ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اسفند ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با مرتضی مبلغ

اگر غفلت کنیم، در انتخابات

96 سر مردم کلاه خواهند گذاشت

 
 
 
 

 

مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزارت کشور در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی در گفتگوی کوتاهی که پیرامون آشتی ملی و خطرات غفلت در انتخابات 96 با "آفتاب نیوز" انجام داد، گفت:

 

مردم ما در طول ۸ سالی که نگاه افراطی بر کشور حاکم بود سختی‌‌ها و آسیب‌ها را با گوشت و پوستشان درک کردند. آن‌ها امروز به‌خوبی می‌دانند تندروی و رفتارهای هیجانی چه آسیبی می‌تواند ایجاد کند. جامعه در اثر تجارب گذشته به این سطح از هوشمندی رسیده  که اجازه ندهد بار دیگر افراطیون بازگردند.

هرلحظه غفلت‌ می‌تواند باعث شود که تندروها مدیریت کشور را در  دست بگیرند، پس باید هوشیارانه درصحنه حضور داشته و مواظب باشیم که مبادا با شعارهای پوپولیستی و عوام‌فریبانه بتوانند بر مقدرات کشور دوباره حاکم شوند.

درعین حال که فضای جهانی و منطقه‌ای به‌گونه‌ای است که باید بیش از گذشته عقلانیت و تدبیر تقویت شود، تا پیشرفت و تعالی در کشور  تداوم پیدا کند.

در مورد اوضاع امریکا هم به نظر می‌رسد ترامپ بیش از اینکه برای کشوری مانند ایران خطرناک باشد برای خود ایالات ‌متحده خطرناک است.

مسئولان ما باید دقت کنند که درگیر هیجانات و بازی‌ها نشوند و بهانه دست تندروها ندهند تا کشور بتواند روند سالم و عقلانی که در پیش گرفته است را  ادامه.

گفتگوی ملی، همدلی و انسجام عمومی یکی از فرصت‌های بسیار جدی و تاریخی برای جامعه است که می‌تواند موجب برون رفت بسیاری از مشکل‌ها باشد.

بعد از انقلاب ما وارد فرآیند آزادی و دمکراسی شدیم اما متأسفانه از یک امر بسیار مهم زیرساختی غافل شدیم و آن این بود که نتوانستیم قواعد رقابت در  بازی دمکراسی  را به نیروها و جریان‌ها آموزش دهیم و لذا مشاهده می‌کنیم که  در اکثر مواقع رقابت آن‌ها مخرب است.

برجام یک دستاورد بزرگ و تاریخی است و یک خطر جدی را از سر کشور دور کرد.

 اگر همواره بخواهیم بر گذشته تاکید کنیم و اجازه ندهیم قدمی به سوی آینده برداشته شود درجا خواهیم زد.

وحدت و گفت‌وگوی ملی ضروری است و نباید به چند فرد خاص آن را تقلیل دهیم و بگویم که این موضوع در گرو به هم پیوستن دو جناح است، بلکه باید در تمامی لایحه‌های اجتماعی جریان پیدا کند، اقشار مختلف بتوانند با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند. البته شخصی که جایگاه و شان ملی بالاتری دارد قاعدتا وظیفه سنگینی نسبت به بقیه افراد دارد.

کاملا مشخص است که چه کسانی نمی‌خواهند این وحدت وجود داشته باشد، در طول دهه‌های گذشته گروه‌هایی شکل گرفته‌اند  که  از رانت‌های سیاسی و تبلیغاتی گسترده‌ای برخوردار بوده‌اند و هر کاری که  می‌خواهند انجام می‌دهند، به هر منصبی که می‌خواهند دست پیدا می‌کنند، بنابراین نمی‌خواهند که تعامل سازنده صورت بگیرد و شرایط برابر به وجود بیاید زیرا منافع‌شان به خطر می‌افتد.

در وحدت ملی جایی برای تندورها نیست به همین دلیل است که با تمام توان سعی می‌کنند که نگذارند این موضوع صورت بگیرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: