ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

کنفرانس خبری موگرینی و ظریف در تهران

"توافق اتمی با  ایران"

4 عرصه را گشوده است! 
 
 
 
 

 

محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی، همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابط 1+5 در مذاکرات اتمی با ایران در پایان سفر یک روزه موگرینی به تهران در یک کنفرانس خبری شرکت کردند.

در این کنفرانس خبری ظریف ابتدا گفت:

در سال‌های گذشته با اتحادیه اروپا گفتگوهایی داشتیم. در مقطعی این گفتگو‌ها به نام "گفتگو‌های انتقادی" مطرح بود و بعد از آن به عنوان "گفتگوهای جامع" شناخته شد و دور جدیدی از گفتگوها بین ایران و اتحادیه اروپا شروع خواهد شد که این گفتگو‌ها به نام "گفتگوهای سطح بالا" مطرح خواهند شد. در آینده نزدیک این گفتگوها در سطح معاونان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و معاون خانم موگرینی شروع خواهد شد و بتدریج در سطح وزیران ادامه پیدا می‌کند.

خانم موگرینی قبلا به عنوان یک شهروند به تهران آمده بودند و اکنون به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این سفر را انجام دادند در شرایطی که فصل نویی از رابطه بین اتحادیه اروپا و تهران آغاز خواهد شد. امیدوارم با عبور از بحران از طریق توافق بین ایران و گروه 1+5 وارد مرحله جدیدی از روابط شویم.

در چند سال گذشته بیش‌تر بحث‌ها و گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا بحث‌های هسته‌ای بود و اکنون درصدد هستیم که فصل جدیدی از روابط را آغاز کنیم.

در گفتگوهای سطح بالا موضوعات منطقه‌ ای را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد.

فدریکا موگرینی در این نشست خبری مشترک گفت:

این خبر خوشی برای تمام طرفین و منطقه است که بگوییم توافق هسته‌ای به نتیجه رسیده است و اکنون هم وقت آن است که نشان دهیم می‌توان توافق هسته‌ای را اجرا کرد.

این توافق تنها مرتبط با مسائل هسته‌ای است٬ اما پتانسیل بسیار گسترده‌ای دارد و حداقل در چهار زمینه مختلف تاثیرگذار خواهد بود.

1- 60 درصد مردم ایران را نسل جوان تشکیل می‌دهند و بنابراین این توافق می‌تواند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی باشد و اعتمادی میان ایران و جامعه جهانی ایجاد کند که رای شورای امنیت سازمان ملل نیز این نکته را ثابت کرد.

2- این توافق می‌تواند فصل جدیدی را در روابط میان اروپا و ایران آغاز کند. من به اینجا آمده‌ام تا از طرف 28 عضو اتحادیه اروپا اعلام کنم، ما آماده‌ایم که بیش از گذشته از این توافق حمایت کنیم.

بی‌شک من نقش خود را شخصاً در این خصوص انجام خواهم داد و با انجام هماهنگی‌های لازم و در نظر گرفتن منافع مشترک و احترام متقابل کار را پیش خواهیم برد.

3- این توافق آغاز فصل جدیدی برای همکاری‌های دوجانبه است و در پیشبرد روابط اقتصادی موثر خواهد بود و باید با فهم بهتر از روابط و وضعیت منطقه به جای رقابت با همکاری در مسائل مربوط به سوریه و مبارزه با تروریسم و مواردی دیگر کار را پیش ببریم.

4- همانطور که همیشه گفته‌ایم این توافق پایان کار نیست؛ بلکه آغاز راهی نو است.

من دیروز به عربستان سفر کردم و خوشحال شدم که در منطقه بودم و توانستم با مقام‌های این منطقه صحبت کنم و دیدم که این اراده سیاسی از طرف ظریف و رهبران ایران وجود دارد تا فصل جدیدی را در روابط ایران با همسایگان باز کنند. تعهد شخصی من این است که اتفاقات جدید را به تمامی ملت‌های خلیج‌ فارس، خاورمیانه و اتحادیه اروپا منتقل کنم که توافق صورت گرفته می‌تواند قبل از هر چیز امنیت منطقه را بهبود دهد.

توافق صورت گرفته محکم و خوب است. ما سال‌های زیادی را صرف رسیدن به این توافق کردیم. این توافق می‌تواند پایه اعتماد برای کارهای دیگری باشد. منطقه نیازمند آینده‌ای متفاوت است که بر اساس مقابله نباشد بله بر اساس اعتماد و همکاری شکل گیرد و تمام احزاب و گروه‌ها در آینده خود نقش داشته باشند؛ این فلسفه مورد قبول اتحادیه اروپاست.

پیک نت 7 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: