایران و همه زیر چتر یک قانون به نام قانون اساسی و همچنین هدایت‌های مقام معظم رهبری کار را پیش خواهیم برد.

کشور ما یک دولت بیشتر ندارد، در مسایل اجرایی تصمیم‌گیری با دولت است و دولت به تصمیمات خود عمل خواهد کرد. در چارچوب وعده‌هایی که در انتخابات رییس‌ جمهوری به مردم داده و در چارچوب قانون، هیچ یک از وعده‌هایی که به مردم دادیم از آن عقب‌نشینی نخواهیم کرد و اگر جایی بخواهند ما را مجبور کنند که راه دیگری را انتخاب کنیم، حتماً قبل از گردش به راست و چپ، به مردم خبر می‌دهیم و اگر مردم به ما اجازه دادند این کار را خواهیم کرد، اما تصمیم و اراده ما بر این است که نه یمین و نه شمال بلکه آن جاده وسطی و آن طریق مستقیم که مسیر اعتدال است را ادامه دهیم.

اکثریت قاطع جامعه خواهان اعتدال. اگر گروه کوچکی هم می‌خواهند مسیر افراط یا تفریط را طی کنند از آنها خواهش می‌کنیم در مسیر اعتدال وارد شوند و خواهند دید خیر و رحمت و سعادت دنیا و آخرت در مسیر عدل و اعتدال است.

در زمینه مسایل فرهنگی معیار ما قانون است. هیچ گروهی و جمعیتی حق ندارد کار خودسر در زمینه فرهنگ انجام دهد هر چه قانون است ما باید آن را عمل کنیم و جایی که قانون کافی نیست باید قانون را شفاف کنیم و لوایح لازم را تقدیم مجلس کنیم.

سئوال شبکه خبر: آمریکا تعداد دیگری از شرکت ها، افراد و حتی چندین نفتکش را در لیست تحریم های جدید قرار داد، پاسخ احتمالی دولت به این تجاوز چه خواهد بود؟

خبرنگار کیهان: برنامه دولت برای عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب در خصوص فاصله گذاری دولت با فتنه گران چیست؟

 

روحانی : برای محرومیت از حقوق اجتماعی، حکم دادگاه لازم دارد و درباره هر کسی که با حکم دادگاه از حقوق اجتماعی محروم شود، معیار ما قانون است.

 

خبرنگار ان بی سی آمریکا: با توجه به تحریم های دیروز و اینکه مذاکرات بار دیگر تمدید شده، چقدر امیدوارید مذاکرات به نتیجه برسد؟

خبرنگار شرق: سرانجام انجمن صنفی روزنامه نگاران چه می شود؟

روحانی: دولت در فکر ارایه لایحه‌ای در این زمینه است. البته می‌دانید که دولت در بعضی از زمینه‌ها باید با قوای دیگر همکاری کند و این طور نیست که دولت یک تصمیم بگیرد و قوه قضائیه و مجلس تصمیمی دیگر اتخاذ کنند. ما باید با هم تصمیم بگیریم و هماهنگ شویم و جایی که لازم است باهم تفاهم بکنیم گاهی ممکن است این تفاهم زمان ببرد.

به مردم می گویم، قول‌هایی که به آنها ، انجمن‌ها، اصناف و گروه‌های مختلف دادیم از یاد نبرده و فراموش نکرده ایم و دنبال می‌کنیم.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه: استیضاح وزیر علوم و ماهواره ؟

روحانی: از استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نگرانی نداشته و نداریم زیرا استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد. مسیری که دولت در وزارت علوم انتخاب کرده است و بنده در آغاز کار به آقای فرجی دانا سفارش کردم، مسیری بوده که بر مبنای آن فضای دانشگاه باید آرام باشد، از کمیت به سمت کیفیت حرکت کند و معیار عزل و نصب‌ها جناحی نباشد بلکه شایسته سالاری باشد. همین‌ راه را به وزیر بعدی خواهم گفت و دنبال خواهم کرد.

آن چیزی که از نظر ما قابل قبول نیست، تخریب است، تخریب دولت یا سنگ پیش پای مجریان گذاشتن قابل قبول نیست، مردم ما نمی‌پذیرند و اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را بر تن کند اما عمل تخریب انجام دهد، آن لباس را از تنش در می‌آوریم و به مردم معرفی می‌کنیم و می گوییم این لباس، لباس واقعی نیست و تقلبی است. دولت به کارش ادامه می‌دهد، اعتقاد دولت بر این است که اکثریت حامی دولت است، نظرسنجی‌ها هم همین را می‌گوید و در برنامه‌هایمان نیز تاکنون در عرصه سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین سیاست‌ خارجی در حد یکسال، خودمان را موفق می‌دانیم.

خبرنگار تلویزیون فونیکس چین درباره مناسبات دولت با این کشور پرسید.

روحانی: یکی از کشورهایی که در دوران تحریم با ایران همکاری خوبی داشته، کشور چین بوده و ما این همکاری‌ها را با تفاهماتی که داریم توسعه خواهیم داد.

خبرنگار روزنامه خراسان درباره رهبری مذاکرات اتمی سئوال کرد.

روحانی: دولت و رئیس‌ جمهور مسئول مذاکرات است. من همه مسئولیت مذاکره را به عهده گرفتم. چه آنچه تا به امروز انجام شده چه آنچه بعداً می خواهد انجام گیرد. این برای تیم مذاکره کننده قوت قلبی است که من رئیس‌ جمهوری نیستم که اگر فردا مشکلی پیش آید، بگوید تیم مذاکره کننده خراب کرده است. تیم مذاکره‌کننده کاملاً هماهنگ است و همه موارد را قبلاً بحث می‌کنیم. هر سفری که می‌روند ما بحث و بررسی می‌کنیم و تیم مذاکره کننده در چارچوب تصمیمات نظام و در چارچوب تصمیمات رییس‌ جمهوری مذاکراتش را ادامه می‌دهد .

خبرنگار تی آر تی ترکیه درباره آینده روابط تهران و آنکارا پرسید.

روحانی: بسیار خوشحالم که جناب آقای اردوغان در انتخابات موفق شدند و خوشحالم داود اوغلو مسوولیت نخست وزیری را بر عهده دارند. امیدوارم دولت تازه هر چه زودتر کار خودش را شروع کند و فعال شود. فکر می کنم در دوران جدید، روابط بهتری با ترکیه خواهیم داشت. با آقای اردوغان زمانی که نخست وزیر بود روابط خوبی داشتیم امروز هم روابط خوبی داریم و روابط ما توسعه پیدا می‌کند. ممکن است با ترکیه اختلاف دیدگاهی نسبت به سوریه داشته باشیم و فکر نمی‌کنم در بقیه مسایل منطقه با ترکیه اختلاف نظر داشته باشیم. در فلسطین نظرات ما نزدیک و در لبنان از هم دور نیست. سوریه یک مقدار متفاوت است ولی به هر حال اشکالی ندارد؛ دو کشور دوست هستیم و با هم همکاری می کنیم و امیدواریم اختلاف را هم با مذاکره حل و فصل کنیم.

رسانه ملی واقعا به دولت کمک کند البته نه اینکه نقد نکند. نقد حق همه است و رسانه ملی هم باید نقد کند ولی مقداری کمک بیشتری کند چراکه شرایط عادی نیست. اگر تحریم نبود و منطقه مشکل نداشت و رکود نداشتیم و شرایط عادی بود، اگر کمک ها کمتر هم بود، مشکلی نبود. اما الان نیازمند کمک بیشتر رسانه ها، هم رسانه ملی و هم سایر رسانه ها هستیم.

 

پیک نت 9 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: