ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 مرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سیستم انفورماتیک

تمایل کودک به تجاوز

با سیستم انفورماتیک معلوم میشود! 
 
 
 
 

مرجع ملی حقوق کودک ۱۶سال پس از پیوستن مشروط ایران به پیمان نامه جهانی حقوق کودک، برای اجرای مفاد این پیمان نامه در وزارت دادگستری تشکیل شد.

مظفر الوندی دبیر این مرجع روز گذشته با خبرگزاری ایلنا مصاحبه کرد. او در این مصاحبه در باره تجاوز ناظم یکی از مدارس جنوب تهران به دانش آموزان گفت: من اعتقاد دارم تمامی این موارد به زور نبوده و در برخی موارد  گرایشی دو طرفه وجود داشته است!

البته، وی گفت که این نظر اوست، اما توضیح نداد که این نظر کدام مستندات را دارد؟ از بچه های سئوال کرده؟ از نتیجه بازجوئی از معلم متجاوز اطلاع دارد، گزارش پزشکی قانونی در اختیارش بوده؟

او به هیچیک از این موارد اشاره نکرد و صرفا نظر خود را طرح کرد و به همین دلیل شک نیست که بزودی سیل اعتراضات شروع خواهد شد. شاید کار این مصاحبه به مجلس نیز بکشد و برخی نمایندگان مجلس نیز که مانند الوند می اندیشند به دفاع از او برخیزند و نمایندگان دیگری بخواهند بدانند این نظر از کجا پیدا شده؟

بهرحال، آقای الوند که یک مقام قضائی در قوه قضائیه است، در این مصاحبه نظرات های دیگری هم طرح کرد که اتفاقا آن نظرات بد هم نیست. از جمله گفت:

ما به دنبال آن هستیم که یک سیستم یک پارچه انفورماتیکی برای امور کودکان ایجاد کنیم که نهادهای متولی کودکان اعم از دولتی و غیر دولتی، والدین و خود کودکان در آن حضور داشته باشند.

قسمتی هم در این سیستم برای اخبار مربوط به کودک آزاری ایجاد می‌شود که کودکان و یا هر شخص مطلعی می‌تواند موارد رخ داده را از طریق این سامانه به مرجع ذی ربط اطلاع دهد.

در قانون مساله کودک آزاری در نظر گرفته شده به این صورت که در صورت وقوع کودک آزاری نیازی به شکایت شاکی خصوصی نیست، بلکه  دادستان و یا مدعی العموم می‌تواند بدون نیاز به شاکی  پرونده را پیگیری کنند.

متاسفانه در هر مکانی که به صورت متمرکز از کودکان نگهداری می‌شود احتمال وقوع چنین اتفاقاتی وجود دارد و این یک مساله جهانی است. میزان فراگیری این گونه موارد در کشور  برای ما مشخص نیست، اما برای پیشگیری از وقوع آزار‌های جنسی موارد مختلفی همچون نظارتهای درونی در مدراس، کنترل رفت و آمد‌ها و گزینش معلم می‌تواند موثر باشد.

البته از نظر علمی برخی اعتقاد دارند این کشش‌ها و گرایش‌ها به صورت دو طرفه در برخی مقاطع سنی وجود دارد. من هم معتقدم تمامی این موارد به زور نبوده و در برخی موارد این گرایش، دو طرفه بوده است. بنابراین باید زمینه این گونه گرایش‌ها از بین برود؛ فضاهای مجازی و ماهواره بر روی کودکان تاثیر می‌گذارند.

در کشور ما در مورد آموزش مستقیم مسائل جنسی، بحث های  بسیاری وجود دارد. گاهی تصور می‌شود که نباید برخی مباحث را برای کودکان باز کنیم؛ در حالی که کودکان امروز تفاوت بسیاری با گذشته دارند و اطلاعات آن‌ها بسیار بیشتر از کودکان زمان گذشته است. بنابراین آموزش‌های خاص در برخی مقاطع می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 

پیک نت 15 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: