ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

دعوای خبرگان

بر سر لحاف رهبری است! 
 
 
 
 

شمار ثبت نام کنندگان برای ورود به مجلس خبرگان رهبری، در سومین روز ثبت نام به 141 نفر در شهرهای مختلف ایران رسید و به این ترتیب، انتخابات خبرگان آینده می رود تا از صورت فرمایشی و یک نامزد برای یک شهر خارج شود. بویژه که در میان ثبت نام کنندگان روحانیونی وجود دارند که با روحانیونی نظیر احمد جنتی؛ احمد خاتمی و یا مصباح یزدی و شیخ محمد یزدی رئیس تقریبا فلج این مجلس تفاوت اندیشه و نظر جدی دارند.

تاکنون علاوه بر آیت الله سید محمد علی دستغیب و سید حسن خمینی که بی شک تائید صلاحیت آنها با چالش های جدی در شورای نگهبان و حاکمیت روبرو خواهد بود، آیت الله بجنوردی و حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات نیز ثبت نام کرده اند.

ثبت نام نامزدها تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت و هنوز باید در انتظار ورود چهره های دیگری به صحنه بود که برای شورای نگهبان چالش برانگیزند. فعلا مهم ترین بحثی که بتدریج رو به گسترش می رود، مسئله شورائی شدن رهبری است که بیش از همه فرماندهان سپاه با آن موافق نیستند و حالا سرلشگر فیروز آبادی در این زمینه اعلام نظر کرده و مخالفت خود را با آن اعلام داشته است. او گفته که اگر رهبری، شورائی شود چند حرفی پیش می آید و اقتدار از بین می رود. ظاهرا، اشاره او به قرار داشتن رهبر در صدر شورای فرماندهی نیروهای نظامی است. استدلال او و حتی روحانیون طرفدار تک رهبری، بسیار شبیه طرفداران سلطنت است که حتی مشروطیت را حاضر نبودند با همین استدلال بپذیرند. بعدها و پس از کودتای سوم اسفند 99 و فروپاشی سلطنت قاجاریه، روحانیون و بازاری ها با بحث جمهوری که توسط رضاشاه آغاز شده بود مخالفت کردند که دلائل آنها نیز همین نکته ای بود که سرلشگر فیروز آبادی می گوید. چنان که سلطنت و استبداد رضاشاه را پذیرفتند اما زیر بار جمهوریت نرفتند. بحث دیگری که بصورت موازی در صدا و سیما پیش برده می شود، بی اهمیت جلوه دادن انتخابات مجلس خبرگان و تبلیغ این بی اهمیتی برای منفعل کردن و بی تفاوت کردن مردم نسبت به آنست. اصطلاحی که سیما در این زمینه کشف کرده "انتخابات بی حاشیه خبرگان" است که معنای آن "بحث بی بحث" است. یعنی همه سکوت کنند تا طرفدار استبداد و رهبری فردی از این سد بگذرند! اما در این میان، بویژه خطاب به فیروز آبادی و دیگر فرماندهان سپاه، سئوال اینست که به نظر آنها کدام فرد را برای نشستن به جای علی خامنه ای در نظر دارند؟ اتفاقا این گرهی ترین بحث در مورد انتخابات خبرگان است و ادامه همان بحث شورائی شدن و یا فردی ماندن رهبری و بحث بی بحث است. پشت این مسئله موروثی شدن رهبری پنهان است. یعنی رهبری علی خامنه ای به فرزندش مجتبی خامنه ای برسد! این ساده ترین و دقیق ترین ارزیابی از بحث های جاری و کشاکش های آینده بر سر انتخابات خبرگان است. بحثی که در واقع هویت این انتخابات و مجلس خبرگان آینده را تعیین می کند.

 

پیک نت 29 آذر

 
 

اشتراک گذاری: