ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

علی مطهری:

سپاه نباید کارتل اقتصادی

و یا سازمان امنیت بشود 
 
 
 
 

علی مطهری با اعضای شورای راهبری پویش امید دیدار کرد. او در این دیدار نظراتی در باره مجلس آینده و دخالت های سازمان اطلاعات سپاه در کار وزارت اطلاعات بیان کرد. مطهری در بخش هائی از این مصاحبه که علاوه بر وبگاه "امید" خبرگزاری ایسنا نیز آن را منتشر کرده است گفت:

1- باید تلاش کنیم در انتخابات مجلس آینده افرادی وارد مجلس شوند که خود را نماینده مردم بدانند نه اینکه خود را نماینده نظام بدانند و فقط از نظام دفاع کنند. افرادی که بین دفاع از نظام و دفاع از حقوق مردم تضادی قائل نباشند و این دو را در طول هم بدانند نه در عرض هم. برای اینکه انتخابات سالم برگزار شود، یکی از لوازمش اصلاح قانون انتخابات است که پیش نویس آن در مجلس آماده شده. اگر نمایندگان واقعی مردم وارد مجلس شوند مجلس در رأس امور خواهد بود. ترکیب مجلس آینده از یک طرف به عملکرد دولت بستگی دارد و از طرف دیگر به نوع رفتار شورای نگهبان که سخت‌گیری بکند یا نه. اگر افراد مستقل و اصلاح طلب نیز کاندیدا باشند و در نتیجه مردم مشارکت قابل قبولی داشته باشند مجلس خوبی خواهیم داشت ولی اگر رد صلاحیت‌ها زیاد باشد مشارکت مردم پایین می‌آید و مجلسی مانند مجلس کنونی خواهیم داشت. بعید می‌دانم شورای نگهبان اجازه دهد مجلسی با اکثریت غیر اصولگرا تشکیل شود.

2- سپاه علی رغم خدمات زیادی که در داخل و خارج کشور و در دفاع از مرزها انجام داده، گاهی از حیطه وظایف خود خارج شده است. مثلا سپاه نباید در کار وزارت اطلاعات دخالت کند. مجلس می‌تواند از وزیر اطلاعات سوال کند ولی از سپاه نمی‌تواند. به نظر من سپاه فقط در مواردی می‌تواند در این امور دخالت کند که اقدام مسلحانه علیه نظام در کار باشد، مثل مبارزه‌ای که سپاه با منافقین و گروه فرقان و پژاک داشته و دارد. بقیه امور امنیتی به عهده وزارت اطلاعات است.

امام (ره) سپاه را از دخالت در سیاست پرهیز می‌دادند . بدیهی است هر فرد سپاهی شخصاً می‌تواند نظری داشته باشد ولی سپاه به صورت سازمانی نباید در سیاست دخالت کند. میزان ورود سپاه در اقتصاد نیز باید مشخص باشد. مثلا پروژه‌هایی را که بخش خصوصی از انجام آن عاجز است عهده‌دار شود. همچنین نباید مالکیت پیدا کند و تبدیل به یک کارتل یا تراست شود .

3- وضع حجاب در کل کشور در مجموع قابل قبول است و این طور نیست که عصیانی صورت گرفته است. بحث در مورد بعضی موارد ناهنجار است که بیشتر متأثر از شبکه‌های ماهواره‌ای است. نمی‌توانیم بگوییم هر نوع بد حجابی دهن کجی به نظام است. بخشی از آن ناشی از تمایل زن به خودنمایی است.

4- انتقاداتی که اصولگرایان به دولت می‌کنند بیشتر ناشی از این است که آنها در امور اجرایی زیاد به بازی گرفته نشدند. برداشت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از اصل ولایت‌فقیه و اصل آزادی بیان و آزادیهای اجتماعی متفاوت است و در اینجا اختلاف فکری وجود دارد ولی در بقیه موارد اختلاف این دو گروه ناشی از تعصبات گروهی و تعلق خاطر به شخصیت‌هاست و واقعی نیست. به همین علت دیواری که بین خود کشیده‌اند مصنوعی است.

 

پیک نت 22 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: