ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 فروردین ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

در سازمان ملل و در هیات مذاکرات اتمی

عراقچی به جای ابوطالبی

و ابوطالبی به جای عراقچی! 
 
 
 
 

 (این خلاصه مطلبی است که روزنامه شرق تحت عنوان "ترجمه از نیلوفر مهتدی" منتشر کرده، اما اعلام نکرده ترجمه از چه منبعی: این گمان که برای گرفتن ضرب و زهر واکنش ها، این تفسیر توام با پیش بینی بعنوان ترجمه منتشر شده زیاد است!)

 

«توماس شیفر» سفیر آمریکا در ژاپن در گزارش سال 2008 خود به واشنگتن درباره عباس عراقچی معاون ظریف در وزارت خارجه و عضو تیم مذاکرات اتمی نوشت:

«عراقچی یک دیپلمات جوان، مرتب و موفق است که به خوبی حضور خود را نشان می‌دهد و نظرات خود را به آرامی و به صورت منطقی مطرح می‌کند. او به روشنی در ارتباط با رسانه‌ها احساس آرامش می‌کند.»

در گزارش سفیر آمریکا ذکر شده «تارو آسو» وزیر خارجه سابق ژاپن در دیدار با عراقچی پیش‌بینی کرد درصورتی‌ که ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک خود را دوباره آغاز کنند عراقچی احتمالا سفیر ایران در واشنگتن خواهد بود. اجلاس همسایگان عراق در سال 2007 به میزبانی بغداد برگزار شد. «زلمای خلیل‌زاد» و «دیوید استارفیلد» اعضای ارشد هیات نمایندگی آمریکا در این اجلاس بودند و عباس عراقچی سرپرستی هیات ایرانی را برعهده داشت. اجلاس یاد شده با افزایش نگرانی آمریکا از حمایت ایران از گروه‌های تروریستی در عراق همراه بود. ایران این حمایت را رد کرد. یک دیپلمات آمریکایی حاضر در این جلسه می‌گوید «چیزی که از این دیدار در ذهن من باقی مانده این است که تمامی رویکرد هیات ایرانی حرفه‌ای بود، به خصوص عملکرد عراقچی، معاون وزیر خارجه که کاملا قابل توجه بود. هیات ایرانی به رهبری عراقچی بسیار حرفه‌ای، دقیق و مودب بودند.»

اکنون همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و «1+5»، ایالات متحده نماینده انتخابی ایران برای سازمان‌ملل را رد کرد و حمید ابوطالبی را گزینه‌ای نامناسب برای نمایندگی در سازمان ملل دانست. ممکن است پیش‌بینی وزیرخارجه سابق ژاپن درست از کار در بیاید.

( یعنی عراقچی به جای ابوطالبی راهی سازمان ملل شود و ابوطالبی جانشین عراقچی در هیات مذاکرات اتمی شود. که اگر چنین شود، امریکائی ها بناچار باید با ابوطالبی گفتگو کنند. دیپلماتی که امریکا به این بهانه که از اشغال کنندگان سفارت امریکا بوده، حاضر نشد به او که منتخب دولت برای نمایندگی ایران در سازمان ملل بود ویزا بدهد!)

 

پیک نت 25 فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: