ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 مرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه با علی یونسی

تفرقه افکنی مذهبی

خطر بزرگی است برای ایران 
 
 
 
 

علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا هشدار داد:

 

مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته خیلی قوی شده‌اند و خیلی در ارگان ها و نهادهای دولتی و حکومتی نفوذ کرده اند. یعنی گفتمان شیعه و سنی ستیزی که برخلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی است در منطقه و در داخل کشور رسوخ کرده است و هر روز امنیت کشورهای اسلامی را بیش از پیش تهدید می‌کند. آنچه امروز در عراق و سوریه و سایر بلاد اسلامی می‌گذرد سیاست تفرقه افکنی غرب علیه اسلام و مسلمانان است.

ایران همانند همه و یا اکثریت کشورهای جهان از تنوع قومی برخوردار است، کشور های همسایه ایران و تمام کشور های منطقه از انواع قومیت ها تشکیل شده‌اند، مخصوصا بزرگترین کشور پر جمعیت جهان یعنی هند و بعد از آن چین در شرق واقع است کشور هند بالاترین و بیشترین تنوع را دارا می باشد، اقوام معروف و تاثیرگذار در ایران مانند فارس ها ، آذری ها ، کردها ، بلوچ ها ، ترکمن ها ، لرها ، گیل ها ، تالشی ها ، عربها و ... با از دست دادن مناسبات و سلسله مراتب قومی و حفظ تعلقات و علایق قومی عملاً به تنوعات فرهنگی تبدیل شده اند امروز از ایل قاجار فقط نام و آثار فرهنگی آن باقی مانده است و اثری از سلسله مراتب قومی وجود ندارد. هم چنین در میان بزرگترین جمعیت قومی ایران یعنی آذری ها هیچ گونه مناسبات و روابط قومی وجود ندارد مهمترین آثار و فرهنگ قومی در ایران زبان و خرده فرهنگ محلی و قومی است تمام اقوام ایرانی امروز دارای سه ویژگی می باشند : ١- زبان ٢- خرده فرهنگ ٣- فرهنگ مشترک ایرانی .

در ایران دو گروه وجود دارند که مخالف مطالب ذکر شده اند؛ گروه اول قوم گرایان که تحت عناوینی چون پان ترکسیم – پان کردی – پان عربی – پان بلوچی...برخلاف مصالح ملی و مصالح قوم مورد نظر حرکت می کنند. این گروه ها بعضاً تجزیه طلب هم هستند و با ترفند و تزویر سعی دارند که مطالبات جزئی و غیر مهم را عمده کنند و کمبود های محلی و برخی محرومیت‌ها را به پای قومیت بگذارند و مدام دم از سلطه فارس ها بر غیر فارس ها می زنند و تلاش می‌کنند دشمنی و کینه قومی را تشدید کنند و احساسات قومی را علیه دولت ها بر انگیزانند. در مقابل آنان گروه دوم : شدیداً نسبت به اقوام ایرانی بدبین و نگران هستند و هرگونه اظهار نظر درباره اقوام و فرهنگ و زبان قومی را بر نمی تابند و مدام از کابوس تحرکات قومی رنج می برند. وجود تعلقات و مناسبات و زبان قومی را تهدید می‌دانند و راه کار مقابله با آن را انکار وجود اقوام ایرانی می‌دانند و در عمل از سیاست های انکار قومی و یکسان سازی قومی حمایت می‌کنند. گروه های ناسیونالیست و یا سلطنت طلب از این جماعت می باشند. علاوه بر گروه های اول و دوم اشخاص و شخصیت های مستقل و بعضاً دانشمند و محقق و صاحب نظر در علوم نظری هم وجود دارند که مانند گروههای اول و دوم می اندیشند گروه های اول و دوم سیاسی و بعضاً وابسته به خارج هستند اما اشخاص و شخصیت های مستقل هم سو و هم جهت با آنان بعضاً مغرض و بعضاً با حسن نیت و از سر ایران دوستی حرف می زنند.

من عرض می کنم که اقوام و تنوعات فرهنگی و زبانی در ایران مخالف فرهنگ و هویت ملی نیست، بلکه در خدمت فرهنگ ملی است و دولت باید مطالبات آنان را به رسمیت شناخته و قبول کند و در جهت تحقق آن قدم بر دارد و اجازه ندهد گروه ها و اشخاص قوم گرا بجای ایشان سخن بگویند و دولت در پاسخ به انتظارات و توقعات اقوام ایرانی پیش قدم شود و بهانه را از دست مغرضان و تجزیه طلبان و ضد انقلاب و تروریست ها بگیرد و راه کار هم اعتماد به آنان احترام به فرهنگ و آداب و رسوم محلی و قومی و آموزش زبان محلی و احترام به مفاخر آنان و مشارکت ایشان در امور کشور و اجرای عدالت در استخدام و مدیریت و رفع محرومیت ها و عقب ماندگی ها است. همه اینها در قانون اساسی کشور منظور شده است. درباره اقلیت های دینی مانند مسیحی ها و یهودیها و زرتشتی ها و صابئین کمترین مشکل وجود دارد؛ البته مشکلات قانونی هست که حل آن زمان بر است و نیازمند تصویب قانون است، ولی در مقایسه با اکثر کشورها اقلیت های دینی در ایران از شرایط بهتری برخوردارند. هم مردم به آنها حساسیتی ندارند هم انها خود را نسبت به مردم تطبیق داده اند و حاکمیت هم نسبتاً خوب عمل کرده است.

اهل سنت در جهان روی هم رفته اکثریت هستند و شیعیان در اقلیت. ولی در کشور های ایران و عراق و آذربایجان و بحرین و تقریباً لبنان شیعیان دراکثریت هستند. شیعیان در کشورهای حوزه خلیج فارس و پاکستان و هندوستان و افغانستان نیز اقلیت‌های قابل توجهی هستند. اهل سنت ایرانی اقلیتی مهم و تاثیر گذار هستند و عمده آنها در استانهای مرزی سکونت دارند و هم چنین در تهران و اکثر استانهای کشور حضور دارند.

اقلیت اهل سنت ایران جزو اکثریت اهل سنت خارج از کشور هستند که جمهوری اسلامی از بدو ظهورش همواره تاکید بر حمایت همه جانبه از آنان را شعار خود کرده است و برای این هدف جمهوری اسلامی سنگین ترین هزینه ها را هم تحمل کرده است. حمایت از مردم ستمدیده فلسطین دلیل و نمونه روشن آن است.

 ضرورت های امنیت ملی اقتضا میکند که همه روش ها و سیاستهای شیعه ستیزی و سنی ستیزی را حذف کنیم وبجای آن استراتژی وحدت جهان اسلام و اهل سنت و شیعه را نصب العین خود نماییم. حفظ و تقویت امنیت داخل کشور بدون وحدت شیعه و اهل سنت مقدور نمی باشد و همچنین حفظ امنیت و اقتدار جهان اسلام در مقابل جهان سلطه و استکبار بدون وحدت شیعه و سنی امکان ندارد.

مقابله با افراطیون مذهبی که خود را منتسب به اهل سنت می دانند مانند القاعده، داعش و سلفیهای تکفیری و وهابیون فقط از طریق تقریب و جذب اهل سنت عملی میباشد.

در اسرائیل نسل جدید نه به دولت اسرائیل و نه صهیونیزم و سیاستهای جنگ طلبانه اش اعتقادی ندارند. نسل جدید دنبال صلح و رفاه و امنیت است و صلح و رفاه و امنیت پایدار با سیاست های توسعه طلبانه حاکمان فعلی این رژیم قابل جمع نیست. من اعتقاد دارم اسرائیل برای ادامه حیات خود از درون مشکل اساسی دارد و بالاخره روزی اساس دولت جعلی اسرائیل بوسیله فرزندان نوظهور متلاشی خواهد شد. دولتی که هم در درون مردم خود و هم در خارج از مرزهایش با موانع جدی روبروست ادامه نخواهد یافت. این مطلب را من بارها از زبان رهبران فلسطینی شنیده ام.

 

پیک نت 14 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: