ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

در زیر زمین ها

سقط جنین در ایران

قتل پیش از تولد، در زیر زمینها 
 
 
 
 

همزمان با سفر سرلشکر رحیم صفوی به کرمان و سخنرانی که در این شهر کرده و آماری که از کشته شدگان جنگ و جانبازان جنگ استان کرمان داده، گزارش زیر را نیز خبرگزاری ایسنا درباره سقط جنین در ایران و کرمان منتشر کرده است. این گزارش بر مبنای چند مصاحبه تهیه شده است. سخنرانی سرلشکر رحیم صفوی را نیز در همین شماره پیک نت می خوانید.

 

"حمید اسحاقی"  بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب کرمان در مصاحبه با ایسنا گفت:

 

آمار سقط‌ جنین غیرقانونی در کشور رو به افزایش است. البته آمار دقیق و مستندی از سقط جنین‌های غیرقانونی در دست نیست زیرا بسیاری از سقط جنین ها با مراجعه به افراد غیرمتخصص و در مکان‌های مخفی انجام می‌شود. رشد آمار سقط چنین را می توان از روی افزایش فروش آمپول‌های سقط جنین توسط دلالان به متقاضیان حدس زد. این آمپول ها در دخمه‌های فروش دارو فروخته می شود. اغلب این آمپول‌ها، تاریخ مصرف گذشته‌اند و استفاده از آنها جان بیماران را تهدید می‌کند، اما عوامل متعددی موجب پذیرش این خطر از سوی زنان و بویژه زنان جوان می شود. در شهر کرمان زیر زمین هائی هست که در آنها عمل سقط جنین انجام می شود. سقط جنین غیرقانونی نشان‌ دهنده‌ ضرورت بررسی اصولی و قانونی مسأله‌ سقط جنین در کشور است. 

 

«عباس آمیان» مدیرکل پزشک قانونی استان کرمان هم گفته است:

سال گذشته موارد ارجاعی سقط جنین به اداره ‌کل پزشکی قانونی 367 مورد بود که نزدیک به 167 مورد منتج به صدور مجوز شد. بیشتر مراجعه ‌کنندگان دختران جوانی بودند که بدون اینکه خانواده‌ی آنها چیزی از ارتباط ها بدانند مراجعه کرده بودند. مبلغی که بعنوان دستمزد پرداخت می شود بطور میانگین بین 300 تا 600 هزار تومان است.  بیشترین آمار سقط جنین در رده‌های سنی 21 تا 30 است. سال گذشته، 74 درصد سقط جنین نسبت به سال 91 افزایش داشته است.

«منصوره صافی‌زاده» مدیرگروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفته است:

تحقیقات نشان دادهاند که 3 تا 5 درصد زنانی که سقط جنین کردهاند، عقیم شده اند. خطر عقیم شدن برای زنانی که عفونت ناشی از بیماریهای آمیزشی دارند، به مراتب بیشتر است.

استفاده از مواد مخدر و الکل، برای بی‌اثر کردن احساسات منفی پس از سقط جنین بیش از دیگر زنان است.

خلاصه گزارش «نجمه بهرام‌نژاد»  

پیک نت 11 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: