ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

زیر چتر "دور زدن تحریم ها"

اختلاس و غارت در ج.اسلامی

دامن دولت ترکیه راهم گرفت! 
 
 
 
 

خبرگزاری رویترز مشروح گزارش پلیس ترکیه درباره فعالیت‌های رضا ضراب از اعضای باند بابک زنجانی را منتشر کرد. رویترز به بهانه همین گزارش، نوشت:

در بازار بزرگ شهر استانبول، فروشندگان در راهروهای پرپیچ و خم مشغول فروش فرش، جواهرات و خرت و پرت هائی هستند که  گردشگران آنها را بعنوان سوغات می خرند.

اطراف بازار کانون یک برنامه چند میلیارد دلاری ارتشاء و صادرات مشکوک مواد غذایی به ایران بوده است.

در گزارش اخیر پلیس ترکیه اتهاماتی را بعنوان پرداخت‌ رشوه به بلند پایه ترین مقامات مطرح شده است. جعبه‌های کفش پر از پول.

رویترز با بررسی این گزارش 299 صفحه ای و مصاحبه با دلالان ارز و فلزات گرانبها جزئیات تازه ای را از یک "سازمان مجرم" ارائه کرده و مدعی شد این سازمان برای مدتی به ایران برای ایجاد یک کانال در تحریم‌های غرب و خرید طلا با درآمدهای نفت و گاز کمک کرده است.

گزارش پلیس ترکیه شامل متن شنود مکالمات و عکس‌های جاسوسی است، که در اختیار دادستانی قرار گرفته است.

در بسیاری از موارد گزارش پلیس ترکیه شبیه سناریوی سریال‌های تلویزیونی است:

یک پلیس که به قضیه مشکوک می‌شود ناگهان به یک نقطه دورافتاده در دریای سیاه منتقل می‌شود؛ یک هواپیما حامل 1.5 تن طلا بدون هیچ مالک مشخصی از غنا سر می‌رسد و میلیونها دلار رشوه به مقامات مختلف داده می‌شود تا جلوی رقبا گرفته شود و مزایای زیادی نظیر تابعیت فوری ترکیه برای اعضای این شبکه و خانواده‌های آنها قائل می‌شود.

در این گزارش نام رضا ضراب بازرگان ایرانی جوان و ثروتمند در ترکیه به عنوان سردسته مطرح است. ضراب که در ترکیه بزرگ شده و تابعیت ترکیه ای دارد، در یک عمارت بزرگ در تنگه بسفر زندگی می‌کند.

خبرنگاران رویترز در محل سکونت ضراب، با چندین مامور امنیتی مواجه شدند که گفتند: وی به خارج شهر رفته است.

بدلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، ترکیه می‌توانست از ایران نفت و گاز بخرد، اما پول این کشور برای خرید کالا در بازارهای بین‌المللی کارایی نداشت؛ از این رو تمام پول نفت صادراتی در حساب ایران در هالک بانک ترکیه پس انداز شد. ترکیه در سال 2012 بیش از 10 میلیارد دلار نفت و گاز از ایران خرید.

یکی از کالاهایی که ایران می‌توانست بخرد، طلا بود. بنابراین شمش‌های طلا در مقادیر زیاد و به هر وسیله‌ای از کوله پشتی پیک‌ها گرفته تا هواپیماهای باری از ترکیه روانه ایران شدند.

موسسه آمار ترکیه اعلام کرده: صادرات طلای ترکیه به ایران با یک افزایش انفجاری از یک تن در سال 2011 به 125.8 تن در سال 2012 به ارزش 6.5 میلیارد دلار رسید. همچنین 85 تن طلای دیگر به ارزش 4 میلیارد و 600 میلیون دلار در همان سال ابتدا به امارات و از آنجا به ایران منتقل شده است.

 

پلیس ترکیه اعلام کرده ضراب و شبکه ای از شرکتهای وی بخش عمده تجارت طلا با ایران را در دست داشته اند که گاهی از طریق دوبی صورت گرفته است.

رضا ضراب برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به ایران، از ترکیه به عنوان یک پل استفاده کرده است. شبکه ضراب برای نگه داشتن این تجارت به ظفر کاگلایان وزیر اقتصاد ترکیه، معمر گولر وزیر کشور، اگمن باگیس وزیر امور اتحادیه اروپا و سلیمان اسلان رئیس هالک بانک رشوه داده است. هر سه این وزرا استعفا داده یا برکنار شده اند.

در ژانویه 2013 یک هواپیمای حامل 1.5 تن شمش طلا بدون مدارک معتبر از غنا به فرودگاه آتاتورک استانبول رسید.

وضعیت محموله طلای غنا هنوز مبهم است. بابک زنجانی تاجر میلیاردر ایرانی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به دور زدن تحریمها علیه نفت ایران متهم است، اخیرا در سایت شرکت خود(گروه سورینت) گفت، وی خریدار اصلی طلا از غنا بوده است. این نوع تجارت کاملا قانونی است.

زنجانی به اتهام بدهی دو میلیارد و 700 میلیون دلاری حاصل از فروش نفت به دولت در زندان به سر می‌برد اما هرگونه خلاف را رد کرده است.

 

پیک نت 11 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: