ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

بررسی خواسته ها با حضور معاون اول روحانی

تحصن 30 روزه

کارگران معدن سنگ آهن بافق

 
 
 
 
 

30 روز از تحصن کارگران معدن سنگ آهن مرکزی شهرستان بافق می گذرد. فرماندار شهر با وزیر کار دیدار داشته و 16مطالبه صنفی معترضان از سوی وزیر کار پذیرفته شده است اما بر سر پایان تحصن بین کارگران متحصن اختلاف نظر است. برخی از آنها خواهان تغییر مدیر عامل معدن هستند و برخی می گویند این خواست در ابتدای تحصن مطرح نبوده است.

مدیر عامل فعلا در سفر خارج از کشور است و گویا قرار است پس از بازگشت با حضور وی جلسه ای با دستور "واگذاری معدن" تشکیل شود، اما مدیر عامل بازگشت خود را مرتب به عقب می اندازد.

فرماندار بافق گفته است اگر واگذاری انجام شود حق و حقوق شهرستان بافق باید بر اساس قانون پرداخت شود، چرا که حیات این شهرستان در گرو این معدن است.

کار در معدن سنگ آهن مرکزی بافق سخت است و آلودگی زیست محیطی معدن نیز مشهود. بسیاری از مراکز خیریه در سطح شهرستان کودکان معلول را نگهداری می کنند و آمارها حاکی از این است که بافق به نسبت جمعیتش، معلولانی بیشتر از سایر نقاط کشور دارد که به دلیل وجود معادن در این شهرستان است. آلودگی زیست محیطی معدن در حال مستند سازی است تا مطالبه کارگران مبنی بر اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور محقق شود.

در جلسه دو هفته پیش، وزیر کار و هیات مدیره صندوق بازنشستگی فولاد متعهد شدند نه تنها هیچ کارگری اخراج نشود بلکه نیروهای جدیدی نیز استخدام شود.

«رضا خواجه زاده» یکی از کارگران معترض به خبرگزاری ایلنا گفته است: اعتراض پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق به خصوصی سازی این معدن است. تحصن کارگران در کارخانه از تاریخ ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

کارگران در واکنش به عرضه ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در فرابورس که به قصد خصوصی سازی انجام گرفته است، دست از کار کشیده‌اند.

فولاد خوزستان در این مزایده پیروز شده است. می‌گویند ۷۱/۵ درصد از سهام معدن به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده در حالی که اساسا هیچگونه مدرکی دال بر این واگذاری تاکنون به کارگران و نمایندگان آنان ارائه نشده است.

ما برای راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی از جمله کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی که زیرساخت‌های آن‌ها آماده شده است، تضمین می‌خواهیم.

به گفته خواجه زاده، یکی از مشکلات پیش روی راه اندازی این واحدهای تولیدی گاز رسانی به آن‌هاست چرا که شهرستان بافق هنوز گاز کشی نشده است. کارگران معتقدند خصوصی سازی معدن به معنای پایان راه اندازی چرخه فرآوری سنگ آهن و فولادسازی در بافق است چرا که کارفرمایان بخش خصوصی به دنبال حداکثر سود هستند و به جای راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، سنگ‌های آهن استخراجی را صادر می‌کند یا به کارخانه‌های فولادسازی سایر استان‌ها انتقال می‌دهد.

در حال حاضر، مواد خام استخراج شده از معدن به ذوب آهن اصفهان یا کشورهای خارجی از جمله چین صادر می‌شود در حالی که راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، موجب اشتغالزایی و رونق شهرستان خواهد شد.

خون مردم بافق به دلیل آلودگی زیست محیطی این شهرستان که از وجود معادن سنگ آهن، مس و... ناشی می‌شود، آلوده است به گونه ای که برای انتقال خون به دیگران مناسب نیست.

بیماری‌های قلبی، ریوی، سرطان و... در میان کارگران معدن به دلیل آلودگی زیست محیطی شدید به امری رایج تبدیل شده است. با این حال، قانون مشاغل سخت و زیان آور هنوز برای این کارگران اجرا نشده و آن‌ها از مزایایی نظیر حق اشعه محروم مانده‌اند.

 

جاده بافق به یزد بدلیل رفت و آمد زیاد تریلی هایی که سنگ‌های آهن استخراج شده از معدن را به یزد می‌برند، بسیار خطرناک است و اگر چه نیمی از این جاده دو بانده شده ولی نیم دیگر آن هنوز تک بانده باقی مانده است.

کارگران از تعدیل نیرو و کاهش دستمزد در پی خصوصی سازی معدن نگران‌اند چرا که کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر به منظور دستیابی به سود بیشتر است. بیشتر قراردادهای کار کارگران معدن سنگ آهن بافق موقت است و اگر این کارگران با کارفرما یا پیمانکار به مشکل بخورند، قراردادشان تمدید نمی‌شود.

بیش از پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق، نیمی از آن‌ها قرارداد مستقیم هستند و مابقی به صورت پیمانی در این معدن کار می کنند.

روز یکشنبه ۲۵ خرداد جلسه ای با حضور استاندار یزد، فرماندار و امام جمعه شهرستان بافق، نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، نماینده شورای اسلامی شهرستان بافق، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی و نمایندگان کارگران در ساختمان استانداری یزد برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بافق در این ارتباط گفت این جلسه بیش از ۴ ساعت به طول انجامید و سرانجام تصمیم گرفته شد جلسه دیگری با حضور آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور پیرامون موضوع خصوصی سازی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق برگزار شود تا دستور تاخیر در واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام این شرکت تا پایان سال ۹۵ صادر شود و مطالبات معوقه مردم شهرستان بافق و کارگران در قبال ۷۱/۵ درصد از سهام این شرکت که پیش تر واگذار شده بود، محقق شود.

 

پیک نت 28 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: