ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

جلسه نجات با حضور روحانی

طرح نجات دریاچه ارمیه

از هفته آینده آغاز می شود 
 
 
 
 

روز گذشته (یکشنبه) کارگروه نجات دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهور تشکیل جلسه داد.

دکتر عیسی کلانتری رئیس کارگروه نجات دریاچه ارومیه در این جلسه گزارش داد که این کارگروه با همکاری بیش از 500 متخصص داخلی و خارجی از دانشگاه های مختلف همه راهکارهای موجود برای احیای دریاچه ارومیه را مورد مطالعه قرار داده و آماده است تا از هفته آینده، عملیات نجات دریاچه ارومیه را کلید بزند. در گام اول علاوه بر روان‌سازی آب روان منطقه به پیکره اصلی دریاچه ارومیه، کانون‌های تولید ریزگرد شناسایی و از طریق مالچ پاشی، شن و ماسه و آب، حرکت ریزگردها تثبیت می شود

روحانی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف، از جمله انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه، گفت: در انجام یک طرح ملی باید همه جوانب و ظرفیت‌های علمی کشور را در نظر گرفت.

مطالعه همزمان در مورد برخی طرح‌ها نظیر کشت گیاهان سازگار با نمک، تأثیر سطح دریاچه ارومیه در جلوگیری از تبخیر آب، چگونگی استحصال نمک و نیز متنوع نمودن منابع تأمین آب لازم است مورد توجه قرار گیرد. از وزارت کشور و استانداران استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه می خواهم تا در مدتی کوتاه گزارشی مکتوب از الزامات اجرای طرح های ارایه شده از سوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه را ارایه کنند. دریاچه ارومیه دارای شرایط ویژه‌ای است که ادامه روند خشک شدن آن می‌تواند آثار زیانباری برای مردم منطقه و کشور به دنبال داشته باشد.

سپس عیسی کلانتری ویژگی‌های منطقه حوزه دریاچه ارومیه، ضرورت تغییر در الگوی مصرف، بویژه در حوزه کشاورزی را یادآور شد و طرح‌های موجود برای جلوگیری از هدر رفتن ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب و انتقال آب از رودخانه‌های همجوار به دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

در این جلسه معاون اول رئیس‌ جمهوری و وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت و نیز رئیس سازمان محیط زیست و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز حضور داشتند و دیدگاه های خود را در باره طرح نجات دریاچه ارومیه مطرح کردند.

 

پیک نت 9 تیر

 
 

اشتراک گذاری: