ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

چهره "خیابان متنبی"

در بغدادی که هنوز آباد است!

 
 
 
 

اینجا، همینجا که می بینید، یکی از میادین شهر بغداد است. شهری که در دوران اولیه حکومت صدام حسین رونق گرفت. دورانی که او بیمه را همگانی کرد، سن بازنشستگی را کم کرد، پول نفت را خرج توسعه صنعتی کشور کرد و می رفت تا به کشوری نمونه در کنار مصر قرار بگیرد. خودبزرگ بینی اش را امریکا نشانه گرفت و به قلب هدف زد. او را تشویق به حمله نظامی به ایران کرد و شد آنچه که هنوز ادامه دارد. هیچ مقام حکومتی جلودارش نبود و جرات نداشت به او بگوید بالای چشمت ابروست! و او یک تنه تصمیم گرفت و اجرا کرد. از آن بغداد آباد، علیرغم همه انفجارها و ویرانی هائی که هنوز هم ادامه دارد، هنوز این خیابان ها و میادین باقی مانده است. با مردمی که دولت اسلامی جانشین رژیم صدام را پذیرفته اند اما تحمیل قوانین و مقررات ضد آزادی های اجتماعی را نه. پوشش اسلامی در همین حد که می بینید آزاد است. همچنان که چادر سیاه و روبنده عربی آزاد است. این بغداد، بموجب گزارشی که خبرگزاری ایسنا به همراه عکس هائی از زندگی این روزهای مردم بغداد منتشر کرده و عکس این مطلب یکی از آن عکس هاست، نگران رسیدن پای داعش به خیابان های بغداد اند.

دجله هنوز همان دجله است و تفرجگاه عصرهای تابستان های گرم بغداد است، صدای موسیقی با ریتم تند عربی بر قایق‌های روان بر رود از دور می‌آید. بغداد فضای شهرهای مذهبی را ندارد، سبک زندگی در این شهر متفاوت است و موسیقی و فست ‌فود (غدای فوری) و حتی کاباره‌ها بخشی از این شهر اند.

خیابان «متنبی» در مرکز شهر و از قدیمی‌ترین خیابان‌های بغداد است، کتاب‌فروشی‌ها و گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری آن برقرارند.

پیک نت 11 تیر

 
 

اشتراک گذاری: