ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۲ مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یادداشت سردبیری

کشته شدن حجاج ایرانی

باید تبدیل به جنگ شود؟ 
 
 
 
 

 

واکنش نسبت به آنچه در مکه و منا روی داد و منجر به کشته شدن چند صد زائر ایرانی شد، باید یک واکنش سیاسی باشد. این عرف دیپلماتیک است. حتی اگر منجر به قطع رابطه دو کشور شود. البته تاریخ نمونه هائی را به یاد دارد که ترور یک پادشاه و یا یک سفیر در فلان کشور را بهانه جنگ کردند و تاوان آن را هم ملت ها دادند.

حالا باید پرسید که حادثه مکه و منا چه ارتباطی به سپاه و فرمانده کل سپاه دارد؟ عربستان گفته نیمه حاجی ها را خوب کردیم کشتیم و حالا می خواهیم به ایران حمله کنیم که فرمانده کل سپاه خودش را انداخته وسط؟ اصلا صحبت جنگ و تقابل نظامی است؟ کم تاوان شعارهای پوچ و تحریک آمیز دوران احمدی نژاد را ملت ایران داده که همین فرماندهان سپاه باضافه امام جمعه ها حامی اش بودند و برایش پامنبری هم می خواندند؟

مگر وقتی نزدیک به 300 حاجی ایرانی در سال 1366 - در زمان حیات آیت الله خمینی- در همین مکه کشته شدند و امیرالحجاجشان هم شیخ مهدی کروبی بود، فرماندهان سپاه پریدند وسط میدان برای سخنرانی و مصاحبه و تهدید نظامی که حالا فرماندهان سپاه هر رویدادی و از جمله حادثه مکه و منا را دستآویز سخنرانی های تهدید آمیز و تحریک آمیز می کنند؟ در زمان آیت الله خمینی او اجازه این نوع دخالت های سیاسی – نظامی را به فرماندهان سپاه نمی داد. در زمان آقای خامنه ای که پایگاه قدرتش بر خلاف آیت الله خمینی همین فرماندهان سپاه اند و نه توده مردم و نه حتی اکثریت روحانیت، کار باید به جائی برسد که بر سر هر مسئله ای فرماندهان سپاه با امنیت کشور بازی کنند و از روی سر دولت و مجلس و حتی قوه قضائیه به میدان بیایند؟

سخنان سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه را در واکنش به حادثه مکه و منا بخوانید:

«سپاه همه ظرفیت های ممکن برای واکنش سریع و خشن ایران در راستای تحقق اراده رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، برای پاسخگو کردن آل سعود به فاجعه هولناک منا و اعاده ی حقوق زائران قربانی شده در مذبح منا را آماده کرده و در انتظار اجرای دستوریم. سپاه قاطعانه و مقتدرانه علیه حکام ظالم و جاهل آل سعود آماده است و انتقام سخت این جنایت هولناک را از آل سعود خواهد گرفت.»

از روز روشن تر است که گفته هائی مشابه گفته های فرمانده کل سپاه که کپی برداری از سخنان رهبر جمهوری اسلامی است، برای حفظ فضای نظامی بر کشور و جلوگیری از تلاش دولت برای بازگرداندن فرماندهان سپاه به سر کار اصلی آنها یعنی دفاع از تمامیت ارضی کشور ایراد می شود و هم مردم و هم حکومتیان میدانند ریشه این نوع سخنان همین مسئله است. اما اگر حتی هدف هم این باشد، با چه قیمتی؟ 8 سال مملکت غارت شد و اکثریت مردم به خاک سیاه نشستند، بازهم دست بردار نیستید؟

پیک نت ۱۲ مهر

 
 

اشتراک گذاری: