ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

برای تبادل پیام

با اوباما مشکلی ندارم! 
 
 
 
 

آنچه می خوانید خلاصه ای از مهم ترین پاسخ های حسن روحانی به سئوالات خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی 24 خرداد است که بمناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و با شرکت بیش از 200 خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد. برای خلاصه کردن این مصاحبه مشروح، ابتدا اغلب سئوالات خبرنگاران را حذف کردیم و سپس پاسخ های تکراری به سئوالات تکراری خبرنگاران را. برخی سئوالات که عمدتا توسط خبرگزاری های وابسته به سپاه و مخالفان دولت و بصورت کلی "دولت چه نمره ای به خود میدهد؟" و یا "دستآورد دولت در 10 ماه گذشته چه بوده؟" و از این قبیل را نیز حذف کردیم زیرا هدف از طرح آنها مشخص است و نیاز به صرف وقت برای خواندن آنها نیست. البته در همین بخش نیز بخش هائی از پاسخ های روحانی را آوردیم. از جمله نکات مهم داخلی که روحانی در مصاحبه خود مطرح کرد فعالیت احزاب، صدور مجوز روزنامه ارگان برای احزاب و مشخص بودن وابستگی رسمی روزنامه ها به جریانات سیاسی کشور بود. همچنین قطعی شدن تدوین حقوق شهروندی در آینده نزدیک. در مورد مسائل خارجی نیز؛ همانگونه که در عنوان این مطلب مشخص است، ارتباط دیپلماتیک ایران و امریکا در بخش سئوال مربوط به حوادث اخیر عراق مطرح شد. در همین بخش روحانی گفت که در صورت تقاضای دولت عراق، ایران حاضر است همه نوع همکاری برای مقابله با گروه "داعش" با دولت و نیروهای مسلح عراق بکند. این که چنین درخواستی همزمان شود با درخواست دولت عراق از امریکا برای مقابله با "داعش" و سه کشور بصورت مشترک وارد عملیات شوند، از مهم ترین نکاتی بود که تلویحا در این مصاحبه مطرح شد.

 

دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح ، شهرداری‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و صدا و سیما نهادهای عمومی و ملی هستند. به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده ایم که هر گروه و حزبی به دنبال رسانه است به سرعت به حزب و گروه مجوز داده شود تا معلوم شود این رسانه متعلق به این حزب و گروه است و دارد حمایت و یا نقد می‌کند.

از سوی دیگر کار رسانه نیز نباید جنگ روانی باشد. حامی، منتقد و مخالف دولت بودن هیچ اشکالی ندارد اما اگر روزنامه، سایت و یا با هر وسیله‌ای دولت نقد می شود باید نقد شناسنامه‌دار و به نام حزب و گروهی باشد تا از پول بیت المال در مسیر دیگر استفاده نشود که این کار، کار خلافی است . دراین باره چیزی تاکنون عنوان نکرده ایم ولی به عنوان رئیس‌ جمهوری و مسئول اجرای قانون اساسی و بنا به وظیفه ای که قانون اساسی بر دوش من گذاشته است، در صورت ادامه این وضعیت در آینده در این خصوص مطالبی مطرح خواهم کرد. اگر کسی به دنبال این است که دولت را با سنگ‌اندازی مشغول کرده و حرکت ماشین دولت را متوقف کند، دولت خود را مشغول نخواهد کرد.

 

در هیات دولت وزرا و معاونین که دور هم نشسته اند تقریباً از هر حزب و جناحی هستند، البته بعضی‌ها همیشه معتقد بودند که دولت ترکیبی، دولت ناموفقی است اما من به این موضوع اعتقاد ندارم و هر کجا هم کار کردم به این صورت کار می‌کردم.

به استاندارهای محترم توصیه می‌کنم که اگر مواردی وجود دارد از فرمانداران یا بخش‌داران که معتقد به راه دولت نیستند یا مجری چارچوب‌ها و برنامه‌های این دولت نیستند و یا شایستگی لازم را ندارند، برای تعویض آنان اقدام بکنند.

اگر می‌خواهیم مساله بیکاری را حل کنیم با وام، بیکاری حل نمی‌شود با رشد اقتصادی حل می‌شود. مشکل ما این است که در سال ۹۱ رشد ما منفی بود، اول آن منفی که اعلام شد، منهای ۵.۸ بود بعد این تبدیل شد به منهای ۶.۸ و این آمار اخیری که بانک مرکزی اعلام کرد نزدیک به ۷ است یعنی رشد منفی ما در سال ۹۱ یک چیزی نزدیک به منهای ۷ است. این رقم، رقم تکان‌دهنده‌ای است، در سال ۹۲ هم ما خیلی دلمان می‌خواست که منفی نشود، شش ماه اول که منفی  شد و شش ماه دوم هم بعید است که مثبت شود. تلاش ما این است که در سال جاری رشد ما مثبت باشد.

اگر ما می‌خواهیم مسأله بیکاری حل بشود، اشتغال و اقتصاد ما رونق پیدا کند،راهش سرمایه و تکنولوژی است. باید تکنولوژی نو و سرمایه از بیرون بیاید و دولت هم باید تلاش کند زمینه‌ها را برای اشتغال مساعد و آماده کند. بعضی از دوستان می گویند اگر تحریم برداشته شود و سرمایه‌های خارجی بیاید یک عده‌ای پولدار می‌شوند. این از آن غصه‌های بیجایی است که همیشه کشور را به عقب برده و همیشه ما غصه خوردیم، بگذار همه فقیر بمانند آن یکی پولدار نشود، این یکی از مشکلات فرهنگی و بینشی ما بوده است. همین حرف که یکی پولدار می‌شود و اختلاف بیشتر می‌شود یعنی ما امنیت کافی به سرمایه‌دار نمی‌دهیم که بیاید اینجا سرمایه‌گذاری کند و یقه‌اش را بعد می‌گیریم و این حرف کاملاً در جمهوری اسلامی ایران باطل و نادرست است. سرمایه‌گذاری آزاد است، آنچه که حاکم است قانون است. قانون است که در سرمایه‌گذاری حکمفرما است. اگر بناست مالیات داده شود و جنسی وارد شود و عوارضی گرفته شود قانون حاکم است، جز قانون چیز دیگری را در این زمینه نمی‌پذیریم. بنابراین این دل نگرانی خیلی مبنای درستی نخواهد داشت.

 

خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز پرسید "شایع شده است که از اصحاب کلیسای آمریکا کسی برای شما از طرف آقای اوباما پیامی آورده است.

روحانی: اگر بنا باشد بین من و آقای اوباما پیامی رد و بدل شود، پیچیدگی اینطوری ندارد، او نامه می‌نویسد و من هم نامه می‌نویسم ما مشکلی نداریم. از ابتدای ریاست جمهوری ایشان نامه نوشت و من پاسخ دادم. در موردی هم من نامه نوشتم و او پاسخ داد. ما مشکلی نداریم. راه‌های بسیار زیاد و فراوان و راحتی از جمله رسمی و غیر رسمی وجود دارد، به اضافه اینکه مذاکره کنندگان ما با مقامات آمریکایی مداوم در حال مذاکره هستند. من به وسیله کشیش یا کاهن نه پیامی دریافت کردم و نه پیامی فرستاده‌ام.

 

روحانی در پاسخ سوالی درباره منشور حقوق شهروندی نیز گفت:

در جریان تبلیغات انتخاباتی گفتم که منشوری تحت عنوان منشور حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار خواهم داد و برای اجرای آن تلاش می‌کنم.  منشور حقوق شهروندی در همان ۱۰۰ روز اول آغاز به کار دولت تهیه و در اختیار افکار عمومی و اساتید دانشگاه قرار گرفت و نظرات بسیار زیادی درباره آن به دست ما رسید که قرار شد بخش حقوقی دولت همه آن نظرات را بررسی کرده و اصلاحات لازم را در منشور اعمال کند. این کار انجام شده و اخیراً هم به بنده نسخه اصلاح شده منشور ارائه شده که خود من هم باید آن را یک بار مطالعه کرده و بررسی و سپس به صورت نهایی منتشر شود. امیدوارم قبل از پایان سال اول کار دولت که دو ماه از آن باقی مانده این کار انجام گیرد، منتها نکته مهم‌تر این است که این منشور چگونه اجرایی شود. مبنای این منشور چنانکه که قبلاً گفته شده بود فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت و نکاتی مثل فرمان ۱۰ ماده‌ای یا فرمان هشت ماده‌ای حضرت امام یا فرامین دیگری که مقام معظم رهبری داشتند بوده است. نسخه نهایی منشور حقوق شهروندی دو قسمت دارد، اول قسمتی که دولت می‌تواند اجرا کند که به دستور العمل تبدیل شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. بخش دوم این منشور هم مربوط به دستگاه‌های دیگر می‌شود که اگر قانونی برای اجرای آن وجود داشته باشد به آن استناد می‌شود. اگر اجرای این بخش نیاز به قانون جدید داشته باشد برای اجرای آن، لایحه تقدیم مجلس خواهد شد.

خبرنگار بی بی سی سرویس جهانی پرسید: "در مورد مسایل عراق، حضرتعالی در اظهارات روز پنج‌شنبه فرمودید؛ جمهوری اسلامی ایران خشونت را تحمل نمی‌کند و آمادگی لازم را دارد با خشونت و تروریسم در منطقه با جدیت مقابله کند و متعاقب آن در خبرها آمد که جلسه شورای عالی امنیت ملی به ریاست حضرتعالی انجام شد، می‌خواهم بپرسم جمهوری اسلامی ایران چه برنامه‌ای برای برخورد با گروه داعش و مسائل شمال عراق دارد و اینکه آیا ایران برنامه مشترکی برای همکاری با آمریکا دارد یا خیر؟

روحانی پاسخ داد: موضوع تروریسم در منطقه، موضوع بسیار مهمی است. می‌دانید این مسأله سالهاست آغاز شده است، ابتدایش هم در کشورهای همسایه شرقی ما شروع شد، در افغانستان و پاکستان و این مثل بیماری مسری به بخش‌ها و مناطق دیگر، سرایت کرد در ماه‌های اخیر موضوع تروریسم خیلی حاد بود، در سوریه همه گروه‌ها با نام‌های مختلف در آنجا بودند و می‌جنگیدند و هنوز هم هستند و در عراق هم گروه‌های تروریستی هستند و از قبل این گروه‌ها در استان انبار فعال بودند، منتها ظاهراً نتیجه انتخابات اینها را عصبانی کرده است و این نکته بسیار مهم است.

ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران که دوست و همسایه عراق هستیم و روابط ما با دولت عراق یک روابط نزدیک و صمیمانه‌ای است. اگر دولت عراق کمکی از ما بخواهد آن را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم. البته امروز از ما کمک خاصی درخواست نشده است، اما آمادگی کمک درچارچوب قوانین بین‌المللی و درخواست رسمی ملت و دولت عراق را داریم. در این چارچوب اگر از ما درخواست کمکی بشود ما کمک می‌کنیم. آمریکایی‌ها ممکن است اقداماتی بکنند، من از طرح آنها بی خبرم و مطلع نیستم اما آنچه برای ما امروز مهم است، خواست ملت و دولت عراق است و اگر کمکی از ما بر بیاید که به ملت عراق کمک کنیم  آمادگی داریم، منتها من می‌خواهم اطمینان بدهم به مردم عزیزمان که ملت عراق قادر است تروریسم را دفع کند. فتوایی که حضرت آیت الله سیستانی مرجعیت عراق صادر کرده و گفته برای دفاع هر که می‌تواند باید سلاح را در دست بگیرد و از خود و کشورش دفاع کند، به نظر من فتوا و نظر بسیار مهمی است و ایشان مورد احترام همه است. به نظر من عراق می‌تواند خود مشکل را حل کند.

اینکه گروه‌های تروریستی از طرف کشورهای خارجی حمایت می‌شوند خیلی روشن است و جای تردید نیست. متأسفانه برخی از کشورهای منطقه از لحاظ مالی و برخی از لحاظ تسلیحاتی به اینها کمک می‌کنند. کشورهای قدرتمند دیگری هم هستند، مخصوصاً غربی‌ها که آنها هم دارند هم از لحاظ سیاسی ، هم از لحاظ تبلیغات و مالی و تسلیحاتی کمک می‌کنند. تروریسم به نفع هیچ کس نیست. یعنی حتی آن کشورهایی که امروز کمک می‌کنند، همین تروریسم در آینده بلای جان آنها خواهد شد. من از یک مقام رسمی خارجی شنیده‌ام که می‌گفت؛ اروپایی‌ها پشت پرده خیلی در تلاشند که هر چه گروه‌های تروریستی هستند در همان سوریه کشته شوند و برنگردند به کشورهای خودشان چون دردسر بزرگی برای خودشان خواهد شد. من نمی‌دانم چقدر راست است، اگر راست باشد از آن دو رویی‌ها و نفاق‌های بزرگ تاریخی است که یک کشوری که باید از تبعه خودش حمایت کند، در یک شرایطی قرار بگیرد که آرزو بکند که تبعه‌اش در یک درگیری از بین برود. مقصود اینکه اینها دردسر و مشکل برای همه خواهند بود.

اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود، جمهوری اسلامی ایران حتماً با آن برخورد خواهدکرد. اما در کشور دیگر کمک کردن یک مقوله است، ورود یک مقوله است، دولت عراق از ما درخواست کمک بکند ما ممکن است هر کمکی که ملت عراق بخواهد به آنها برای مبارزه با تروریسم بکنیم، اما در مورد ورود نیروهای ایرانی به عراق، این بحث تاکنون مطرح نبوده که بخواهیم این کار را بکنیم.

خبرنگار شبکه تلویزیونی سی.بی.اس آمریکا در باره طولانی تر شدن مذاکرات اتمی سئوال کرد.

روحانی گفت: از آغاز این دولت، نشان داده ایم که برای مذاکره با ۱+۵ آمادگی جدی داریم. توافق هسته ای به نفع جهان و منطقه است، حالا ممکن است اقلیت تندرویی در داخل آمریکا، یا رژیمی تندرو در منطقه و یا تعداد کمی در ایران باشند که خیلی از این توافق خوشحال نباشند، اما اینها مهم نیست، بلکه مهم آن است که ایران به دنیا نشان داده به طور جدی دنبال مذاکره است.

تمام روابط خارجی ما که فقط مذاکرات هسته‌ای نیست، ایران روابط بسیار مفصل اقتصادی با دنیا دارد. همه شاهد آمدن گروه‌ها از کشورهای مختلف برای مذاکرات اقتصادی و قراردادهایی که بسته می شود، هستند. هرگز به وضعیت قبل بازنخواهیم گشت.

جمهوری اسلامی ایران در عین جدی بودن در مذاکرات، برای هر وضعیتی پیش بینی لازم را کرده است.

در همین مدت یک ساله که از انتخابات گذشته، از ۱۵ همسایه ایران، مقامات حدود ۱۰ کشور به ایران سفر کرده‌اند و شاهد هستید که با ترکیه تصمیم گرفته ایم سطح روابط ۱۵ میلیاردی دلاری خود را به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم و این ربطی به مذاکرات هسته ای ندارد.

همچنین امسال چهار فاز پارس جنوبی را به ثمر می رسانیم که این ربطی به مذاکرات هسته ای ندارد. ایران بهره‌برداری از منابع مشترک نفتی را با سرعت و جدیت انجام خواهد داد و ظرفیت و تولید نفت را بالا خواهد برد. فروش نفت را افزایش خواهیم داد چنانکه تاکنون نیز آن را افزایش داده‌ایم و اینها ربطی به مساله تحریم ندارد.

ساختمان تحریم‌ها ترک برداشته است و همه این واقعیت را قبول دارند و با این نظر موافقند که آن دوران دیگر قابل برگشت نخواهد بود.

ما نمی خواهیم صرفا در مسئله هسته ای متوقف شویم. می‌خواهیم به مسایل منطقه‌ای، بین المللی و اقتصادی و سرمایه گذاری بپردازیم. در جریان حضورم در اجلاس داووس شاهد بودید که سرمایه گذاران خارجی چه اشتیاقی برای سرمایه گذاری در ایران داشتند. ایران بستر مناسبی برای سرمایه گذاری است. ایران نخستین کشور دنیا از لحاظ ذخایر گاز است. راه آهن ایران در حال اتصال به خطوط آهن کشورهای مختلف دنیا است. در سفر اخیرم به ترکیه نیز درباره احداث یک خط آهن مستقیم و بدون جابجایی و توقف بین ایران و ترکیه غیر از خط آهن فعلی که به سوی وان می‌رود تصمیم گیری شد تا مدیترانه و دریای سیاه به واسطه آن به خلیج‌فارس و دریای عمان وصل شود.

کسی فکر نکند که ما نشسته ایم که ببینیم مذاکرات به چه نتیجه‌ای می رسد. مذاکره با گروه کشورهای ۱+۵ جزء کوچکی از اقدامات و برنامه های دولت است.

آنچه مردم در یکسال گذشته شاهد بوده‌اند اتخاذ تصمیمات با فکر و تامل بوده است. البته ما معصوم نیستیم و ممکن است مرتکب اشتباه هم بشویم. در این صورت اما هم بنده و هم اعضای دولت این شهامت را داریم که به مردم بگوییم اشتباه کرده‌ایم و از آنها عذرخواهی کنیم. دولت یازدهم به مردم وعده داده که در روابط خارجی دشمن تراشی نمی‌کند و در ضمن تلاش می کند تا تنش ها را کاهش دهد و مردم امروز می‌توانند شاهد باشند که روابط ما با دنیا متفاوت شده است. همه روزنامه ها و رسانه ها این را گواهی می‌کنند که چهره جمهوری اسلامی ایران نسبت به قبل متفاوت است و این بر مبنای همان قولی است که به مردم دادیم.

البته چه بسا قول هایی دادیم که هنوز نتوانسته ایم آنها را اجرایی کنیم اما در آینده با کمک مردم و قوای دیگر این وعده‌ها را عملی خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این مصاحبه، روحانی بی آن که نام موسوی و کروبی و حصر را بیآورد گفت:

برخی فقط به پشت سر نگاه می کنند. حالا یک وقتی کاری شده و چیزی بوده است، بگذریم و تمام کنیم. دائم می‌خواهیم مسائل را بیهوده ادامه دهیم. هر فردی هر کاری کرده است باید قوه قضاییه به آن رسیدگی کند و اگر دستگاه قضایی اقدام نکرد یعنی آن فرد پاک است، دیگر باید رهایش کنید. یعنی این فرد جرم و گناهی نکرده است پس صبح تا شب او را متهم نکنیم.

پیک نت 25 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: