ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

علیرغم تهدیدهای ارودغان شمار امضاء ها در حال افزایش است

بیانیه  1127 امضائی "صلح در ترکیه"

از سوی اساتید دانشگاه و هنرمندان

استانبول- بهزاد دولت ابادی
 
 
 
 

 

یکشنبه دهم ماه ژانویه، 1127 تن از اساتید دانشگاه های ترکیه و 365 استاد از سایر کشورها اعلامیه ای مبنی بر صلح امضا و فردایش منتشر کردند. هم اکنون تعداد امضا کنندگان از مرز 2000 استاد و تعداد دانشگاه ها از 90  عبور کرده است. کانونهای صنفی ادبی و هنری ترکیه نیز از امروز (جمعه)  به این کاروان پیوسته اند. متن بیانیه از این قرار است:

 

ما به عنوان اساتید دانشگاه ها شریک این جرم نمی شویم!

 

جمهوری ترکیه به مدت چندین هفته با وضع غیر قانونی منع رفت و آمد و تحمیل حکومت نظامی در شهرهای جیزره، سیلوپی، دیاربکر، نصیبین و سایر مناطق عملا ساکنین را به تشنگی و گرسنگی محکوم کرده. با سلاح هایی که فقط در جنگ ها استفاده می شود به اماکن مسکونی هجوم می برند و با زیر پا گذاشتن پیمان های بین المللی که امضا کرده اند با رفتارهای خشونت آمیز و شکنجه و آزار و اذیت مردم تمامی حقوق مردم منطقه را پایمال کرده اند. این روش آگاهانه و قاصدانه دولت ترکیه در قلع و نابودی اهالی منطقه مغایر با قانون اساسی ترکیه و تعاملات جهانی می باشد.

دولت بلافاصله می باید به قتل عام عامدانه خصوصا شهروندان کرد و تبعید آنها پایان و به منع رفت و آمد خاتمه دهد. اخلال گران و آنها که مخل حقوق شهروندی هستند را شناسایی و به مراجع قانونی بسپارد و به تمامی افرادی که دچار ضرر مادی و معنوی شده اند غرامت بپردازد و در این راستا اجازه ورود به ناظرین جهانی به منطقه را بدهد.

آمادگی جهت آغاز مذاکرات صلح و راه حل دائمی و ایجاد نقشه راه در خصوص مطالبه شهروندان کرد را خواستاریم. داوطلبانه خواهان حضور در روند این مذاکرات هستیم و خواهان حضور ناظرین بی طرف بین المللی می باشیم و در این راستا با سرکوب صدای مخالفین حکومت مخالفیم.

دولت بلافاصله موظف به خاتمه اعمال خشونت بر علیه شهروندان است. ما به عنوان اساتید دانشگاه در این کشوردر مقابله با این جنایات و قتل عام سکوت را تحمل نمی کنیم و نخواهیم کرد. ما شریک این جرم نخواهیم شد!

متعهد می شویم تا احقاق حقوق و برآورده شدن این خواسته هایمان، در میان احزاب سیاسی و مردم و مجامع جهانی به طور مستمر به تماس و مراوداتمان ادامه دهیم.

 

امضا ها

از روز گذشته نامه هایی جهت جلب و بازپرسی از طرف دادستانی به اساتید امضا کننده این بیانیه فرستاده شده. امروز اردوغان در بین عده ای از مردم در آنکارا با شعارهای همیشگی ولی شدیدتر اعلام کرد: "این اساتید نان و حقوق از دولت می گیرند و همگی خائن هستند."

بتدریج مردم به این نتیجه می رسند که انفجار چند روز پیش در استانبول نیز بی ربط با این سخنان تهدید آمیز اردوغان نیست. در 6 ماه اخیر هر جا صدایی بر علیه اردوغان برخاسته شده بمبی در جایی از ترکیه منفجر شده است.

قضیه فقط محدود به این گونه بیانیه ها هم نیست. چند شب قبل در یک برنامه زنده تلویزیونی زن معلمه ایی از دیاربکر بطور زنده به مجری برنامه زنگ زد و خواهان صلح در کشور شد. فردایش دادگاه نامه تهدید آمیز برای مجری برنامه فرستاد و او مجبور به "عذرخواهی" شد!

این کانال مربوط به شرکت تلویزیونی و خبرنگاری "دوغان" است که در 2-3 سال اخیر اردوغان با ادامه فعالیت آن مخالف است!

بموجب برخی خبرهای دریافت از روز گذشته شماری از اساتید دانشگاه که بیانیه صلح را امضا کرده بودند بنا به حکم دادگاه بازداشت و یا از تدریس کنار گذاشته شدند. روی در اطاق برخی از آنها در دانشگاه  نشان ضربدر با رنگ قرمز کشیده شده است. کاری که در زمان هیتلر میشد!

یادآوری می کنم که هیچ کدام از این اساتید عضو و نسبتی با حزب دموکراتیک خلق های ترکیه ندارند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 دی

 
 

اشتراک گذاری: