ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 مرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

نگاهی به تفسیر روزنامه شرق

صلح با مردم ایران، مهم تر از

اتحاد جنگی علیه داعش در منطقه است 
 
 
 
 

روزنامه شرق تفسیری را به قلم  اردشیر زارع قنواتی در باره فتوحات تازه داعش درعراق و سوریه و ورود به خاک لبنان منتشر کرده است که محتوای آن توصیه به اتحاد جمهوری اسلامی با دولت عراق و دولت خودگردان کردستان در برابر داعش است. این که چنین توصیه هائی و یا تفسیرهائی که عملا کشاندن پای ایران به جنگی مذهبی است با چه انگیزه ای منتشر می شود بر ما معلوم نیست. نویسنده این تفسیر روی اتحاد خارجی در برابر داعش متمرکز شده و البته با انتقاد از دولت خودگردان کردستان که گویا در برابر داعش دچار خوش خیالی شده و با دولت بغداد برای مقابله با داعش همکاری نکرده است. درحالیکه توصیه واقع بینانه "اتحاد ملی" در داخل کشور است نه اتحاد جنگی در خارج از کشور و کشاندن پای ایران به جنگی مذهبی.

نویسنده شرق، به نکات خبری اشاره می کند که در روزهای اخیر در رسانه های فارسی زبان و از جمله پیک نت منتشر شده است، اما این که در داخل کشور این اخبار به دور از تفسیرهای توام با اصطلاحاتی مانند "گروهک داعش" و ... منتشر شده دارای اعتبار است و به همین دلیل ما این قسمت نوشته آقای قنواتی را منتشر می کنیم::

تصرف شهرهای «سنجار» و «زمار» که با جمعیتی کرد، ایزدی، شیعه و دیگر اقلیت‌های قومی – مذهبی، تحولات عراق را وارد مرحله تازه ای کرده است.

تسخیر این شهرها و میادین نفتی آنها، ‌که حتی شامل مسیر خط انتقال نفت عراق به ترکیه هم می‌شود، در کنار تسلط «داعش» بر بزرگ‌ ترین سد عراق در ارتفاعات موصل، نشانه‌های رخدادی مهم را به نمایش می‌گذارد که دیگر نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت. با توجه به تحرکات همزمان در سوریه و تمرکز آنان بر تسخیر شهر مهم کردی «کوبانی» در مرز سوریه- ترکیه این‌بار پای کردهای منطقه به منازعه‌ای کشیده می‌شود که تاکنون تنها برای آنان نقش یک «حاشیه» را داشت.

ماشین جنگی «داعش» هرروز مناطق استراتژیک عراق را به تسخیر خود درمی‌آورد.

هم ‌اکنون با نقش آلترناتیوی «داعش» در به‌هم‌ریختن ثبات و امنیت عراق و سوریه و همچنین کشیدن دامنه‌های آن به اقلیم خودمختار کردستان که همگی از متحدان نزدیک ایران هستند، معادلات جدیدی برای نقش‌آفرینی تهران در جهت دفاع از منافع ملی کشور فراهم شده است.

 

پیک نت 16 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: