ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

یادداشت سردبیری
چند توضیح و تذکر
خطاب به خوانندگان پیک نت!

 
 
 
 

ظاهرا، شماری از خوانندگان پیک نت، هنوز با مسئله همسوئی تعطیلات پیک نت با تعطیلات ایران با آشنا نیستند و یا دوست ندارند آن را بپذیرند و هر بار که پیک نت همزمان با رسانه های داخل کشور منتشر نمی شود برای ما پیام اعتراضی می نویسند و یا می فرستند. برای این گروه از خوانندگان خود این توضیحات را می نویسیم:

 

1- پیک نت مانند سایت ها و روزنامه های داخل کشور، در ایام تعطیلات رسمی منتشر نمی شود. همچنان که در تعطیلات مذهبی و یا غیر مذهبی اروپا و امریکا که رسانه ها و همه موسسات دولتی تعطیل اند منتشر می شود. مخاطبان اصلی روزنت پیک نت ایرانیان داخل کشورند و دلیل این همآهنگی با تعطیلات رسمی در ایران نیز همین نکته است.

2- تعطیلات، تعطیلات است و اگر با روزهای عزاداری و یا جشن مذهبی همزمان می شود هیچ ربطی به مذهبی بودن و یا غیر مذهبی بودن ندارد و ما تعجب می کنیم از برخی اظهار نظرهای اعتراضی دراین زمینه. سئوال ما از این گروه از خوانندگان معترض اینست که مگر در سالهای پیش از انقلاب عید فطر و یا عید قربان و قتل حضرت امیر و مبعث و یا میلاد رسول اکرم، و یا تاسوعا و عاشوا و دهها نمونه دیگر مذهبی و غیر مذهبی که مطبوعات منتشر نمی شدند به این دلیل تعطیل بودند که حکومت شاه مذهبی بود؟ این که در جمهوری اسلامی آش را آنقدر شور کرده اند که از گلو پائین نمی رود بحث دیگری است، چنان که مخالفت با جمهوری اسلامی رابطی به تعطیلات رسمی کشور ندارد و آن نیز بحث جداگانه ایست. از این نمونه ها از دوران پیش از انقلاب اگر خواستید اطلاع بدهید تا برایتان مفصل بنویسیم، حتی بحث ها مربوط به تقویم شاهنشاهی و تاکید شاه بر گنجاندن عید فطر و یا عید قربان و یا عاشورا در تقویم تعطیلات. برخی از گردانندگان پیک نت با تجربه چند ده سال روزنامه نگاری دوران شاه و جمهوری اسلامی این سایت را منتشر می کنند و باندازه کافی تجربه لازم برای یک کار حرفه ای را دارند.

3- آقای نادر هدایتی روی صفحه فیسبوک پیک نت، با اعتراض نوشته اند از فیسبوک پیک نت می روند. چه خوب که محبت کرده و از این صفحه تشریف بردند. ما از همه دوستان فیسبوک پیک نت که مطالعه پیک نت را برای خود مفید نمی دانند همین انتظار را داریم، زیرا دهها درخواست دوستی اکنون ماههاست روی دست ما مانده زیرا بیش از 5 هزار دوست نمی توانیم روی این فیسبوک قبول کنیم و ظرفیت هم کامل شده است. به همین دلیل پیج پیک نت را راه اندازی کردیم تا مشکل برای این گروه از خوانندگان بلکه حل شود. کسانی که مانند آقای نادر هدایتی تصور کرده و یا می کنند پیک نت باید مرتب اخبار آرزوئی و رویائی آنها را منتشر کند نیز می توانند به آقای هدایتی بپیوندند زیرا ما از چارچوب کار حرفه ای و خبری خود خارج نخواهیم شد.

4- آقای حسین رازی نیز در ادامه پیام های اعتراضی نسبت به تعطیل پیک نت بمناسبت قتل حضر امیر ادعای نادرستی کرده اند و آن اینکه پیک نت اخبار زندانی شدن اقلیت های مذهبی، که در پیام دوم مشخص فرموده اند منظورشان اخبار مربوط به بهائیان است را منتشر نمی کند. ایشان و اگر کسان دیگری هم مانند این ایشان تصور می کنند، می توانند در انتهای صفحه اول روزنت پیک نت (سایت) به بخشی که مقابل آن نوشته شده "جستجو" مراجعه کنند و در آنجا،؛ برای نمونه بنویسند "مولوی عبدالحمید" یا "درگیری ها در اهواز" یا "بوشهر"، "کردستان" و ... تا ببینند اخبار اقلیت های مذهبی و قومی چقدر منتشر شده است. اما اگر منظور ایشان تفکیک زندانیانی با اعتقادات مذهبی از یکدیگر و سپس انتشار اخبار ویژه آنهائی است که ما نمی دانیم به چه جرمی در زندان هستند، اجازه بدهید ما در چاله چوله خبرهای یکسویه ای که از جانب حکومت و یا طرفداران مذهبی و سیاسی این زندانیان پخش می شود نیفتیم. از جمله اخبار مربوط به زندانیان سیاسی و مذهبی در کردستان و یا بلوچستان ایران و یا محافل بهائی. ما برای خود معیاری را در باره انتشار اخبار زندانیان سیاسی مراعات می کنیم که شامل همه آنها می شود. این که ما صرفا به حمایت از زندانیانی با اعتقادات مذهبی که ممکن است در میان آنها باشند کسانی که جرم هائی نیز مرتکب شده اند برخیزیم، کار ما نیست. یعنی کار یک روزنت خبری نیست. می خواهد بهائی باشند، یا مسلمان جنبش سبزی، اصولگرا باشند یا اصلاح طلب، سنی باشند یا شیعه، درویش و یا مسیحی. از ما نخواهید که به دفاع از فلان گروه و فرقه مذهبی برخیزیم، از ما بخواهید خبرها را تحقیق شده تر و دقیق تر و بدون رجزخوانی های احساساتی طرفداران و صف تراشی ها و اتهام سازی های حکومتی منتشر کنیم. ما یک روزنت خبری – سیاسی هستیم، نه یک بولتن و یا سایت گروهی و یا فیسبوک شخصی. و اگر اعتباری در 15 سال گذشته کسب کرده ایم که به شهادت شمار مراجعه کنندگان و مطالعه کنندگان روانه پیک نت ( حدود 50 هزار خواننده روزانه، غیر از خوانندگان پیک نت روی فیسبوک پیک نت و یا فیسبوک های دیگری که اخبار پیک نت را به اشتراک می گذارند) کسب کرده ایم، بدلیل همین استقلال حرفه ای و برخورد حرفه ای با اخبار و استواری بر سر نظراتی است که در بزنگاه های حوادث مهم بعنوان "یادداشت سردبیری" منتشر می کنیم. اگر کسانی می خواهند بدانند "خبر" یعنی چه؟ و چه مشخصاتی دارد؟ و یا خبرنویسی و خبرنگاری یعنی چه؟ اطلاع بدهند تا برایشان اینجا بنویسیم.

5- یکی از دوستان بنام آقای کجوری بدرستی در پاسخ به پیام های معترض به تعطیل روز شنبه (دیروز) پیک نت  نوشته اند که "پیک نت به اعتقادات مردم احترام می گذارد". ما این نظر را کاملا تائید می کنیم و تائید هیچ ارتباطی به نظرات و اعتقادات شخصی تهیه کنندگان پیک نت که اتفاقا در میان آنها از اقلیت های مذهبی ایران (ارامنه) نیز حضور دارند ندارد.

6- آقای هوشنگ مارک روی فیسبوک پیک نت پیام نوشته اند که "اسلام هرگز موفق نبوده است". بسیار خوب، اما فراموش نکنید که اسلام موفق بوده و یا نبوده به ما، بعنوان یک رسانه خبری ارتباطی ندارد. تهیه کنندگان پیک نت اگر نظری تحقیقی و تاریخ در باره موفق بودن و یا موفق نبودن اسلام هم داشته باشند آن را بصورت یک مقاله در نشریات و یا سایت هائی که این نوع مقالات را منتشر می کنند منتشر می کنند. جای این نوع اظهار نظر ها در پیک نت نیست.

 

تذکر پایانی

از همه معترضان به تعطیلات پیک نت، - همزمان با تعطیلات ایران- انتظار داریم، به همان اندازه که انتظار ندارند حتی یک روز پیک نت منتشر نشود، نگران تامین هزینه انتشار پیک نت نیز باشند و آبونمان خود را پرداخت کنند. که البته این تذکر و خواهش ما، تنها شامل حال معترضان نمی شود و همه خوانندگان پیک نت را در بر می گیرد.

برای همگی آرزوی موفقیت داریم. 

پیک نت 29 تیر

 
 

اشتراک گذاری: