ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه کرباسچی را چرا باید خواند؟

دخل زنان به ولایت رسیدند

پیر زنان را به جنایت بردند 
 
 
 
 

 

غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران و از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی، در مصاحبه با روزنامه اعتماد که محور سئوالات مطرح شده "قدرت" و نقش آن در حاکمیت بود، پس از یاد کردن از شیخ مهدی کروبی بعنوان شخصیتی که پیش و پس از قدرت چهره عوض نکرد، درباره محاکمه و زندانی شدن خود گفت:

من نه سال شهردار بودم و اگر خلافی انجام داده بودم باید تا آن زمان مشخص می شد.

 ۶۰ ، ۷۰ نفر از مدیران شهرداری دستگیر شدند. پس از آن تمام متهمان تبرئه شدند و تنها کسی که مجرم شناخته شد من بودم. جرم من هم یک جمله بود. این که به شش نفر از مدیران شهرداری یک قطعه زمین واگذار شده بود که از وزارت کشور برای آنها 20 درصد تخفیف گرفته بودیم. مجموع کل این پرونده با این حجم به همین رسید.

خب آن زمان اتفاقاتی افتاد که ما انتظار نداشتیم. من خودم تمام مسئولیت های مدیران زیرمجموعه ام را به عهده گرفتم. خب این توقع را هم داشتم با شناختی که از من وجود داشت همین رویه درمورد من هم اعمال شود. شاید بتوان یک روزی همه ماجرا را در کتاب های تاریخی نوشت. مدیران کشور آن زمان می دانستند من در چه شرایطی کار کردم اما خب این بی وفایی شامل حال من هم شد.

من به زندان رفتم. آن شب اول برای من شب راحت و خوشحالی بود. کار من بسیار سخت بود و زمانی که به زندان رفتم آنقدر وجدانم راحت و آرام بود.

پیک نت- از جمله کسانی که پشت پرونده سازی برای کرباسچی و محاکمه او بود، آیت الله مهدوی کنی بود که کرباسچی پا روی دُم اقتصادی او گذاشته بود. کینه از کرباسچی با انتخابات 76 که در آن خاتمی به پیروزی رسید چند برابر شد، بویژه با نقشی که کرباسچی در آن انتخابات به سود خاتمی داشت، خاتمی مایل بود او را وزیر کشور کند. از پشت صحنه به محمد رضا نقدی که رئیس اطلاعات نیروی انتظامی بود و حالا فرمانده بسیج، دستور داده شد شهرداران را دستگیر کرده و از آنها اعتراف به اختلاس و رشوه بگیرد. این اولین توطئه علیه خاتمی پس از انتخابات 76 بود. شهرداران را نقدی به زیر زمین خیابان بهار برد و زیر شکنجه از آنها اعتراف گرفت و بر مبنای همین اعترافات پرونده ای درست کردند که کرباسچی در مصاحبه خود با اعتماد به آن اشاره می کند. دادگاه کرباسچی که همین محسنی اژه ای، معاون اول و سخنگوی کنونی قوه قضائیه رئیس آن بود برپا شد و حکمی که قبلا تعیین شده بود بی اعتناء به دفاعیات کرباسچی صادر شد و کرباسچی برای 5 سال فرستاده شد به زندان.

دادگاه کرباسچی که علنی برگزار شد به یکی از پر بیننده ترین دادگاه ها تبدیل شد اما هنوز مردم باندازه اکنون با پشت صحنه های حکومت آشنا نبودند و غارت و اختلاس و دزدی حکومتی در ابعاد دهها میلیاردی را ندیده بودند. چیزی که اکنون دیده و بر آن آگاهی دارند. گلایه او در این مصاحبه از کسانی که از او بموقع حمایت نکردند، شاید شامل هاشمی رفسنجانی نیز می شود که اکنون خود او زیر ضربات قدرت است.

 

پیک نت 17 آذر

 
 

اشتراک گذاری: