ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 فروردین ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

وصیت شرق شناس بزرگ امریکائی

دو متر خاک ایران

در کنار زاینده رود اصفهان 
 
 
 
 

کشاکش و رقابت بر سر محل خاکسپاری «ریچارد نلسون فرای» ایران‌شناس و شرق‌شناس آمریکایی میان ایران و تاجیگستان هنوز پایان نیافته است. این شرق شناس روز هفتم فروردین‌ماه 1393 در سن 94 سالگی در بوستون آمریکا درگذشت.

او در وصیت نامه اش خواسته تا در خانه‌ای تاریخی در اصفهان و کنار زاینده‌رود، نزدیک آرامگاه استادش، پروفسور «آرتور پوپ» - شرق‌شناس - به خاک سپرده شود. موافقت ایران با انتقال جسد و خاکسپاری آن در اصفهان همچنان با تعلل و اختلاف نظر همراه است و در این میان تاجیکستان اعلام داشته که حاضر است او را دراین کشور به خاک بسپارد.

ریچارد فرای سالها در ایران و تاجیکستان زندگی کرده است.

اما ماجرای خانه ای که احمدی نژاد وعده آن راداده بود:

خانه مزبور که به نام خانه تمیزی شناخته می شود و واقع در خیابان ابن سینای اصفهان، بازارچه حمام قاضی است و متعلق به شرکت مسکن سازان بوده است. زمانی که فرای با رئیس جمهور وقت یعنی احمدی نژاد دیدار کرد، از او خواست که اجازه دهند او را در کنار پوپ که قبرش در کنار زاینده رود است دفن کنند. آقای رئیس جمهور که در وعده دادن ید طولایی داشت فورا گفت چرا بعد از مردن به شما خانه بدهیم؟ در همین حیات شما خانه ای به شما می دهیم. قرار شد میراث فرهنگی دنبال کند. نتیجه آن شد که خانه تمیزی به آقای فرای داده شود. طبعا خانه مالک داشت و به قیمت 2 میلیارد تومان کارشناسی شد. قرار گذاشتند و قراردادی با مسکن سازان نوشتند و قرار شد که این پول به این شرکت یاد شده داده شود. فردا یا پس فردای آن روز، کیهان مطلبی علیه این اقدام نوشت و این که فرای خارجی است. ماجرا به مجلس هم کشیده شد و سپس به فراموشی سپرده شد.

 

پیک نت 21 فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: