ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

پیشنهاد آشتی اردوغان (ترکیه)

از سوی روسیه رد میشود! 
 
 
 
 

 

امروز (دوشنبه) قراراست و مذاکرات مهمی در باره سوریه در سوئیس آغاز شود. نتیجه چه خواهد بود هنوز معلوم نیست اما تحرکاتی از جانب ترکیه و عربستان آغاز شده که بیشتر به تهدید می ماند تا اقداماتی که جنبه عملی داشته باشد. مانند اشغال بخش هائی از خاک سوریه که هم مرز با ترکیه است که این یعنی تقسیم سوریه. از سوی دیگر همه شرایط نشان میدهد که روسیه پای تمامیت ارضی سوریه ایستاده و ممکن نیست تسلیم فشارهای غرب و ترکیه و عربستان و قطر شود. بویژه که اکنون امکانی فراهم آمده تا در جوار یکی از متحدان ناتو یعنی ترکیه و نزدیک به دریای مدیترانه پایگاه های نظامی و شاید موشکی و حتی موشک های راهبردی اتمی نصب کند. کاری که امریکا در سالهای اخیر در کشورهای همجوار با روسیه کرده است.

از سوی دیگر، اقتصاد حرف مستقل خود را می زند. ترکیه زیر فشار اقتصادی تحریم هائی است که روسیه علیه آن وضع کرده است. عربستان نیز زیر فشار سقوط قیمت نفت. همچنان که روسیه زیر همین فشار است.

شاید بی دلیل نباشد که سخنرانی رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" در آستانه کنفرانس محیط زیست که در فرانسه برگزار شد و علیرغم همه تلاش های اردوغان، پوتین در آن کنفرانس نه تنها با او دیدار نکرد، بلکه از مسیری نیز در سالن های این کنفرانس عبور نکرد که با اردوغان روبرو شود.

اما، اردوغان در آستانه آن کنفرانس که حالا بار دیگر رسانه های ترکیه آن را باز انتشار داده اند چه گفت:

«در مورد حادثه اخیر(سرنگون ساختن هواپیمای نظامی روسیه برفراز آسمان سوریه) واقعا متاسف و غمگین هستیم. مایل نبودیم چنین اتفاقی بیفتد اما با کمال تاسف این اتفاق افتاد. امیدوارم از این پس چنین حوادثی هرگز تکرار نشود. پیشنهاد ما اینست که به مجادله خاتمه بدهیم و در گفتمان سیاسی و دیپلماتیک تنش کنونی را خاتمه بدهیم. پیام ما به روسیه اینست که بیائید این مسئله را بین خودمان حل کنیم و آن را تبدیل نکنیم به ضربات متفابل به روابطمان. تیرگی مناسبات ما خوشحالی برخی ها را فراهم می کند. روز دوشنبه در پاریس فرصتی است برای ترمیم گسیختگی ها در روابطمان. امیدواریم روسیه هم چنین خواستی را داشته باشد.»

این سخنرانی در جریان افتتاح یک طرح در شهر "بالیک اسیر" ترکیه ایراد شد که لینک آن را در ادامه می آوریم:

https://www.youtube.com/watch?v=OTdMCAIBolA

.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: