ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 فروردین ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

خلاصه گزارش "جام جم"

پرواز هواپیماهای خصوصی

از فراز ترافیک خیابان های تهران 
 
 
 
 

هر چند مدت طولانی از مالکیت خصوصی هواپیما در خارج از مرزهای کشورمان می گذرد، اما با توجه به سیاست ها و البته قوانین موجود ایران تقریبا می توان گفت اجازه خرید و در اختیار گرفتن هواپیما به صورت خصوصی از سال 79 صادر شد و از این تاریخ به بعد مانند خریدن اتومبیل شخصی از ما بهترتان و یا شد بدتران می تواند مالک هواپیمای خصوصی باشند.

در بسیاری از فرودگاه های کشور هواپیماهای سبک و فوق سبک خصوصی وجود دارد که در کنار هواپیماهای غول پیکر خودنمایی می کنند. این هواپیماها بیشتر از نوع ملخی است و برای پروازهای بابرد کوتاه و بلند مدت استفاده می شوند.

همچنین با وجود قدیمی بودن ناوگان هوایی کشور، چون ورود و خرید این هواپیماها مشمول تحریم ها نیست، اکنون سال ساخت، ایمنی و سایر استانداردهای کیفی این هواپیماها از انواع غول پیکر آن بالاتر است.

با این حال براساس قانون، خرید جت خصوصی توسط افراد در ایران ممنوع است .

براساس این قانون فقط هواپیماهای سبک و فوق سبک اجازه ورود و پرواز در کشور را دارند وحتی گفته می شود اجرای قانون نیز به صورتی است که حتی هواپیماهای سبک هم به طورمحدود واردشده و صرفا هواپیماهای فوق سبک قابل خریداری است.

این محدودیت ها نتوانسته از رونق هواپیمای خصوصی و پروازهای خصوصی در کشور بکاهد و اکنون علاوه بر وجود برندهای معتبر هواپیماهای سبک در کشور، فرودگاه ها نیز به این هواپیماها خدمات داده و کسانی حتی به صورت ساعتی از آن استفاده می کنند.این هواپیماها از 180 میلیون تومان تا 700 میلیون تومان قیمت دارند .

 

فرودگاه مهرآباد تهران، هاشمی نژاد مشهد یا فرودگاه اصفهان، تعدادی از فرودگاه های کوچک تر یا در برخی موارد، فرودگاه های خصوصی برای این موضوع در نظر گرفته شده که یکی از معروف ترین آنها فرودگاه خصوصی آزادی در منطقه نظرآباد کرج است.

این پارکینک های فرودگاهی هزینه هائی دارند که مالکان باید برای نگهداری و البته آماده سازی پرواز به فرودگاه بپردازند. این هزینه ها شامل نگهداری و سرویس از سوی مسئول فنی که گواهینامه های مخصوص و معتبردارد، خدمات فرودگاهی (برج مراقبت) و سوخت مورد نیاز هواپیماهاست که البته با توجه به فرودگاه مورد نظر و امکانات فرودگاهی این ارقام می تواند متغیر باشد.

این هواپیماها توانایی پنج تا شش ساعت پرواز مداوم با سرعتی معادل 230 تا 250 کیلومتر دارند.

عبدالله مالمیر، رئیس آموزشگاه خلبانی فوق سبک مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی وابسته به شرکت فرودگاه های کشور می گوید حدود 250 فروند هواپیمای سبک و فوق سبک شخصی در ایران وجود دارد.

 

پیک نت 24 فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: