ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

پاسخ زیرکانه روحانی

در صدر مطبوعات ترکیه!

ترکیه- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

رسانه های ترکیه، پوشش خبری وسیعی به سفر روحانی به این کشور دادند که بزودی همراه با خلاصه تفسیرها برایتان خواهم فرستاد. آنچه را می نویسم مربوط اولین نشست خبری روحانی پس از دیدار با عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه است، که سئوال پوچ خبرنگار صدا و سیما از رئیس جمهور ایران، حتی بصورت تمسخر در مطبوعات ترکیه نیز به آن اشاره شد. جلوتر بنویسم که تمام دیدارها و مذاکرات در آنکارا انجام شد. پایتخت سیاسی- حکومتی ترکیه که شکل و شمایل اروپائی آن با شهر معروف استانبول قابل مقایسه نیست.

در اولین نشست خبری پس از دیدار گل با روحانی اعلام شد خبرنگاران فقط یک سوال از هر یک از روسای جمهور می توانید بپرسید. سئوال اول را خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی پرسید. سوالی بسیار بچگانه که حسن روحانی قبل از سوال جوابش را داده بود. خبرنگار پرسید: آیا این دیدا مرحل و دور جدیدی در روابط دو کشور خواهد گشود؟

آقای روحانی نیز به طور خلاصه، با احتیاط درباره نتیجه سفرش به ترکیه و با تکیه بر ملاحظات سیاسی فقط گفت: بله!

سپس خبرنگاری از ترکیه، با زیرکی سه سئوال را در یک سئوال خلاصه کرد و در باره مسئله اتمی ایران و مناسبات جمهوری اسلامی با سوریه و مصر سئوال کرد.

روحانی با درایت فوق العاده ای که مطبوعات ترکیه نیز روی آن انگشت گذاشتند گفت:

ما با هر گونه کاربرد سلاح های کشتار جمعی (هم اتمی و هم شیمیایی) مخالف هستیم. و حتی با سلاح های متعارف "کنوانسیونل" نیز مخالفیم.

اشاره روحانی به سلاح های کنوانسیونل دقیقا همان سامانه های پاتریوتی است که در سه شهر جنوب و جنوب شرق ترکیه از طرف ناتو مستقر شده است. و به این ترتیب روحانی، سئوال فعالیت اتمی جمهوری اسلامی را وصل کرد به سامانه های پاتریوتی ناتو در ترکیه، بی آن که خبرنگار به این مسئله در سئوالش اشاره کرده باشد و یا در انتظار چنین پاسخی باشد!

سپس روحانی اشاره به تاسیس و اتصال خط راه آهن بین دریای عمان ( و خلیج فارس ) به مرز بازرگان و سپس به دریای سیاه و ادامه خط آهن به دریای مدیترانه کرد، که پهن کردن سفره ای رنگین برای ترکیه بود.

عبد الله گل نیز که میدانست روزنامه ها فورا این سفره اقتصادی را به خبر مهم تبدیل خواهند کرد، در این مصاحبه خبری گفت: جناب رئیس جمهور روحانی با هیات بسیار گسترده و نیرومندی به کشور ما آمده اند. رهبری روحانی درهای ایران را به بخش خصوصی سرمایه باز خواهد کرد.

سپس از روحانی در مورد سوریه و اینکه به بشار اسد، بمناسبت انتخابش به ریاست جمهوری تبریک گفته یا نه  سئوال شد. روحانی جواب داد: هر ملتی حق انتخابات دارد و باید به آن احترام گذاشت. بله من به بشار اسد تبریک گفتم.

در باره معاهده تبادل گاز از روحانی سئوال شد که گفت: این مقوله ای است با چندین متغیر و نمی شود در یک روز به نتیجه رسید.

امروز خبرگزاری الجزیره از قول وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که هیچ توافق و قرارداد گازی بین ایران و ترکیه در این دیدار اخیر منعقد نشد.

امروز (سه شنبه) حسن روحانی و عبد الله گل نشستی در جمع " انجمن بازار بورس" ترکیه داشتند.

در این نشست تجاری- اقتصادی روحانی قرار بود در سمت راست عبدالله گل بنشیند ولی برخی محافظان و دیپلمات های ایرانی متوجه می شوند که صندلی روحانی کمی پایین تر از صندلی عبدالله گل قرار گرفته است. هر کاری کردند نتوانستند صندلی روحانی را تا سطح و ارتفاع صندلی عبدالله گل بالاببرند.

به هر حال مشکل خاصی ایجاد نشد و حسن روحانی بر همان صندلی نشست. 

پیک نت 21 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: