ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تفسیر "اسپودنیک"

روحانی زیر فشار اقتصادی

که احمدی نژاد به بار آورد! 
 
 
 
 

 

سایت فارسی "اسپودنیک" طی تفسیری پیرامون وضع بد اقتصادی ایران، فشارهای امریکا برای گرفتن امتیازهای بیشتر در مذاکرات اتمی و بهره گیری گروه ماجراجوی احمدی نژاد که بزرگترین درآمد تاریخ نفت ایران را طی 8 سال برباد داشت نوشت:

 

« حذف یارانه های دولتی پس از پایان جنگ ایران و عراق در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تصویب شد اما هم وی و هم محمد خاتمی از اجرای آن سر باز زدند.

در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد وی تصمیم گرفت بقول معروف "جراحی اقتصادی" را انجام دهد و "غده یارانه های دولتی" را از بدنه دولت جدا کند. در آن زمان به دلیل درآمد های سرشار نفتی فرصت بسیار مناسب بود و به دلیل واهمه از واکنش اقشار ضعیف جامعه به بالا رفتن یک باره قیمت ها، یارانه کالایی به یارانه نقدی ای تبدیل شد که ماهانه به حساب کل جامعه واریز میشد. در ابتدا این مبلغ حدود 45 دلار برای هر ایرانی بود که به دلیل برخی سوء استفاده ها حتی برخی مرده ها (که شناسنامه هایشان توسط اقوامشان باطل نشده بود) هم این یارانه را برای مدت ها دریافت کردند و دولت به 75 ملیون نفر یارانه پرداخت کرد. با سقوط قیمت ریال ارزش یارانه 45 دلاری به حدود 13 دلار رسید و مازاد جمعیتی که یارانه دریافت میکردند نیز حذف شدند. تقریبا همه ایرانی ها این یارانه را – که با استفاده از افزایش قیمت نفت و درآمد ناگهانی ایران نصیب دولت شده بود- دریافت می کردند، حتی افراد مرفه جامعه، و برای خیلی از افراد جامعه جالب بود وقتی دولت از افراد مرفه تقاضا کرد از دریافت یارانه انصراف دهند برخی وزرای میلیاردر در اقدامی نمادین که بعدا تاثیر معکوس داشت به ستاد مربوطه مراجعه کردند و اعلام نمودند که از دریافت یارانه انصراف می دهند. امری که حتی مورد تمسخر و انتقاد صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد. پرداخت این یارانه ها ادامه یافت و به دولت آقای روحانی منتقل شد. یکی از دلایل ادامه این پرداخت ها مسایل انتخاباتی بود، اما مشکل اصلی دیگری هم وجود داشت. مشکل اصلی در شناسایی افراد بی نیاز. زیرا بر اساس قوانین ایران دولت برای سرکشی به حساب های شخصی و تحقیق در مورد اموال عمومی مجوز نداشت. دولت تلاش کرد موضوع را به مجلس ارجاع دهد و مجلس هم توپ را در زمین دولت انداخت و با تصویب قانونی دولت را موظف به شناسایی و حذف یارانه افراد پر درآمد کرد. ادامه پرداخت این مبلغ با شرایط فعلی – اقتصادی ایران- برای دولت تقریبا غیر ممکن بود و دولت به یکباره تصمیم گرفت 6 تا 10 میلیون ایرانی را از لیست یارانه حذف کند. افرادی که بر اساس یک سری ضوابط از شرایط مالی خوبی برخوردار می باشند و به این یارانه نیاز ندارند. برخی از اینان از ثروتمندان شاخص به حساب می آیند، اما قطعا تعداد زیادی از این افراد جزو سطوح میانی جامعه هستند و از این تصمیم دولت ناراحت می باشند. عمده این افراد هم جزو افرادی به حساب می آیند که در انتخابات به آقای روحانی رای دادند. در اقدامی دیگر دولت به یکباره اقدام به حذف سهمیه بنزین خودروها نمود و قیمت سوخت به یکباره بیش از 40 درصد افزایش یافت. مضاف بر اینکه یارانه نان و انواع کالاهای دیگر هم ظرف چند ماه اخیر به یکباره برداشته شده که قطعا منجر به ریزش آرای دولت آقای روحانی خواهد گشت.

 http://ir.sputniknews.com/opinion/20150529/302536.html#ixzz3bY8Sct4D 

 

پیک نت 9 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: